شناسهٔ خبر: 50433105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نماینده مردم سیستان در مجلس مطرح کرد؛

چاه های ژرف و انتقال آب از دریای عمان؛ راه پایان مشکلات آبی/منطقه آزاد سیستان قانون شده و باید اجرایی شود

حبیب الله دهمرده گفت: برای رفع مشکل آب در سیستان باید یک بار برای همیشه دنبال آب پایدار باشیم که چاه های ژرف و انتقال آب از دریای عمان از جمله راه پایان مشکلات آبی منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ حبیب الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس در نشست با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات موزه جنوب شرق برگزار شد، بیان کرد: برای رفع مشکل آب در سیستان باید یک بار برای همیشه دنبال آب پایدار باشیم، گره زدن وضعیت آب سیستان به رودخانه هیرمند خطای بزرگی است، کسانی که این کار را انجام می دهند یا اطلاع ندارند یا خیانت می کنند، نمی توان منتظر همسایه ای ماند که هر بار دلش بخواهد دریچه ای را کم یا زیاد کند، چراکه زندگی مردم به هم می ریزد.
 
وی با بیان این که باید برای تامین آب پایدار منطقه بسته ای تهیه کرد که این اقدام صورت گرفته است، افزود: آب ژرف یکی از گزینه هاست که به خوبی جواب داده، بر نظام و رهبری اثبات شده که یکی از روش های پایدار بوده، گزینه دوم انتقال آب از دریای عمان و موضوع سوم جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری مخازن چاه نیمه هاست که به اندازه ۵۰ درصد حق آبه ایران از افغانستان است.
 
دهمرده اضافه کرد: دیپلماسی ما در ارتباط با رودخانه هیرمند و افغانستان باید به گونه ای باشد که علاوه بر تحقق ۸۲۰ میلیون متر مکعب که برای آن معاهده کردیم، اقدام هایی انجام دهیم تا حجم بیشتری آب را مطالبه کنیم تا علاوه بر تامین آب برای تالاب بین المللی هامون، در سیستان و زاهدان مشکلات رفع شود.
 
راه های تامین اشتغال مردم منطقه
 
وی درباره دغدغه اشتغال جوانان نیز گفت: سیستان در بخش های کشاورزی و دامپروی استعداد دارد که برای تحقق آن باید آب تامین کنیم تا بخشی از مشکلات بیکاری رفع شود، درصدی از اشتغال با تجارت و گذرگاه های مرزی قابل حل است، از آنجایی که منطقه آزاد سیستان قانون شده، باید اجرایی شود، باید از ظرفیت مرز استفاده کرد.
 
دهمرده ادامه داد: ترانزیت دیگر فرصت اشتغال است که با راه اندازی راه آهن چابهار – زاهدان – میلک شاهد تحول اقتصادی خواهیم بود، نیروگاه بادی میل نادر نیز دیگر فرصت اشتغال محسوب می شود، دانشگاه های منطقه و دانشگاه فرهنگیان که در آینده محور شرق خواهد شد، نیز سبب اشتغال بسیاری از جوانان خواهد شد.
 
وی افزود: ایجاد کارخانه های ریز و درشت دیگر فرصت اشتغال است که در همین راستا کارخانه آرد پس از مدت ها تعطیلی مجدد راه اندازی شد، با این هدف که برای طرح انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان می توانستیم از دیگر نقاط لوله بیاوریم که من خواهش کردم کارخانه لوله در منطقه راه اندازی شود که این اقدام صورت گرفت و اکنون لوله سایز بزرگ به ورامین هم ارسال می شود.
 
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان ادامه داد: معادن مس و طلای جان جا نیز می تواند برای دو هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد کند، که با ایجاد این ظرفیت ها می توان مشکلات اشتغال بسیاری از جوانان را رفع کرد، اما بزرگترین کارخانه ای که اشتغال ایجاد می کند دانشگاه هاست.

امضای ۱۰۲ نماینده مجلس برای طرح انتقال آب از دریای عمان
 
وی درباره آخرین اقدام ها برای اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان بیان کرد: از روز اول پیگیر این طرح بود، طرحی که روی سامانه می رود همه نمایندگان می بینند،  ۱۰۲ نماینده مجلس طرح انتقال آب از دریای عمان را امضا کردند، در این باره کمیسیون تخصصی برگزار شده، همه رای مثبت داده اند و در مرحله بعد به صحن می رود.
 
دهمرده درباره آخرین وضعیت کارخانه لاستیک سیستان گفت: برای احداث این کارخانه چند مرحله مراسم گرفتند و کلنگ زنی کردند، اما هنوز تکلیف آن مشخص نیست، وضعیت شهرک صنعتی هامون بسیار خراب بوده و قرار است اقدام هایی صورت بگیرد.
 
وی افزود: برای این دولت پوستر چسبانده ام که برای ایران کار کند تا در دنیا سربلند باشد، در کلان بین المللی می خواهم رئیس جمهور و حکومتی داشته باشم که سربلند باشد، می خواهم عقب ماندگی سیستان و بلوچستان جبران شود، زندگی مردم این خطه در شان جمهوری اسلامی و مردم نیست.

تقسیم استان یک ظرفیت است

دهمرده درباره تقسیم استان نیز گفت: نظر من یک نظر کارشناسی است، سیستان و بلوچستان استان گسترده ای بوده اما بودجه ای که به آن اختصاص می دهند، اندازه یک استان متوسط است.

وی با بیان این که یکی از ظرفیت های سیستان و بلوچستان تقسیم آن است، گفت: تا کی باید آب در هاون بکوبیم؟ استان باید به چهار قسمت سیستان، زاهدان، ایرانشهر و چابهار تقسیم شود.

به گفته عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس، از آنجایی که موضوع تقسیم دیگر استان ها نیز مطرح است و مجلس به آن رای نمی دهد، من ترجیح دادم که تقسیم این خطه جدا بررسی شود، اعلام کردم که من طرحی دادم، باید روی آن نظر دهید و دیگر استان ها را جدا بررسی کنید، جدا شد و به زودی به مجلس می آید، فضای کمیسیون به تقسیم استان مثبت است و اگر خدا توفیق دهد و مصلحت باشد در صحن هم تقسیم می شود.

دهمرده اضافه کرد: وزارت کشور تمام استانداران زنده بعد از انقلاب را در رابطه با سوال من دعوت کرد، همه استانداران بودند، چندین جلسه برگزار شد، در نهایت همه گفتند، تقسیم استان یک ضرورت است، در آن تاخیر شده و خیلی زودتر باید انجام می شد، از این پس تاخیر جایز نیست.

وی درباره نپذیرفتن پیشنهاد استانداری کرمان گفت: مردم کرمان و ستادهای احمدی نژاد مرا می خواهند، اگر ریاست جمهوری را به من پیشنهاد دهند، قبول نمی کنم، من برای مردم سیستان قسم خورده ام، آن ها روی این قسم به من رای داده اند، کل کره زمین اگر طلا باشد، نمایندگی مردم سیستان را با هیچ جایی عوض نمی کنم، رفع مشکل مردم برایم کفایت می کند.

انتهای پیام/

نظر شما