شناسهٔ خبر: 50432798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی:

مبادلات تجاری از ۲ معبر مرزی خراسان جنوبی در حال انجام است

استاندار خراسان جنوبی گفت: مبادلات تجاری از ۲ معبر مرزی خراسان جنوبی در حال انجام است و ما علاقه‌مند و پیگیر هستیم که مرزهای خراسان جنوبی را در این زمینه فعال‌تر کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایرنا به تشریح اقدامات انجام شده در راستای افزایش مبادلات مرزی با کشور افغانستان و فعالسازی بازارچه‌های مرزی که مورد تأکید رییس جمهوری است پرداخت و گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در چهار معبر مرزی ماهیرود، یزدان، دوکوهانه و گلورده خراسان جنوبی امکانات، نیروی انسانی، تشکیلات ادارای و زیرساخت‌های خوبی مستقر شده است.
وی افزود: با این وجود از مجموع چهار معبر مرزی خراسان جنوبی تا ۲ یا سه ماه قبل فقط مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال بود و معابر مرزی دوکوهانه، یزدان و گلورده غیرفعال بودند و علیرغم اینکه زیرساخت‌ها و امکانات ما در بازارچه‌های مرزی فراهم بود، دولت افغانستان درخصوص بازگشایی بازارچه‌ها موافقت نمی‌کرد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا با توجه به وضعیتی که در افغانستان به وجود آمده، علاوه بر اینکه بازارچه ماهیرود بسته نشده و به فعالیت خود ادامه داده است، معبر مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه را نیز ابتدا در قالب خرده‌فروشی فعال کردیم.
وی گفت: در حال حاضر در مرز یزدان روزانه ۱۰ کامیون کالا مبادله می‌شود و مرزنشنیان روستای "کلاته نظر" افغانستان با بیش از ۶ هزار نفر جمعیت مایحتاج خود را از بازارچه مرزی یزدان تامین می‌کنند، بخش دیگری از کالایی که تجار منطقه متقاضی هستند نیز از این معبر عبور می‌کند.
ملانوری افزود: همچنین در ۲ معبر مرزی گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان آمادگی برای بازگشایی را داریم و در قالب تفاهم‌هایی که بین تجار ما و تجار افغان به وجود می‌آید و هماهنگی‌هایی که از سمت افغانستان انجام می‌شود، امیدواریم به‌زودی راه‌اندازی شوند و در این خصوص بازگشایی گلورده در شهرستان درمیان محتمل‌تر و زودتر است.
وی اظهار داشت: در زمینه بازگشایی بازارچه دوکوهانه هم ما آمادگی داریم اما زیرساخت‌های کشور افغانستان آماده نیست.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان به طول ۳۳۱ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک ایران با افغانستان در شرق کشور و دارای چهار شهرستان مرزی است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و به لحاظ سازمانی و اداری هیچ مشکلی در مبادلات مرزی نداریم.
وی درباره مشکل رانندگان حامل سوخت که مقصد آنها تخلیه بار در گمرک ماهیرود است اما باید برای نوبت‌گیری حضوری به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مراجعه کنند گفت: در این زمینه یک دستورالعمل پیشنهادی را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به استانداری ارائه کرده که در دست بررسی است و در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی مطرح و هر تصمیمی در این جلسه‌ گرفته شود، اجرایی خواهیم کرد.
خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.
پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.
رییس جمهوری در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.
آیت الله سید ابراهیم رییسی در جمع خبرنگاران افزود: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.
وی اظهار داشت: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.
بر همین اساس استاندار خراسان جنوبی ششم مهر امسال اعلام کرد: از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.
حمید ملانوری در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خراسان جنوبی جنوبی نیز گفته بود: فعالیت در بازارچه‌های مرزی استان به همت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان بستگی دارد و تجار با توجه به شرایط پیش آمده مراودات خود را توسعه دهند.
رییس جمهور در سفر اخیر خود به استان اردبیل هم تأکید کرده؛ استانداران مناطق مرزی این اختیار را دارند که با استان‌های همجوار کشورهای همسایه در زمینه مبادلات تجاری، تردد و امنیت مرزی ارتباط برقرار کنند.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما