شناسهٔ خبر: 50432652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه:

چاره‌ای جز قبول واقعیت‌های افغانستان نداریم

تهران - ایرنا - مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه گفت: چاره‌ای جز قبول شرایط و واقعیت‌های افغانستان نداریم به همین دلیل  مذاکراتی با طالبان داشته ایم و هم اکنون هم وجود دارد، ولی باید به مذاکرات رسمی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «رسول موسوی» روز پنجشنبه در نشست بررسی تاثیر تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران که به همت کمیسیون بین‌الملل خانه احزاب برگزار شد، اظهار کرد: همیشه تمام تلاش این بوده که طالبان در افغانستان به قدرت نرسند. چه در دهه ۷۰ میلادی و چه بعد از آن. در سال‌های اخیر هم تا آنجایی که امکان داشت تلاش شد به قدرت نرسند.

وی افزود: من در دهه ۷۰ سفیر ایران در تاجیکستان بودم و باید بگویم آنچه از دستمان آمد در این رابطه انجام دادیم و تمامی تلاش خود در عملیات کمک به احمد شاه مسعود از طریق پایتخت تاجیکستان را انجام می‌دادیم. آن‌زمان شهید حاج قاسم سلیمانی از طریق تاجیکستان اقداماتی که لازم بود را رهبری می‌کرد. سرانجام منجر به واقعه ۱۱ سپتامبر و سقوط طالبان شد.

موسوی گفت: حتی در سقوط طالبان نیز می‌توانم اشاره کنم که حتی در عملیاتی که آمریکایی ها انجام می‌دادند تا زمانی که از سوی ما کمک و مشورتی نمی‌شد موفق نمی‌شدند و بیابان‌ها را بمباران می کردند.  

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه یادآور شد: امروز چه بخواهیم یا نخواهیم طالبان حاکم شده و هر تغییر رادیکالی در یک کشور قطعا بر همسایگان هم تاثیر می‌گذارد. این وضعیت در سایر کشورها مثل کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. و این یک نوع ساده اندیشی است که بگوییم با استقرار طالبان در افغانستان اتفاقی در کشور ما نخواهد افتاد.

وی عنوان کرد: دو ماه قبل در سفری که به افغانستان داشتم اعلام کردم که حکومت اشرف غنی سقوط می‌کند و تلاش‌هایی هم شد تا توافقی صورت بگیرد، ولی خشک مغزی اشرف غنی باعث سقوط این حکومت شد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ادامه داد: کشورهای منطقه جمع بندیشان این است که به سمت طالبان بروند. ما ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و مرزهای مشترک زیادی با افغانستان داریم.

موسوی با بیان اینکه مسئله مزار شریف باید تعیین تکلیف شود، گفت: مسئله امنیت شیعه مسئله مهمی است؛ شیعیان در افغانستان در اقلیت هستند، ولی باید امنیت آن‌ها حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت ما چاره‌ای جز قبول واقعیات افغانستان نداریم. مذاکراتی با طالبان داشته ایم و هم اکنون هم وجود دارد، ولی باید به مذاکرات رسمی تبدیل شود. طالبان حق آبه هیرمند را در این مذاکرات پنهان به رسمیت شناخته اند، ولی هم اکنون آبی در دست نیست.

نظر شما