شناسهٔ خبر: 50432590 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک ژن ممکن است علت دچار شدن به کووید شدید در افراد جوان سالم باشد

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک ژن که به تکثیر کروناویروس در بدن کمک می‌کند، ممکن است در دچار شدن افراد جوان و سالم به بیماری کووید-۱۹ بحرانی و مرگبار دخیل باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران فرانسوی ۷۲ بیمار بستری کووید-۱۹ زیر ۵۰ سال شامل ۴۷ بیمار در وضعیت بحرانی و ۲۵ بیمار در وضعیت غیر بحرانی و ۲۲ داوطلب سالم را بررسی کردند. هیچکدام از این بیماران دچار عوارض زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا دیابت که احتمال پیامد بد را در کووید-۱۹ افزایش می‌دهند، نداشتند.

این پژوهشگران در آنالیز ژنتیکی پنج ژن را شناسایی کردند که در بیماران کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی بیش از حد فعال یا upregulated است و در میان آنها ژن ADAM9 از بقیه شایع‌تر است.

پژوهشگران که نتایج کارشان را در ژورنال Translational Medicine منتشر کرده‌اند، همین الگوی ژنتیکی را در یک گروه جداگانه از ۱۵۴ بیمار کووید-۱۹ شامل ۸۲ بیمار در وضعیت بحرانی مشاهده کردند.

بعدا، این پژوهشگران در تجربه‌های آزمایشگاهی با سلول‌های ریه انسانی آلوده شده با کروناویروس، دریافتند که مهار کردن فعالیت ژن ADAM9 تکثیر ویروس را سخت‌تر می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند برای تایید یافته‌هایشان و تعیین اینکه آیا ایجاد شیوه‌هایی که ADAM9 را مهار می‌کنند، می‌توانند به درمان کووید-۱۹ کمک کنند، بررسی‌های بیشتری لازم است.

نظر شما