شناسهٔ خبر: 50432583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار: تهران در حوزه هوشمندسازی می‌تواند الگوی جهان اسلام باشد

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: پایتخت کشورمان در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، فناوری و هوشمندسازی، پاکیزگی، بهبود خدمات شهری و آسان‌سازی صدور پروانه‌های ساختمانی، قابلیت تبدیل شدن به الگویی برای جهان اسلام دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، عبدالرضا گلپایگانی افزود: در حوزه تحولات شهری به طور معمول یک برنامه توسعه‌ای تعریف می‌شود که در آن راهبردها و یک چشم‌انداز به عنوان شرایط ایده آل و مطلوب قرار دارند.

وی با بیان اینکه این چشم‌انداز برای تهران همان آینده‌ای است که شهردار جدید پایتخت با عنوان تبدیل شدن به الگویی برای کلانشهرهای جهان اسلامی مطرح کرد، افزود: تهران می‌تواند در گستره و ابعاد شهری تبدیل به نمونه‌ای برای جهان اسلام شود که البته این گستره ابعاد و دامنه متنوعی دارد و می‌توان در برخی از آنها تبدیل به الگو شد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: در حوزه مناسب سازی شهر، باید وضعیت موجود به خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد تا برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازها سنجیده شود و بتوانیم تهران را به الگوی دیگر شهرهای جهان اسلامی تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه هوشمندسازی، با رصد و ارزیابی جهان اسلام، می‌توان متوجه شد که این مساله آسان‌تر و سریع‌تر از حوزه مناسب سازی، قابل دست یابی است.

گلپایگانی به موضوع پاکیزگی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: با توجه به زیبایی‌های طبیعی پایتخت، شرایط مساعدتری در حوزه پاکیزگی برای تبدیل شدن به الگوی دیگر شهرهای جهان اسلامی وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از بازدیدکنندگان و گردشگران، اذعان دارند که تهران یکی از پاکیزه‌ترین شهرهای دنیاست؛ یعنی حتی نسبت به شهرهای اروپایی، شهر بسیار تمیزی محسوب می‌شود.

معاون شهردار تهران یکی دیگر از ظرفیت‌های تبدیل شدن تهران به الگویی برای جهان اسلامی را رفع نواقص موجود در حوزه شهری در یک بازه زمانی چهار ساله عنوان کرد و گفت: بهبود عملکردها فرصتی مناسب برای ارائه کارنامه نهایی است تا تهران به الگویی برای جهان اسلام تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تهران طی ۴۰ سال گذشته در حوزه مدیریت مخاطرات مربوط به ایمنی در سیلاب اقدامات قابل توجهی انجام داده است که از نظر مؤلفه ایمنی در این بخش می‌تواند به طور کامل به الگو تبدیل شود، گفت: در موضوع بهبود کمی و کیفی خدمات مربوط به صدور پروانه ساختمانی، می‌توان ظرف مدت چهار سال، تهران را به الگویی در این زمینه تبدیل کرد.

گلپایگانی اظهار کرد: بهبود سرعت و کیفیت خدمات در حوزه صدور پروانه ساختمانی از یک سال و نیم گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است تا فرآیند دریافت پروانه به صورت غیرحضوری و الکترونیکی به راحتی برای متقاضیان صادر شود.

وی گفت: در حوزه توسعه مترو تهران، تاکنون ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده و قابلیت ایجاد ظرفیت‌های جدیدی نیز در این شهر وجود دارد و با تکمیل خطوط ۶ و هفت، ظرفیت جابجایی مسافر در تهران به ۵.۵ میلیون مسافر در روز افزایش می‌یابد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران مهمترین مشکل توسعه حمل و نقل ریلی را کمبود تعداد واگن مورد نیاز برای تهران اعلام کرد و افزود: اگر دولت به موضوع تأمین واگن مورد نیاز برای مترو پایتخت کمک کند، می‌توان ظرفیت ناوگان ریلی پایتخت را به ۶ میلیون مسافر در روز افزایش داد.

وی یکی دیگر از بخش‌های مهم در تبدیل کردن تهران به الگویی برای جهان اسلام را استقرار پهنه‌های هوشمند، کار و فناوری بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های استارتاپی دانست و افزود: پایتخت از بزرگترین شهرهای ایران است که می‌تواند با اتصال حلقه‌های صنعت، دانشگاه و حوزه شهری، از این نظر به الگو تبدیل شود.

گلپایگانی تصریح کرد: اینکه چشم اندازی تعریف می‌شود، به این معنا نیست که در همه زمینه‌ها تبدیل به الگوی جهان اسلام شویم اما به این معنا هم نیست که در هیچ زمینه‌ای نمی‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما