شناسهٔ خبر: 50432389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تئاتر خیابانی و نقش آن در بازآفرینی اجتماعی پساکرونا

هنرمندان حاضر در پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معتقدند افزایش اجراهای تئاتر خیابانی در سطح جامعه به بازگشت نشاط و امید آفرینی پساکرونا منجر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از سنندج، زهرا مریدی هنرمند تهرانی در حاشیه اجرای نمایش دگر دیسی به خبرنگار ما گفت: اجراهای عمومی گونه‌های تئاتر در سطح جامعه در قالب تئاتر خیابانی می تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند و آن را تسریع بخشد.

وی افزود: شرایط اقتصادی امروز جامعه باعث شده امکان خرید بلیط برای همه اقشار مهیا نباشد و در این بین تئاتر خیابانی به بهترین شکل قابلیت توزیع عادلانه هنر را داشته باشد.

مریدی با تاکید بر نقش و جایگاه نهادهای دولتی در حمایت از اجرای تئاتر خیابانی، گفت: تئاتر خیابانی از متن اقشار مختلف اجتماع و برای خود آنهاست و از آن جهت که در محیط های عمومی و باز به اجرا در می آید بهترین راه ارتباط با افرادی است که شاید هرگز برای دیدن یک اثر نمایشی فرصت خرید بلیت و نشستن در سالن های نمایش را برای خود فراهم نسازند.

علیرضا شمس کارگردان نمایش چند امضاء بر تنگ بلور از اصفهان نیز معتقد است: تئاتر خیابانی همواره توانسته بهترین شکل هنر برای ارتباط با مخاطب و کاهش التیام آنان باشد. وی افزود: این هنر با توجه به انگیزه بروز و ظهور آن همواره کارکردهای مختلفی چون ارتباط مستقیم با مخاطب، جبران کمبودهای موجود برای اجرای صحنه ای، آموزش و فرهنگ سازی را داشته است.

شمس گفت: بدون شک یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان برای بقا و تداوم زندگی، شادی است و هنر به هر شکلی، این قابلیت را در درون خود دارد که در نهایت منجر به افزایش نشاط و رضایتمندی شود که این روند در کیفیت زندگی و سلامت جامعه و به ویژه در پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی مؤثر است.

پانزدهمین دوره تئاتر خیابانی مریوان ضمن تاکید بر محورهای وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها)، ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها، توجه به قابلیت‌های هنر نمایش در تاثیر بر روند حمایت از تولید داخلی و بهبود شرایط اقتصادی، تاثیر بحران شیوع کرونا بر جوامع و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پاسداشت فداکاری‌ها و ایثار مدافعین کشور و قهرمانان ملی به ویژه مدافعین سلامت و توجه به حقوق کودکان و نوجوانان در جامعه با محوریت گروه‌های خاص نیازمند حمایت را نیز مورد تاکید قرار داده است.

یاسین شریعتی

بیشتر بخوانید:

نظر شما