شناسهٔ خبر: 50431903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در پی بازدید استاندار خراسان جنوبی؛

مدیران مکلف به رفع مشکلات ۲ روستای اقماری بیرجند شدند

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی مدیران دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرد با توجه به اهمیت موضوع و به جهت همجواری روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد با مرکز استان، مشکلات این ۲ منطقه را در کمترین فرصت، پیگیری و رفع کنند.

صاحب‌خبر -

"حمید ملانوری" روز پنجشنبه پس از بازدید میدانی از روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد در جمع معتمدین این مناطق گفت: ۲ روستای امیرآباد و حاجی‌آباد به جهت قرار گرفتن در حاشیه شهر بیرجند و پوشش دادن سر ریز جمعیت مرکز استان، اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی بیان کرد: وقتی یک شهر، روستا یا منطقه عشایری سیر طبیعی رشد خود را طی می‌کند، فرهنگ منطقه نیز متناسب با رشد جمعیت جلو می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افراد زیادی از مناطق مختلف در این ۲ روستا سکنی گزیده‌اند گفت: تنوع افراد از سکونتگاه‌های مختلف، تجمیع خرده فرهنگ‍ها و در نتیجه بروز پدیده‌های اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سایر موارد را به همراه دارد.

وی به رشد نامتعارف جمعیت در این روستاها اشاره و تصریح کرد: در سرشماری سال ۹۵ جمعیت ساکن در ۲روستا حدود ۱۰ هزار نفر بوده و این آمار در حال حاضر به بیش از ۲۳ هزار نفر رسیده است.

ملانوری با تاکید بر اینکه این رشد غیرمنتظره جمعیت، تبعات زیادی برای مجموعه مدیریتی استان به همراه دارد افزود: به همین نسبت که جمعیت مرکز استان به این مناطق سر ریز شده، مسایل و مشکلات و آسیب‌های مترتب بر این پدیده نیز به مرکز استان سرریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده توسط اعضای شورا و دهیاران روستای امیرآباد و حاجی‌آباد، ثبت و ضبط شده و پیگیری خواهد شد گفت: برخی موارد به کار کارشناسی و نشست‌های تخصصی نیاز دارد.

استاندار خراسان جنوبی حل چند موضوع اساسی را مقدمه رفع مشکلات این ۲ روستا عنوان کرد و افزود: مهمترین موضوع، ارتقای سطح این ۲ روستا به شهر است که قبل از این هم بحث شده اما به جایی نرسیده است.

وی با مخاطب قرار دادن مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری از وی خواست طی چند روز آینده پرونده ارتقای این روستاها را به‌روز کرده و با تبدیل کردن آن به پرونده تقسیماتی، شرایط را برای پیگیری موضوع در مرکز مهیا کند.

ملانوری تبدیل روستای امیرآباد و حاجی‌آباد به شهر، استقرار شهرداری و اجرای مدیریت یکپارچه را راهکاری مطلوب برای پاسخگویی به مطالبات مردم و خدمات‌دهی بهتر به جمعیت ساکن عنوان کرد.

وی به موضوع الحاق ۱۸ هکتار حفره بین ۲ روستا گریزی زد و گفت: جلسه کارشناسی بررسی این درخواست با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط در معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی با این دید که باید این مشکل حل شود، موضوع را پیگیری و به الحاق این منطقه و یکپارچگی ۲ روستا کمک کنند.

وی با تاکید بر رویکرد مثبت استان با الحاق این منطقه افزود: الحاق این حفره می‌تواند به رفع کاربری‌های مورد نیاز در زمان ارتقای منطقه و تأسیس شهر کمک کند.

ملانوری با اشاره به اینکه آسفالت مورد نیاز معابر از محل قیر رایگان تامین می‌شود خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که تخصیص می‌یابد و به جهت اهمیت موضوع در اولویت برنامه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌گیرد تا به سرعت انجام شود.

وی گفت: بنا به قول مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، تیرهای برق تا آخر آذر ماه جابه‌جا می‌شوند و روشنایی بلوار امام رضا (ع) نیز تامین می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: موضوع اجرای کانال هدایت آب‌های سطحی و دیوار ساحلی تبدیل به طرح شده و پیگیری خواهد شد.

وی درخصوص احداث ۲ زمین ورزشی مورد مطالبه مردم نیز گفت: زیرساخت‌های لازم تا پایان سال تامین می‌شود تا با دیده شدن سهم اداره کل ورزش و جوانان از محل اعتبارات ۱۴۰۱ سکوها و چمن زمین‌ها اجرا شود.

ملانوری افزود: پارک شهدای گمنام ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص دارد که ۱۰۰ میلیون تومان نیز اختصاص خواهد یافت تا محوطه‌سازی شروع شود و کار با کمک دهیاری به نتیجه برسد.

وی درباره تامین فضای آموزشی مورد نیاز هم دستورات لازم را به مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان صادر کرد.

استاندار خراسان جنوبی امروز از ۲ روستای امیرآباد و حاجی‌آباد در بیرجند با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم بازدید کرد. 

امیرآباد و حاجی‌آباد از روستاهای اقماری شهر بیرجند محسوب می‌شوند که طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت مواجه بوده‌اند.

توسعه و الحاق ۲ روستا به یکدیگر و در نهایت به محدوده شهر بیرجند به جهت افزایش سطح خدمات از مهمترین مسایلی است که به‌طور ویژه توسط فرمانداری بیرجند دنبال شده است.

خراسان جنوبی با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.

نظر شما