شناسهٔ خبر: 50431893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر وزیر کشور به گیلان؛ از معرفی استاندار تا لمس مشکلات

رشت - ایرنا - احمد وحیدی وزیر کشور امروز پنجشنبه طی سفری یکروزه به منظور معارفه استاندار جدید مهمان مردم استان و جلسه شورای اداری بود که در این جلسه مسئولان ارشد با بیان ظرفیت های گیلان، محرومیت های آن را زیبنده ندانستند و خواستار رفع مشکلات در بخش های مختلف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، "احمد وحیدی" وزیر کشور امروز پنجشنبه در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت و سپس با حضور در مزار شهدای گمام آرمیده در محوطه مصلی امام خمینی (ره) به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

وزیر کشوردر بدو ورود به استان در جمع خبرنگاران تنوع قومی و مذهبی در گیلان را ظرفیت بزرگ دانست و تاکید کرد: این تنوع برای گیلان یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود که می‌توان با وحدت و وفاق اجتماعی شرایط را برای توسعه و پیشرفت استان فراهم ساخت.

وی سپس به دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان رفت که در این نشست ضمن تبادل نظر با آیت الله فلاحتی خدمت به مردم را اولویت دولت دانست و گفت: امروز تمام ظرفیت ها باید برای خدمت به مردم باشد و این یک تکلیف واقعی و ضرورت زمان ما است.

وحیدی همچنین اختلالات پیش آمده در مسئله بنزین اشاره کرد و افزود: دشمن برای آبان ماه برنامه ریزی کرده است اما مردم با بصیرت و احساس امیدی که در آنها ایجاد شده می بینند که رئیس جمهور می خواهد راه جدیدی را ایجاد کند و این امر سبب ایجاد اعتماد و آرامش در جامعه شده است.

وزیر کشور پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان برای معارفه و تکریم استانداران جدید و پیشین استان گیلان در جلسه شورای اداری استانداری حضور یافت و پس از سخنرانی های نماینده ولی فقیه در گیلان، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و استاندار پیشین، بعد از بیان سخنان خود، استاندار جدید را معرفی کرد.

بیان ظرفیت های گیلان در بخش های مختلف گردشگری، کشاورزی و برخورداری از مواهب و نعمت های خدادادی از جمله دریا، کوه و جنگل در حین حال محرومیت ها استان و تلاش برای رفع مشکلات از جمله مهمترین محورهای سخنان سخنرانان استانی در جلسه شورای اداری گیلان باحضور وزیر کشور بود.

مشکلات زیست محیطی در گیلان

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شورای اداری در مراسم معارفه و تکریم استانداران جدید و پیشین استان با اشاره به مشکلات زیست محیطی گیلان بیان داشت: رسیدگی به مشکلات محیط زیستی از خواسته های مردم استان است.

آیت الله احمد پروایی با بیان اینکه غرب گیلان هم امروز با مشکل پسماند مواجه است اظهار داشت: کارخانه هایی که در سنوات گذشته در گیلان تعطیل شده به اشتغال و اقتصاد استان ضربه زده و از استاندار جدید می‌خواهیم برای حل این معضل فکری اساسی کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری جنگل ها را از سرمایه اصلی کشور و این استان نام برد و افزود: لازم و ضروری است تا با جنگل خواری، کوه و زمین خواری مبارزه جدی شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های گیلان در بخش کشاورزی، دامداری و برندسازی محصولاتی مانند برنج گفت: باید راه حلی برای صادرات محصولات باغی استان داشته باشیم که این مهم موجب ارزآوری خوبی برای کشور و استان خواهد شد.

مسئله تالاب مورد توجه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در این جلسه با اشاره به شرایط اقلیمی و ظرفیت های استان اظهار داشت: مسئله تالاب و معایب اطراف آن باید مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه موضوع پسماند و ۲ رودخانه زرجوب و گوهررود هم اهتمام جدی شود. 

آیت الله رسول فلاحتی به فرسودگی برخی بیمارستان های گیلان به خصوص مرکز استان با قدمت ١٠٠ ساله اشاره و اضافه کرد: اولویت ها و محرومیت ای گیلان فراوان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان گیلان از جوانان با ظرفیت های خوبی برخوردار است، افزود: لازم است از این نیروها استفاده شود و مدیران باید جوان و پاکدست باشد و توانمندی های لازم برای اداره و مدیریت داشته و از سیاست بازی اجتناب کرده و دلدادن نظام باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان همچنین در دیدار با وزیر کشور با بیان اینکه خدمت در این دوره بسیار سخت است، گفت: البته سختی کار برای نیروها و فرزندان انقلاب مشکل نیست و همه دغدغه مند هستند.

وی رهبر معظم انقلاب را فصل الخطاب همه به ویژه مسئولان دانست و بیان کرد: هر جا از مقام معظم رهبری پیروی کردیم به موفقیت رسیده ایم.

وی با اشاره به به مشکل ایحاد شده در جایگاه های سوخت اظهار داشت: حضور رئیس جمهور در پمپ بنزین برای پیگیری مشکلات مردم برای نسل معاصر سابقه نداشته است.

نمایندگان مجلس و دغدغه مشکلات اقتصادی

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه برنج، چای و زیتون را سه محصول استراتژیک استان گیلان نام برد و گفت: این سه محصول به دلیل کم توجهی و بی توجهی در حال نابودی است.

مهرداد گودرزوند چگینی با بیان مشکلات راه در گیلان اظهار داشت: رانش در بیشتر راه های روستایی این استان به عنوان یک معضل است که باید برای رفع مشکلات در این زمینه اقدام جدی شود.

وی موضوع پسماند را از دیگر مشکلات گیلان عنوان کرد و افزود: نعمت ها و مواهب طبیعی این استان موجب شده که مشکلات آن دیده نشود.

نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز با اشاره به ظرفیت های این استان گفت: گیلان از پتانسیل های قابل توجه ای برخوردار است که در برخی موارد بالفعل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صفری با بیان اینکه گیلان استانی گردشگر پذیر است اما زیرساخت های مناسبی در این زمینه ندارد، افزود: مشکلات موجود در گیلان با توجه به ظرفیت های موجود در آن زینبده این استان نیست.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به گرانی ها در کشور خطاب به وزیر کشور گفت: ما نمایندگان مجلس سوپاپ اطمینان نظام هستیم و حرف نظام را به شما منتقل می کنیم.

کاظم دلخوش اباتری بیان داشت: در دولت از آدم کوتوله استفاده نشود که مشکل را متوجه نشود از دولت انتظار بالاتر داریم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات تالاب انزلی اظهار داشت: مشکل اعتبارات گیلان را باید در قانون بودجه حل کنیم و این مهم فقط با همکاری دولت و وزیر کشور محقق می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به کمبود زیرساخت های گردشگری گیلان و ضرورت رسیدگی به مشکلات این استان در حوزه زیر ساخت‌های بهداشتی گفت: گیلان در بسیاری از شاخص ها پایین است.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه مردم همیشه در همه صحنه ها در میدان بوده اند افزود: مردم استان گیلان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور پرشور داشتند باید برای رفع مشکلات مردم تلاش شود.

فساد ستیزی مهمترین برنامه محوری استاندار جدید گیلان

سخنرانی استانداران جدید و قدیم گیلان از دیگر برنامه های جلسه شورای اداری استان بود. اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم طی سخنانی فساد ستیزی را مهمترین برنامه خود عنوان کرد و افزود: برخورد با باندبازی و فساد ستیزی یکی از برنامه های بنده در گیلان خواهد بود و به دستگاه های نظارتی و امنیتی عرض می کنم که خط قرمز مدیران استان مبارزه با فساد اداری است.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین نخستین برنامه خود در زمینه توسعه اقتصادی استان را راه اندازی سامانه مجوزها و سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: به زودی دستور راه اندازی این سامانه به معاون اقتصادی استاندار و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اعلام می شود.

ارسلان زارع استاندار پیشین گیلان نیز در این مراسم گفت: بی تردید اقتدار کنونی ایران اسلامی ، عزت و آرامش موجود مدیون فداکاری شهیدان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به پایداری ملت بزرگ ایران در مسیر ایثار و مقاومت اظهار داشت:به یقین حفظ وحدت، همدلی و اتکا به قدرت لایزال اللهی این نعمات را برای ما به ارمغان آورده که همه موظفیم قدردان این نظام باشیم. 

زارع افزود: خداوند را سپاس می گویم که خدمت گیلانیان عزیز، سخت کوش و نجیب را نصیب من کرده بود تا با تمام توان خدمتگذار این مردم شریف باشم.

پسماند از موضوعات مهم به ویژه برای استان های شمالی است

وزیر کشور نیز به عنوان سخنران پایانی جلسه شورای اداری پسماند را از موضوعات مهم به ویژه برای استان های شمالی از جمله گیلان عنوان کرد و گفت: طرح جامع پسماند باید مورد توجه تمامی مسئولان قرار گیرد.

وحیدی همچنین به ظرفیت های طبیعی و اقتصادی گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان از مواهب و ظرفیت های بسیاری همچون کوه، جنگل، مرتع و دریا برخودار است ودر دامن چنین فضایی از نعمات نباید پدیده ای به عنوان فقر و محرومیت باشد.

وزیر کشور با اشاره به سه مرز آبی و یک مرز خشکی گیلان با کشورهای همسایه افزود: کمتر استانی در کشور چنین ظرفیت های بالقوه اقتصادی دارد ضمن اینکه این استان از مردمان خوبی نیز برخوردار است.

وی آبزیان را از دیگر ظرفیت ها عنوان کرد و گفت: زراعت چوب و کشت گلخانه ای نیز باید بیش از پیش مورد توجه شود.ضمن اینکه کارآفرینان و سرمایه گذاران باید به این استان ورود کرده و تشویق به فعالیت شوند.

وزیر کشور همچنین در دیدار با آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان خدمت به مردم را اولویت دولت دانست و گفت: امروز تمام ظرفیت ها باید برای خدمت به مردم باشد و این یک تکلیف واقعی و ضرورت زمان ما است.

وزیر کشور پس از جلسه شورا اداری به سفر یکروزه خود در گیلان خاتمه داد و به پایتخت بازگشت.

نظر شما