شناسهٔ خبر: 50431865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل سرشماری کشور:

آمارگیری آزمایشی در پنج نقطه کشور در حال انجام است

مدیرکل دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت:اکنون در پنج نقطه کشور آمارگیری آزمایشی با هدف بررسی وضعیت آمادگی زیرساخت‌ها در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی‌اکبر محزون, مدیرکل دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران امروز در شورای اداری استان همدان گفت: جهت گیری نظام آمار از سال گذشته به این سمت و سو هدایت شده که همانند کشور‌های پیشرفته جهان از آمارگیری‌های سُنتی به آمارگیری «ثبتی مبنا» و مُدرن پیش برویم.

او ادامه داد:افزایش بهره وری در تولید آمار، کاهش هزینه بالای سرشماری، عملیات میدانی و کوتاهتر شدن زمان دستیابی به داده‌های آماری از مزیت‌های آمارگیری «ثبتی مبنا» و مُدرن است و به جای دوره زمانی پنج تا ۱۰ سال در مدت زمان کوتاهتر از این آمار بهره مند می‌شویم.

مدیرکل دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: هیات وزیران در ابتدای سال گذشته تغییر رویه در آمارگیری و سرشماری را مصوب کرد بر این اساس دی ماه سال گذشته ستاد ملی سرشماری با عضویت ۱۵ دستگاه اجرایی که بخشی از اعضای جزو کمیسیون دولت محسوب می‌شود کار خود را آغاز و مصوبات این ستاد به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

محزون با بیان اینکه بر اساس مصوبه این ستاد، برنامه زمانی کلی در این سرشماری ثبتی مبنا تا افق ۱۴۰۵ ترسیم شد خاطر نشان کرد: پس از سرشماری ۱۳۹۵ مطالعاتی برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای امارگیری ثبتی مبنا آغاز شد.

او اضافه کرد: بر اساس مصوبه سازمان اجرای سرشماری برای شهر همدان پیش بینی شده تا تعداد ماموران آمارگیر برای این شهرستان، تعداد خودرو مورد نیاز، کارشناسان دایره اجرایی در حوزه آی. تی و نقشه تعیین شد.

مدیرکل دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران بیان کرد: با این تشکیلات کار عملیاتی و میدانی سرشماری در شهرستان همدان آغاز شد با این وجود با توجه به اهمیت این کار نیازمند همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌ها برای به نتیجه رسیدن این سرشماری با کیفیت بالا هستیم.

محزون گفت: به همه جمعیت شهرستان همدان پیامک ارسال شده تا هیچکس از سرشماری بی اطلاع نباشد و همه در این سرشماری مشارکت داشته باشند.

او افزود: عملیات میدانی در شهرستان همدان در حال اجرا بوده و موضوع کنترل، دقت، صحت و ارزیابی داده‌ها بسیار با اهمیت است و ابزار‌هایی برای صحت سنجی و ارزیابی در دست است.

مدیرکل دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران بیان کرد: گزارش‌های به دست آمده از پنج روز نخست آمارگیری حاکی از این است که ۱۲ هزار و ۲۰۱ خانوار در شهرستان همدان فهرست برداری شدند که از این تعداد ۹ هزار و ۴۰۰ فرم تکمیل و منجر به مصاحبه شده است.

به گفته محزون حدود ۵۰۰ مامور آمارگیر در شهرستان همدان مشغول به فعالیت هستند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

نظر شما