شناسهٔ خبر: 50431813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

مخالف اجباری بودن واکسیناسیون کرونا هستم / احتمال بی‌اثر بودن واکسن کرونا با تغییر ماهیت ویروس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:ما هیچ‌گونه برون رفتی از ویروس کرونا نداریم جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ ماسک، عدم برگزاری تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری در کنارش هم واکسیناسیون، اما با واکسیناسیون اجباری مخالفم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست با فعالان عرصه کرونا گفت: در بحث کرونا پیچیدگی آنقدر بالاست که نمی‌توانیم به راحتی قضاوت کنیم. شاید یک دهه بعد ما بفهمیم کرونا چیست! باید مدنظر داشته باشیم که کرونا یک بیماری جوان است. وقتی که اجداد ویروس کووید ۱۹ یعنی ویروس سارس و مِرس آمد، با توجه به اینکه قدرت کُشندگی بالایی هم داشت، اما بعد از یک مدت کوتاهی از بین رفت؛ ولی کووید ۱۹ همواره در حال تغییر شکل و ساختار است. در ابتدا نوع آلفای این ویروس مطرح بود، سپس ویروس کلاسیک چینی، بعد هم ویروس انگلیسی و ویروس هندی، که اخیرا هم پیک پنج را با محوریت دلتای هندی پشت سر گذاشتیم.

 

قدیر ادامه داد: این شرایط به گونه‌ای است که اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند ما پیک ششم را در پیش خواهیم داشت! علتی که ما باید در واکسیناسیون تسریع کنیم این است که ما باید مرگ و میر را به حداقل برسانیم؛ و در واقع باید بتوانیم تعداد بیماران بدحال را کاهش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان تشکل‌های فعال در عرصه کرونا که پیرامون طب غربی مطرح کرد، اظهار نظر داشت: اینکه گا‌ها برخی طب نوین را طب غربی می‌نامند، من به این نام اعتقادی ندارم. اصلا یکی از بنیانگذاران طب نوین بوعلی سینا بوده است. بوعلی سینا قبل از اینکه دارویی را به افراد بدهد، اثرات دارو را بر روی چند نفر امتحان می‌کرده. یعنی همان چیزی که هم‌اکنون در طب نوین با عنوان کارآزمایی بالینی مطرح می‌شود. در کنار امورات طبی خب اعتقادات مذهبی بوعلی سینا هم مطرح شده است. می‌گویند که هر موقع بوعلی در هر سوالی به مشکل بر می‌خورد، می‌رفت مسجد جمعه، وضو می‌گرفت، دو رکعت نماز می‌خواند و از خداوند کمک می‌خواست که بتواند مسئله را حل کند. در عین حال گفته می‌شود بوعلی دارویی که تجویز می‌کرد، ابتدا به چند نفر می‌داد و در واقع امتحان می‌کرد و سپس آن را برای افراد تجویز می‌نمود. برا همین است که می‌گویند شروع کارآزمایی‌های بالینی در علم پزشکی از بوعلی بوده است، لذا اینکه گفته می‌شود ما یک طب غربی داریم و یک طب غیر از آن، این اشتباه است.

وی با بیان اینکه طبی  را قبول داریمکه بر اساس فرضیه، تجربه کار آزمایی بالینی و مستندات باشد، ادامه داد: ما باید بستر را برای هر نوع فعالیت علمی و پژوهشی آماده کنیم. نظر خود ما هم همین است.

 

قدیر در موضوع پاسخ به شبهات مطرح شده در افکار عمومی گفت: من با پاسخگویی به شبهات در موضوع کرونا خیلی موافقم. در بحث واکسیناسیون من به کمیته علمی‌مان مسئولیت دادم، گفتم: آقاجان شما تمام شباهت را جمع کنید و به شبهات پاسخ بدهید. اما یک نکته به شبهات پاسخ بدهید نه به حرف‌های غیر علمی! مثلا کسی بگوید واکسن نزنید، ما این را قبول نداریم. ولی می‌خواهید بدانید آیا واکسن ناباروری می‌دهد؟ بله، این‌ها را ما باید جواب بدهیم. حرف این است که اگر کسی بدون مستندات بگوید ما واکسن نمی‌زنیم، این قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی هم متولی سلامت جسمی مردم است و هم سلامت معنوی. در این راستا یکی از کار‌هایی که انجام شد این بود که، ما طلاب جهادی را در بیمارستان‌ها مستقر کردیم. طلاب جهادی برای بیماران دعا می‌خواندند. به بیماران دمنوش می‌دادند. با بیماران ارتباط برقرار می‌کردند. در کار‌های شخصی‌شان کمک‌شان می‌کردند؛ که این امر خیلی در بهبود حال بیماران موثر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به سوالات مربوط به واکسیناسیون و اینکه راه برون رفت از این بحران چیست، این گونه پاخ دادند: در موضوع واکسیناسیون، در مورد هیچ کشوری بدگویی نکنید؛ چون اثرات منفی به کشورِ خود ما نیز می‌گذارد. کلا اخبار منفی از نظر من نباید باشد، برای کل دنیا از جمله برای ایران هم مضرّ است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ما هیچ‌گونه برون رفتی از این ویروس نداریم جز واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ ماسک، عدم برگزاری تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری در کنارش هم واکسیناسیون.

 

وی بیان کرد: فرآیند ساخت واکسن، ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. به عنوان مثال واکسن سرخک، واکسن آبله. ایران هم یکی از کشور‌هایی است که دستی بر ساخت واکسن دارد. کشور ما در این حوزه سیستم بسیار قوی دارد.

 

قدیر ادامه داد: به دلیل شدت سرایت و میزان مرگ و میری که در ویروس کرونا وجود دارد، بهرحال چاره‌ای نیست. واکسن‌هایی که به حالت emergency آمده به صورت نسبی به اصطلاح ایجاد آنتی بادی می‌کند و خب چاره‌ای هم غیر از این نداریم. ولی خب در باب کیفیت واکسن‌ها، اینکه به چه صورت است و چه پلتفرمی را شامل می‌شود و بحث مقایسه واکسن‌ها، باید اذعان داشت که در عرض یکسال چطور می‌توان قضاوت کرد؟

 

وی تصریح کرد: در مقاله‌ای علمی می‌خواندم که نوشته بود: اگر واکسن نبود، شاید مرگ و میر مردم جهان ۳ برابرِ امروز می‌بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با هشدار نسبت به وضعیت واکسیناسیون افزود: با بحث اجباری بودن واکسیناسیون من هم مخالف هستم. باید ما مردم را اقناع بکنیم و مردم انتخاب کنند، ولی یک مسئله من خدمت شما عرض کنم که در مورد بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت شاید مطرح نباشد، اما در مورد بیماری‌های واگیر دار افراد در قِبال جامعه نیز مسئول هستند. 

 

وی با تأکید بر اینکه بیمار کرونا نسبت به جامعه مسئول است، چون دارای یک بیماری واگیر دار است، تصریح کرد: برای همین است که شاید مجبور بشوند بعد‌ها قوانینی وضع کنند که با این افراد برخورد کنند که دیگران درگیر بیماری نشوند؛ لذا بحث بیماری واگیر با بیماری غیر واگیر خیلی فرق می‌کند.

 

قدیر ادامه داد: در مورد قطع زنجیره انتقال در ویروس دلتا "کرونا" باید گفت: وقتی این اتفاق می‌افتاد که ما بیش از ۸۰ درصد واکسن بزنیم. ولی اگر ماهیت ویروس به طور کلی عوض بشود، چه بسا که این واکسن‌ها دیگر اثری بخشی نداشته باشند؛ البته ان شاءالله که اینطور نشود، در واقع ماهیت ویروس‌ها عوض نشود.

گفتنی است، این نشست با حضور جمعی از فعالین عرصه کرونا با موضوع مدیریت بحران کرونا صورت گرفت. در این نشست نمایندگان تشکل‌های فعال در عرصه کرونا به بیان سوالات و مباحث خود پرداختند و ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم، قدیر، توضیحاتی را پیرامون مباحث اعضای جلسه بیان کرد.

 

در این نشست مهدی پور، طلوعی، مهندس شکوهیان راد، احمدی و ابراهیمی، حیدرزاده  وکیلی به نمایندگی از تشکل‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه کرونا مطالب خورد را ارائه دادند.

 

همچنین در این جلسه از معاونین دانشگاه علوم پزشکی، احمد نامداری، مسئول هماهنگی و رابط جهادی‌های علوم پزشکی قم و واشیان، استاد دانشگاه و دبیر مجمع خیرین سلامت استان نیز حضور داشتند.

نظر شما