شناسهٔ خبر: 50431630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جشنواره‌ای در شان مردم کردستان/تئاتر خیابانی با پوست و گوشت مردم مریوان آمیخته است

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یکی از کارهای فرهنگی در کردستان است که استقبال باشکوه مردم فرهنگی و هنردوست مریوان آن را به یکی از برندهای آسیا تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، عصر چهارشنبه هفته جاری پارک شانو مریوان میزبان هنرمندان و هنردوستانی بود که برای شرکت در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آمده بودند.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یکی از کارهای فرهنگی در کردستان است که استقبال باشکوه مردم فرهنگی و هنردوست مریوان آن را به یکی از برندهای آسیا تبدیل کرده است.

 پارک شانو شلوغ‌تر از آن بود که فکرش را می‌کردیم، با دلهره‌های کرونایی و استفاده از ماسک با رعایت فاصله اجتماعی در محل برگزاری افتتاحیه حضور پیدا کردیم. اگرچه عده‌ای حضور مردم را مورد انتقاد قرار می‌دادند اما این موضوع بیانگر فرهنگی بودن آنان و نیز اعتقاد به کارهای هنری است.

آرزوهای کرونایی

اگرچه رحمان هوشیاری دبیر اجرایی این جشنواره آرزو کرد: افتتاحیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان افتتاح دوران پسا کرونا باشد اما براساس آنچه مشاهده کردم و میزان رعایت‌ اصول بهداشتی در بین جمعیت کجدار و مریز بود، رسیدن به چنین آرزوهایی مقداری محال به نظر برسد.

به گفته وی، سعید اسدی، سیمین امیریان، فرهاد قائمیان، علیرضا استادی، سیروس همتی و محسن اردشیر ۶ نفر از اساتید حوزه تئاتر کشور داوری آثار راه یافته به مرحله نهایی پانزدهمین دوره از جشنواره تئاتر خیابانی را به عهده داشتند.

هوشیاری تصریح کرد: ۲۰۷ اثر به دبیرخانه پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد که ۴۱ اثر آن توسط داوران به مرحله نهایی راه یافت.

به گفته وی، فاطمه رادمنش و شهرام کرمی، سیروس همتی، حمید مرادویسی و سوران حسینی  داوران مرحله انتخاب آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره بودند.

هوشیاری اظهار داشت: از ۴۱ اثر راه یافته به مرحله نهایی ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر آیینی سنتی، پنج اثر بخش کودک و نوجوان، سه اثر دگرگونه‌های اجرایی، پنج اثر بخش ویژه و ۶ اثر هم مربوط به بخش برگزیده سایرجشنواره‌های تئاترخیابانی است.

وی یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره تئاتر خیابانی را برگزاری کارگاه‌های آموزشی خواند و گفت: دوم تا چهارم ماه جاری و قبل از افتتاح این دوره از جشنواره کارگاه آموزشی با عنوان «بازیگری نظریه و عمل است»، به طور مجازی و با حضور استادی از کشور روسیه برگزار شد.

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان افزود: قرار بود جشنواره اول آبان برگزار شود که به دلیل شرایط کرونایی به پنجم موکول شد ولی با توجه به اینکه هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای برپایی کارگاه آموزشی به طور مجازی با حضور استاد خارجی از قبل انجام شده بود لذا در موعد معین شده برگزار شد.

هوشیاری اظهار داشت: در این جشنواره کارگاه آموزشی به صورت حضوری و در فضای باز با عنوان عکاسی در خیابان و فضاهای بیرونی با حضور حامد یغمائیان از اساتید حوزه عکاسی برگزار می‌شود.

آرتیکاس اقبال فرماندار مریوان هم می‌گوید:‌ تمهیدات لازم برای برگزاری این جشنواره با رعایت کامل پرتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده است.

وی افزود: امسال تئاتر صحنه‌ای نداریم و تلاش شده در محیط‌های کاملا باز نمایش‌ها اجرا شود و از سوی دیگر به مردم اطلاع‌رسانی‌ شده که با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برای دیدن نمایش‌ها حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اعلام شده بازیگران با تست کرونا و یا کارت واکسیناسیون در مریوان حضور پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در زمان بندی اجراها نیز سعی کردیم به نحوی عمل کنیم که اجراها پشت سرهم و در یک نقطه نباشد تا تجمع‌ها زیاد نشود.

وی به تمهیداتی که در بحث اسکان گروه‌های نمایشی و غیره در پانزدهمین دوره جشنواره اتخاذ شده نیز گریزی زد و گفت: امسال بر خلاف سال‌های گذشته سعی کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف مهمانسرا و غیره محل اسکان گروه‌ها و مهمان‌های جشنواره را به نحوی تعریف کنیم که به صورت جدا در مهمانسرا و هتل‌ها اسکان داده شوند تا تیم‌ها کمتر در تداخل با هم باشند.

فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برندی در خاورمیانه 

حیدر رضایی با کار «طوطی و بازرگان» از شهرستان دهلران استان ایلام و حضور بیش از 10 دوره‌ای خود در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با افتخار حرف می‌زند و می‌گوید: از اولین دوره‌های تئاتر خیابانی مریوان تقریبا حضور داشته‌ام.

وی گفت: متاسفانه این جشنواره مثل بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری به خاطر شیوع کرونا سال گذشته برگزار نشد و هنرمندان و مردم از حضور در این فستیوال که الان برند بسیار قابل قبولی است، محروم شدند اما امسال با وجود کرونایی‌ بودن شرایط کشور و البته وضعیت نارنجی شهر مریوان نتوانستیم از این برنامه بگذریم.

رضایی افزود: امروز به عینه شاهد هستیم کرونا ویروس هم مانع حضور مخاطبین در تئاتر خیابانی نشده و این ویروس با وجود همه وحشت و ترسی که به دل مردم انداخته است نتوانسته فاصله‌ای بین مردم و هنر تئاتر ایجاد کند چون تئاتر خیابانی بدون مردم معنی ندارد.

تئاتر خیابانی جز هنرهایی است که در دل مردم چراغش روشن می‌شود و توانسته تئاتر را از مخاطبین محدود در سالن‌ها به دل جامعه بکشاند و همین کار نیز روز به روز بر مخاطبین آن به ویژه در مریوان افزوده است.سعید نادری مقدم از بازیگران تئاتر خیابانی مریوان می گوید: هر ساله به لطف خدا شاهد حضور گرم و پرشور مردم و هنرمندان در این جشنواره در پایتخت تئاتر هستیم.
برگزار نشدن این جشنواره طی دو سال گذشته واقعا خلا بود که احساس می‌شد.

البته یک سال به صورت مجازی برگزار شد اما مردم مریوان با توجه به علاقه و عرق خاطری که به این برنامه دارند به  شدت خواهان از سرگیری آن بودند.

فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان الان یک برند مهم در خاورمیانه است و با توجه به ارتباطی که با کشورهای همسایه در اجرای تئاتر خیابانی داریم فستیوال مریوان یک برند است و قطعا نه تنها این مولفه بلکه حضور پرشور مردم مریوان همیشه نیروی جاذبه‌ای برای حضور هنرمندان است.

کیفیت بالای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از دیگر مولفه‌های مهمی است که هر ساله گروه‌های تئاتر از سراسر کشور را به مریوان می‌کشاند.

اگرچه شهرستان دهلران یکی از قطب‌های تئاتر خیابانی و جشنواره دارد ولی همیشه با افتخار در این جشنواره شرکت می‌کنیم.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: «تئاتر در ماه‌های گذشته همچون تمام شئون زندگی اجتماعی به واسطه شیوع ویروسی نامبارک شرایط بسیار ویژه‌ای را تحمل کرد، شرایطی که شاید تا پیش از این تجربه نشده بود.

وی افزود: به این واسطه یکی از ستون‌های اصلی هنر تئاتر که همان ارتباط بی‌واسطه با مخاطب بود به جد تحت‌الشعاع قرار گرفت. فارغ از تمام دشواری‌های ناگزیر این همه‌گیری جهانی آنچه مایه مباهات و فخر است حضور و هنرآفرینی هنرمندان شایسته تئاتر کشور با رعایت تمام اصول بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: بهره‌گیری خردمندانه و روزآمد هنرمندان و صاحبان اندیشه‌های خلاق از تازه‌ترین شیوه‌های ارتباطی و متناسب‌سازی نمایش‌ها با شرایط ویژه شیوع بیماری به جهت استمرار با شهروندان از امتیازات ویژه در این دوره بود.

 حضور پنج گروه نمایشی در بخش ویژه

در بخش ویژه این جشنواره، نمایش «مفرد غایب» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی هادی کیانی از خمینی شهر، نمایش «خاتون» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی مهرداد هواسی‌پور از ایلام، نمایش «چند امضا بر تنگ بلور» بر اساس طرح و ایده کورش شمس و به کارگردانی علیرضا شمس از اصفهان، نمایش «کورپه شیرینم» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه و نمایش «یادآوری» بر اساس طرح و ایده کورش نیک‌پیام و به کارگردانی پویان عطایی از اصفهان حضور خواهند داشت.

در بخش جشنواره جشنواره‌ها نیز نمایش «مضحکه در مضحکه» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی سمیه مهری از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و نمایش «داشتن یا نداشتن» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی مرجان قاسمی از دهلران شرکت‌کننده در جشنواره شرهانی حضور خواهند داشت.

همچنین در این بخش نمایش «خنیاگر» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی امین سنجربیگی از کرج شرکت‌کننده در جشنواره دانشجویی پودس، نمایش «خودم را اینگونه می‌شمارم» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی مانا تشکرنیا و مینا رمضانی از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، نمایش «دریا زمین ماهی‌هاست» بر اساس طرح، ایده و به کارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک و نمایش «ماهیان عاشق» بر اساس طرح، ایده فرشید گویلی و به کارگردانی صباح مجیدی از سنندج شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر معلولین حضور دارند.

در بخش ایثار و شهادت علاوه بر پرداختن به مفاهیم مدنظر این بخش، آثار به موضوع شهدای سلامت نیز می‌پردازند.

جشنواره پانزدهم به دلیل شرایط کرونایی به شکل بین‌المللی برگزار نمی‌شود و امسال استادی از روسیه به صورت مجازی و آنلاین کارگاهی آموزشی را برگزار می‌کنند که حضور در این کارگاه از طریق ثبت نام امکان پذیر است.

نمایش ۴ اثر از آثار خارجی در فضای مجازی و برگزاری کارگاه عکاسی تئاتر خیابانی با حضور حامد یغماییان از دیگر برنامه‌های جنبی پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است.

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در راستای دعوت و تشویق مردم به ویژه اهالی شهرستان مریوان به منظور استقبال و تعجیل در امر واکسیناسیون، اقدام به راه‌اندازی کمپین حمایتی کرده است.

با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و به منظور حمایت از آثار نمایشی با رویکرد دفاع مقدس، ایثار و شهادت و پاسداشت مدافعان سلامت، «بخش ویژه» به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه شد.

همچنین از میان آثار شرکت‌کننده در سایر جشنواره‌های سراسری برگزار شده که به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شده‌اند، برای حضور در بخش «جشنواره جشنواره‌ها»، آثاری انتخاب شدند.

آثار راه یافته به بخش ویژه

 نمایش «مفرد غایب» براساس طرح، ایده و به کارگردانی هادی کیانی از خمینی شهر، نمایش «خاتون» براساس طرح، ایده و به کارگردانی مهرداد هواسی‌پور از ایلام، نمایش «چند امضا بر تنگ بلور» بر اساس طرح و ایده کورش شمس و به کارگردانی علیرضا شمس از اصفهان، نمایش «کورپه شیرینم» براساس طرح، ایده و کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه، نمایش «یادآوری» براساس طرح و ایده کورش نیک‌پیام و به کارگردانی پویان عطایی از اصفهان به بخش ویژه این جشنواره راه یافته‌اند.

جشنواره جشنواره‌ها

نمایش «مضحکه در مضحکه» براساس طرح، ایده و کارگردانی سمیه مهری از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «داشتن یا نداشتن» براساس طرح، ایده و کارگردانی مرجان قاسمی از دهلران شرکت‌کننده در جشنواره شرهانی، نمایش «خنیاگر» براساس طرح، ایده و کارگردانی امین سنجربیگی از کرج شرکت‌کننده در جشنواره دانشجویی پودس، نمایش «خودم را اینگونه می‌شمارم» براساس طرح، ایده و کارگردانی مانا شکری و مینا رمضانی از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، «دریا زمین ماهی‌هاست» براساس طرح، ایده و کارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک، نمایش «ماهیان عاشق» براساس طرح و ایده فرشید گویلی و به کارگردانی صباح مجیدی از سنندج شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر معلولین (مهمان) به عنوان آثار جشنواره جنواره‌ها حضور دارند.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم تا دهم آبان ماه جاری به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

نظر شما