شناسهٔ خبر: 50431510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

رهبر انقلاب درباره کتاب «حوض خون» چه گفتند؟ + فیلم

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در بیانات امروزشان در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان به کتاب «حوض خون» اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رجانیوز حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، در بیانات امروزشان در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان به کتاب «حوض خون» از کتاب‌های تازه منتشر شده درباره دفاع مقدس اشاره کردند.


ایشان در بخشی از سخنرانی‌شان با اشاره به کتاب «حوض خون» فرمودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام «حوض خون» - البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم ــ که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ این‌ها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.»

موضوع کتاب «حوض خون» چیست؟
کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رخت‌شویی در دفاع مقدس که تدوین و نگارش آن برعهده فاطمه‌سادات میرعالی بوده است. این کتاب به همت انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شده است. «حوض خون»، خاطرات و روایت‌های ۶۴ نفر از بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی البسه رزمندگان دفاع مقدس در بیمارستان شهید کلانتری است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.

 

 

راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمنده‌‌ها رو بشوریم؟

فاطمه‌سادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم برعهده داشته است، در بخشی از مقدمه خود درباره راویان کتاب این‌طور نوشته است: «اولِ مصاحبه‌‌ها درد و زجر‌‌شان توی ذهنم پررنگ‌‌ بود، اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه می‌‌شدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش می‌‌کردند راهی برای شستن لباس‌‌های رزمندگان جبهه مقاومت پیدا کنند و بعضی از‌‌ آن‌‌ها از من می‌‌پرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمنده‌‌ها رو بشوریم؟»، معادلات ذهنم درباره اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم می‌‌خورد. خانم‌‌های رخت‌شویی با وجود همه سختی‌‌ها و دردهایی که دیده‌‌اند و از نزدیک تکه‌‌های بدن شهدا را لمس کرده‌‌اند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخی‌‌ها، از شستن لباس رزمنده‌‌ها به‌‌زیبایی یاد می‌‌کنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیت‌‌های انقلاب نبودند.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«اتاق پُر بود از لباس. نشستم کنار یکی از تشت‌‌ها. لباس‌‌ها را خیس کردم و تاید ریختم رویشان. لکه‌‌ها را با دست ساییدم تا شسته شوند. دستم را از تشت بیرون کشیدم. یک‌‌دفعه شوکه شدم: از دست‌‌هایم خون می‌‌چکید. از خواب پریدم. هوا روشن بود. «ای داد بی‌‌داد! خواب موندم.» نماز خواندم. با عجله چادر سر کردم و راه افتادم سمت بیمارستان شهید کلانتری... زمستان بود و هوا سرد. آن‌‌قدر با عجله و تند راه می‌‌رفتم که تنم خیس عرق شد... رسیدم جلوی نگهبانی. گیت بسته بود. با دست محکم زدم به پنجره نگهبانی: «انگار تو هم مثل من خواب موندی. در رو باز کن.»

آمد دم در و گفت: «مادر، این وقت صبح کجا می‌‌خوای بری؟!»

گفتم: «بعد این‌‌همه سال من رو نمی‌‌شناسی؟! خونۀ بابام که نمی‌‌رم، اومده‌‌ام لباس‌‌های رزمنده‌‌ها رو بشورم.»

گفت: «مادر حواست کجاست؟! شش ماهه بیمارستان هم جمع شده!»

 

۲ راوی کتاب درگذشتند

در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیت‌های این بانوان اندیمشکی در دفاع مقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رخت‌شویی البسه رزمندگان آمده است. خانم پوراندخت لین‌من از راویان این کتاب پیش از انتشار و خانم خدیجه داغری، دیگر راوی کتاب هم مدتی پس از انتشار کتاب «حوض خون» از دنیا رفته‌اند.

 

کتاب را چگونه تهیه کنیم؟

کتاب ۵۰۴ صفحه‌‌ای «حوض خون» که حاصل همکاری دفتر تاریخ شفاهی اندیمشک و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، با قیمت ۸۰هزار تومان توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است و علاوه بر کتابفروشی‌های کشور، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‌‎توانند با شماره ۰۲۱۴۲۷۹۵۴۵۴ تماس بگیرند.

نظر شما