شناسهٔ خبر: 50431462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شرط بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از زبان دبیرکل این نهاد

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب اسامی کشورهایی را که خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه هستند، اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگویی با «صدی البلد» گفت، تعدادی از کشورها تمایل به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دارند و در صورت حصول توافق عربی با پیش‌نویس این طرح، ممکن است سوریه در نشست آتی اتحادیه عرب (مارس ۲۰۲۲) به این اتحادیه بازگردد.

وی ضمن اعلام اینکه الجزائر برای برگزاری نشست اتحادیه عرب در مارس ۲۰۲۲ مصمم است، افزود، برخی کشورهای عربی به صورت آرام در حال برقراری مجدد روابط با سوریه هستند اما «من درخواستی رسمی یا غیررسمی درباره آغاز بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب ندیده‌ام».

ابوالغیط تصریح کرد، الجزائر، عراق و اردن به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تمایل دارند و واکنش سوریه از دور رصد و دیده می‌شود که ممکن است از این بازگشت استقبال کند.

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشارهای غرب بر نظام قانونی سوریه عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

ابوالغیط در ادامه وضعیت لبنان را دشوار توصیف و ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران لبنانی به یک راه‌حل برای بازگشت آرامش به لبنان برسند.

وی در ادامه گفت «مداخله طرف‌های خارجی و سعی آن‌ها برای تنش در لبنان» را بعید نمی‌داند و در اولین تماسی که با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان داشته، احساس کرده که وی منتظر حمایت کشورهای عربی است.

چندی پیش، «ایمن سوسان» دستیار وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه پایگاه خبری «العهد» به مسائل مختلفی از جمله احتمال بازگشت روابط سوریه با دیگر کشورهای عربی به حالت عادی خبر داد.

دستیار وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه تغییراتی در حال وقوع است، گفت که مرحله آتی، مرحله ترمیم روابط سوریه با کشورهای عربی است و برخی تماس‌ها هنوز علنی نشده‌اند.

نظر شما