شناسهٔ خبر: 50431455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب:

فرقه‌گرایی و مشکلات اخلاقی از موانع وحدت جهان اسلام هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تاکید کرد: ساختارهای ظالمانه و استکباری جهانی و مشکلات اخلاقی همچنین برداشت‌های غیرواقعی از دین مهمترین موانع وحدت در جهان اسلام هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تاکید کرد: ساختارهای ظالمانه و استکباری جهانی و مشکلات اخلاقی همچنین برداشت‌های غیرواقعی از دین مهمترین موانع وحدت در جهان اسلام هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، شامگاه 5 آبان ماه در سخنانی به مناسبت هفته وحدت که از تلویزیون اینترنتی پاسخ‌تی وی پخش شد، با اشاره به اینکه عوامل وحدت میان شیعه و سنی بسیار زیاد است، افزود: قرآن، پیامبر(ص) و قبله ما یکی‌ست و موارد زیاد دیگری داریم که هماهنگ و یکپارچه است؛ البته هر مذهبی برای خود اختصاصاتی دارد و باید بدون دخالت در مذهب همدیگر، به تقویت مشترکات بپردازیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی هستیم که دشمنان روز به رو علیه اسلام فعالیت کرده و اسلام‌هراسی می‌کنند و  قرآن را می‌سوزانند و اگر وحدت باشد آنها جرئت چنین کاری ندارند ولی وقتی می‌بینند تفرقه در بین مسلمین زیاد است، علیه مقدسات ما اقدامات زشت و نادرستی را مرتکب می‌شوند.

نواب با اشاره به برخی موانع وحدت اظهار کرد: اولین مانع برای وحدت ساختارهای قدرت در جهان است زیرا دشمنان و استعمارگران زمانی می‌توانند قدرت خود را ارتقاء بدهند که بین مسلیمن اختلاف وجود داشته باشد؛ دشمن از تفرقه سود زیادی برده و می‌برد کما اینکه معروف است گفته شده تفرقه بینداز و حکومت کن. پس یکی از موانع اصلی استکبار و صهیونیست هستند که راه‌های تفرقه را در جهان اسلام دنبال می‌کنند و اگر شخصیت‌ها و گروهی وحدت‌گرا در جوامع اسلامی وجود داشته باشند درصدد هستند تا آنها را از میان بردارند.

نواب بیان کرد: قرآن به اعتصام بحبل الله دستور داده است ولی برخی قرآن را پیشوای خود قرار نداده‌اند، بلکه خود را پیشوای قرآن قرار می‌دانند و با سوء برداشت از آیات به تکفیر در جهان اسلام دامن می‌زنند که نمونه‌های آن را در یک دهه گذشته به خصوص در سوریه شاهد بودیم. شیخ مفید از امام علی(ع) نقل کرده که فردی خدمت ایشان رسید و گفت: علی جان، من نگاه می‌کنم می‌بینم شما داماد پیامبر(ص) هستید و فردی که در مقابل شماست از اصحاب و نزدیکان پیامبر(ص) است و من متحیر مانده‌ام چکار کنم، امام فرمودند؛ حق بر تو پوشیده شده است و دین خدا را نمی‌توان با افراد شناخت بلکه افراد را باید با دین خدا شناخت؛ یعنی میزان دین است نه افراد.

وی افزود: ما باید ببینیم که عملکرد اشخاص و به ویژه خواص، چقدر منطبق بر دین است؛ اگر حق را بشناسیم اهل حق را هم خواهیم شناخت.

نواب با بیان اینکه موانع اخلاقی و ساختارهای رفتاری از دیگر موانع وحدت است، گفت: امام علی(ع) فرمودند: شما برادران دینی ما هستید و آنچه باعث تفرقه شده است خبث السرائر یعنی اخلاق رذیله است؛ این اخلاق رذیله سبب می‌شود افراد در برابر حق بایستند؛ پس یکی از عوامل تفرقه سوء ضمایر و بدبینی و باطن پلید است که سبب می‌شود شما برای همدیگر نصحیت و خیرخواهی نداشته باشید و به همدیگر کمک نکنید و بذل مال نسبت به یکدیگر نداشته باشید. پس مسائل اخلاقی هم عامل دوری از وحدت و تفرقه است.

نواب اضافه کرد: انسان باید در برنامه‌های دینی خود را فدا کند، نه اینکه دین را فدای اهداف و خواسته‌هایش بکند، او امام کتاب نباشد بلکه کتاب امام او باشد. گروه‌گرایی و فرقه‌گرایی و تعصبات فرقه‌ای از دیگر موانع وحدت است؛ گروه‌های تکفیری خود را بر حق می‌دانند و هر کسی غیر از خود را باطل می‌شمارند؛ امام علی(ع) در مورد ابلیس فرمودند که؛ فافتخر علی آدم بخلقه و تعصب علیه للاصاله؛ او بر آدم افتخار می‌کرد که من از آتش هستم و او از خاک است لذا بر انسان سجده نکرد، ابلیس رهبر همه افراد گروه‌گرا و متعصب است که دیگران را باطل و خود را حق مطلق می‌دانند.

نواب با بیان اینکه برداشت‌های غیرواقعی از دین، جزء دیگر عوامل تفرقه است، اظهار کرد: گاهی انسان برداشتی از دین می‌کند که برداشت شخصی است و علما چنین برداشتی ندارند. در طول تاریخ اسلام چقدر این برداشت‌ها و تفسیر به رای‌ها سبب ایجاد اختلاف و دشمنی بین امت اسلامی شده است؛ کسانی بوده‌اند که برای خدا جسم قائل شدند و برای برخی عبارات قرآن معنای ظاهری در نظر گرفته‌ و برای خدا دست و پا و تخت، مانند انسان قائل شده‌اند. برخی گرفتار غلو و برخی هم گرفتار تکفیر شده‌اند و همه اینها موانعی برای وحدت محسوب می‌شود. 

انتهای پیام

نظر شما