شناسهٔ خبر: 50431125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

پانزده بازی که داستان آن‌ها پس از تیتراژ پایانی ادامه دارد

ابوالفضل مناف زاده

صاحب‌خبر -

گاهی اوقات پس از اتمام بازی‌ها با حالت‌های جدید، محتوای بیشتر و پایان‌های مخفی روبرو می‌شویم. در این مقاله قصد داریم تا پانزده بازی که از مزیت ذکر شده بهره‌مند هستند را معرفی کنیم.

بازی‌های ویدیویی به عنوان ابزاری برای سرگرمی شناخته می‌شوند. به‌جز عناوینی نظیر بازی‌های تمام آنلاین که ذاتاً تکرار مکررات هستند، طبعاً تجربه‌ی سایر عناوین همانند یک سفر شروع و پایانی خواهد داشت و مسیر رسیدن به نقطه‌ی پایان است که وظیفه‌ی سرگرم کردن گیمرها را بر عهده دارد. اما نقطه‌ی پایان حتی می‌تواند از طول تجربه‌ی بازی نیز مهم‌تر باشد. در واقع، اگر یک بازی نتواند ما را برای رسیدن به انتهای مسیرش هیجان زده کند، انگیزه‌ای برای تجربه‌ی آن نخواهیم داشت. در انتها، این حس کمال‌گرایی ذاتی انسان است که اتمام کردن یک بازی را لذت بخش می‌کند.

البته، در این بین بازی‌هایی نیز وجود دارند که یک گیمر علاقه‌ای به پایان پذیرفتن آن‌ها ندارد. خوشبختانه، برخی از این عناوین پس از اتمام، محتوای بیشتر، حالت‌های جدید و پایان‌های مخفی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند تا بیش از پیش بتوانند از انجام بازی مورد علاقه‌ی خود لذت ببرند. در این مقاله نیز قصد داریم تا پانزده بازی که از مزیت ذکر شده بهره‌مند هستند را معرفی کنیم.

این مقاله ممکن است حاوی مواردی باشد که محتوای داستانی برخی از بازی‌ها را فاش کند

God of War (2018)

بسیاری از ماجراجویی‌های کریتوس (Kratos) در بازی God of War 2018 حول محور ادای احترام او به همسرش فایِ (Faye) صورت می‌گیرد. در این بین نیز همواره با ضرب و شتم بالدر (Baldur) مواجه خواهیم شد. اما پس از اتمام بازی و بازگشت به خانه‌ی کریتوس است که پایان مخفی بازی نمایان می‌شود. در واقع، رویایی که کریتوس و پسرش در آن با ثور روبرو می‌شوند، چیزهای زیادی به عنوان جمع‌بندی به بازی می‌افزاید.

البته، فراموش نکنیم که پس از اتمام بازی می‌توان به سراغ والکری‌ها رفت و آن‌ها را سلاخی نمود. همچنین، با مراجعه به ماسپلهایم و نیفلهایم محتوای جدیدی برای تجربه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. از طرفی دیگر، حالت New Game Plus نیز در انتهای بازی در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد.

Pokemon HeartGold

بازی اصلی همه‌ی گیمرها را با در دسترس قرار دادن تمامی مناطق Kanto قرمز و آبی غافلگیر کرد. همچنین، گیمرها می‌توانستند در این بازی با هر هشت Gym Leader مقابله کنند و 493 Pokemon را به دست آورند. البته، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این بازی نبردهای بیشتر و باس‌فایت‌های جدیدی به بازی افزود و با از دسترس خارج کردن برخی از Pokemonها باعث شد تا گیم‌پلی بازی چالش‌برانگیزتر شود. علاوه بر این، تکمیل کردن فعالیت‌های جانبی نیز باعث می‌شد تا دو Pokemon افسانه‌ای با نام‌های Ho-Oh و Lugia را بدست آورید.

Borderlands 2

مجموعه‌ی Borderlands همواره به عنوان بازی‌هایی که پس از اتمام کردنشان می‌توانستید به محتویات بسیار فراوانی دسترسی داشته باشید معروف هستند. در واقع، استودیوی گیرباکس (Gear Box) بازی‌های خود را مملو از فعالیت‌های جانبی کرده و بسته‌های الحاقی فراوانی برای آن‌ها منتشر می‌کند. از طرفی دیگر، با اینکه Borderlands 3 به عنوان جدیدترین نسخه‌ی عرضه شده از این مجموعه سعی داشت تا مسیر مشابه‌ای را طی کند و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و بسته‌های الحاقی را در دسترس گیمرها قرار داد، اما همچنان این Borderlands 2 است که به عنوان بهترین نسخه‌ی این مجموعه شناخته می‌شود و اگر بخواهم صادقانه بگویم، این بازی برترین عنوان نسل هفتمی برای من نیز به شمار می‌رود.

این بازی پس از اتمام مراحل داستانی و بسته‌های الحاقی طولانی و پر تعداد خود، باس‌فایت‌های Raid که از جمله سخت‌ترین چالش‌های بازی هستند را پیش روی گیمرها قرار می‌دهد. همچنین، این بازی در زمان عرضه‌ی خود میزبان حالت New Game Plus با نام True Vault Hunter بود که همین حالت نیز خود میزبان حالتی مشابه با نام Ultimate Vault Hunter است. این حالت‌ها گیمرها را با دشمنان سرسخت‌تر روبرو می‌کند و در عوض XP‌های بیشتری به آن‌ها می‌دهد. جالب است بدانید که با رسیدن به سطح 20 تا 25 احتمالاً بازی را به اتمام خواهید رساند، اما یکی از باس‌فایت‌های Raid بازی یعنی Terramorphous the Invincible نیازمند سطح 50 است.

Hades

پس از تلاش‌های مکرر گیمرها برای فرار از Underworld و شکست Zagreus، باز هم با پایان اصلی بازی Hades روبرو نخواهید شد. در واقع، برای دیدن پایان اصلی بازی مجبور هستید تا چند بار دیگر برای فرار از جهان زیرین تلاش کنید و ماهیت این بازی روگ-لایت نیز باعث می‌شود که تمامی تلاش‌های شما در قالب سرگرمی بیشتر صورت بگیرد. علاوه بر موارد فوق، ارتقاهای بیشتری نیز برای کسانی که حتی با تمام کردن Hades به انجام مجدد آن می‌پردازند در نظر گرفته شده است تا بیش از پیش از تجربه‌ی بازی لذت ببرند.

Dark Souls 3

پس از شکست Sinder of Cinder، تقابل با Nameless King، معامله با Ariandel برای مقابله با Friede و در نهایت، از پای درآوردن Midir در Ringed City، چنین حس خواهید کرد که بالاخره بازی Dark Souls 3 را به پایان رسانده‌اید. البته، کاملاً در اشتباه هستید و این مجموعه به لطف New Game Plus می‌تواند مجدداً میزبان شما باشد. از طرفی دیگر، اگر در دور اول تجربه‌ی بازی به تمامی Covenantها دسترسی پیدا نکرده‌اید و یا تک تک اسلحه‌ها و آیتم‌ها را از باس‌ها و NPCها دریافت نکرده‌اید، می‌توانید از طریق این بخش بهانه‌ای برای تجربه‌ی مجدد بازی بیابید. علاوه بر این، دشمنان در هر مرحله از NG+ بازی سرسخت‌تر می‌شوند و این روند تا NG+7 ادامه خواهد داشت تا با چالش‌برانگیزترین حالت آن‌ها مقابله کنید.

Monster Hunter World: Iceborne

مجموعه‌ی Monster Hunter هرگز به دلیل محتوای داستانی خود شناخته نمی‌شوند اما Monster Hunter World: Iceborne سعی کرد تا خلاف مسیر جریان آب شنا کند. در واقع، بخش انتهایی این بازی به نوعی کلاس درسی برای استودیوهای بازی‌سازی است که چگونه باید گیمرها را پس از پایان بازی همچنان به پای تجربه‌ی آن نشاند. پس از اتمام این بازی می‌توان به Guiding Lands رفت و با هیولاهای سرسخت‌تری از جمله Stygian Zinogre ، Master Rank Kulve Taroth ، Alatreon ، Furious Rajang ، Raging Brachydios و هیولاهای دیگر مبارزه نمود. هم چنین، اگر قصد دارید که این بازی را به معنای واقعی کلمه به اتمام برسانید، می‌توانید به سراغ Fatalis رفته و او را شکست دهید که البته انجام این امر به صورت تک نفره مستلزم جنون بدون مرز شما خواهد بود.

Mega Man: Battle Network 3

در حالی که نسخه‌های قبلی این بازی پس از اتمام در Undernet میزبان گیمرها بود و آن‌ها را با چند باس برای جمع‌آوری تمامی تراشه‌ها روبرو می‌کرد، Mega Man: Battle Network 3 محتویات بیشتری در اختیار گیمرها قرار داد و با تقسیم کردن تراشه‌ها به سه دسته‌ی استاندارد، مگا و گیگا Undernet را بیش از پیش گسترش داد. علاوه بر این، باس‌های جدیدی نیز برای کسانی در نظر گرفته شده‌اند که پس از اتمام بازی مجدداً به تجربه‌ی آن می‌پردازند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Darkman و Serenade اشاره نمود. در نهایت، برای جمع‌آوری تمامی آیتم‌ها و چیره شدن بر تمامی باس‌ها و شکست Bass GS، نیازمند 12 ساعت زمان بیشتر خواهید بود.

Final Fantasy 12: The Zodiac Age

Zodiac Age محتوا و ویژگی‌های جدیدی را به بازی Final Fantasy 12 اضافه می‌کند و باعث می‌شود تا بتوانیم ترکیب این دو را نسخه‌ی Definitive بنامیم. همچنین، 100 Stage و باس، اسلحه‌های جدید، زره‌ها و دشمنان سرسخت‌تر، هشت Espers مخفی و چند باس فایت مخفی از جمله Yiazmat و Omega Mark XII نیز از طریق Zodiac Age در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد.

Path of Exile

با شکست Kitava و تضمین امنیت آینده‌ی Wraeclast، بخش انتهای بازی Path of Exile یعنی Atlas of Worlds در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند با سفر به نقاط مختلف نقشه و روبرو شدن با Elder و Shaper به لوت‌های مختلفی دسترسی پیدا کنند. از طرفی دیگر، محتواهای اضافه نیز پس از پایان بازی مذکور در دسترس گیمرها قرار می‌گیرد تا بتوانند به سرگرم‌شدن خود توسط Path of Exile ادامه دهند.

Disgaea 5 Complete

تقریباً تمامی عناوین Disgaea از یک الگو پیروی می‌کند و داستان آن‌ها پس از اتمام بازی نیز جریان دارد. بازی Disgaea 5 Complete نیز با مجموعه‌ای از آیتم‌ها، مراحل فرعی و محتویات اضافی به عنوان یکی از کامل‌ترین عناوینی به شمار می‌رود که می‌تواند حتی پس از اتمام کردن مراحل اصلی، ساعت‌ها مخاطبانش را پای تجربه‌ی خود بنشاند.

Super Mario Odyssey

تاکنون مقاله‌های فراوانی در مورد آسان بودن بازی Super Mario Odyssey و چرا گیمرها می‌توانند به سادگی تمامی مراحل آن را به پایان برسانند نگارش شده است. اما در حقیقت، پس از اتمام بازی است که مهارت‌های شما به چالش کشیده خواهد شد. پس از اتمام بازی، چالش‌هایی از جمله مسابقه‌های سخت‌تر و تقابل مجدد با باس‌ها که در نهایت به باز شدن قلعه‌ی پرنسس Peach ختم می‌شود در دسترس گیمرها قرار خواهد گرفت. همچنین، ارتباط با NPCهای مختلفی که وظایف جدیدی را به شما می‌دهند و سفر به منطقه‌ی مخفی Dark Side، گیمرها را مجبور می‌کند تا بدون داشتن هیچ چک‌پوینتی به تجربه‌ی بازی بپردازند. همچنین، جمع آوری تمام Power Moonها و لباس‌ها نیز برای مدتی گیمرها را پس از اتمام بازی سرگرم خواهد کرد.

Nioh 2 – The Complete Edition

اتمام بازی Nioh 2 – The Complete Edition که شامل بازی اصلی و سه بسته‌ی الحاقی داستانی است، بسته به سطح مهارت گیمرها ممکن است حدود 50 ساعت و حتی بیشتر طول بکشد. از طرفی دیگر، با به پایان رساندن بازی، بخش New Game Plus با مکانیک‌های جدید، لوت‌های بیشتر، Ethereal Graces، دشمنان نفرین شده و سرسخت‌تر، ماموریت‌های جدید، محتویات ارزشمندی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

NieR: Automata

هرکسی که حتی یک بار عناوین NieR یا هر کدام از بازی‍های Drakengard را تجربه کرده باشد، متوجه خواهد شد که داستان NieR: Automata پس از رسیدن به پایان اولیه‌ی خود به اتمام نرسیده است. در واقع، پس از اتمام بازی می‌توان این عنوان را در Route B با برعهده گرفتن کنترل 9S تجربه نمود. در این صورت، تمامی مسیرها را مجدداً طی خواهید کرد تا قفل مسیر C باز شود، جایی که کنترل A2 را به دست خواهید گرفت و باقی داستان بازی به شما روایت خواهد شد.

Enter the Gungeon

بدون تردید بازی Enter the Gungeon به قدری چالش‌برانگیز است که شکست دادن High Dragun توسط گیمرها به معنای پایان بازی تلقی شود. اما افسوس که تازه این شروع ماجرا است. پس از اتمام این بازی گیمرها باید چهار جزء آیتم Bullet That Can Kill The Past را جمع‌آوری کرده و آن را بسازند. با شروع این مسیر، هر چهار شخصیت اصلی بازی ماموریت‌هایی به شما محول خواهند کرد که با انجام آن‌ها می‌توان قفل Bullet Hell را باز کرد و در نهایت، با باس نهایی مخفی بازی یعنی Lich روبرو شد. همچنین، پیروزی در این نبرد باعث می‌شود تا باس‌های بیشتری برای مقابله در دسترس قرار بگیرند. جالب است بدانید که از پای درآوردن هر کدام از این باس‌های جدید، به آزاد شدن چالش‌های بیشتر و آیتم‌های جدید ختم خواهد شد.

Assassin’s Creed Odyssey

بازی Assassin’s Creed Odyssey را می‌توان یکی از بازی‌های عظیم نسل هشتمی قلمداد کرد که حین تجربه‌‌اش ممکن است بخش‌هایی زیادی از داستان و محتواهای جانبی آن را از دست بدهید. در واقع، محتوای داستانی این بازی با توجه به انتخاب‌های گیمرها تغییر می‌کند و می‌توان پس از اتمام بازی مسیر داستان را مجدداً از سوی دیگری پیش گرفت. علاوه بر این، پس از اتمام بازی ماموریت‌های جانبی پر تعداد، فعالیت‌های مختلف و قتل عام کردن اعضای Cult of Kosmos می‌تواند بهانه‌ای برای ادامه دادن آن باشد.

علاوه بر عناوین فوق، بازی‌های بسیاری وجود دارند که اصطلاحاً پس از اتمام بخش اصلی خود پایان نمی‌پذیرند. عناوینی نظیر Red Dead Redemption 2 و Devil May Cry از محتویات فرعی فراوان و یا تکرار پذیری بسیار بالایی بهره می‌برند، اما در این مقاله صرفاً به 15 عنوان گزیده شده توسط آرای نویسنده‌ها اشاره شد.

به نظر شما جای خالی کدام یک از بازی‌ها در فهرست فوق حس می‌شود؟

نظر شما