شناسهٔ خبر: 50430644 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شرایط اسفبار پناهندگان گرفتار در منطقه مرزی بین لهستان و بلاروس

یک رسانه آلمانی در گزارشی به شرایط اسفبار پناهندگانی که به دلیل سیاست‌های سختگیرانه لهستان در مرزهای بین این کشور با بلاروس گیر افتاده‌اند اشاره کرده و آن را یک رسوایی برای اروپا دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، "ان تی وی" آلمان در گزارشی به شرایط اسفبار پناهندگان گرفتار در مرزهای بین لهستان و بلاروس پرداخته و نوشت: هفته هاست که همواره تعداد بیشتری از پناهجویان در این منطقه گرفتار می شوند. وضعیت این پناهجویان فاجعه بار است.

در این گزارش آمده است: کسی که یک بار این تصاویر مهاجران گرفتار در مرزهای بین بلاروس و لهستان را ببیند به سرعت آن ها را به دست فراموشی نخواهد سپرد. این مهاجران تلاش می کنند از راهی به اتحادیه اروپا وارد شوند. اما در مرز لهستان با سربازان و مرزبانان روبرو می شوند. آن ها با زور و خشونت پناهندگان را به عقب می رانند. این در حالی است که در بلاروس هم دیگر کسی از آن ها استقبال نمی کند. آن ها در این منطقه مرزی در باتلاق ها و جنگل ها گرفتار شده اند.

این پناهجویان در هوای آزاد بدون غذا، بدون چادر و بدون مراقبت های پزشکی زندگی می کنند. سازمان های امدادی و روزنامه نگاران هم اجازه ملاقات با آن ها در این منطقه را ندارند چرا که بدبختی های آن ها نباید در منظر عموم قرار گیرد.

بسیاری از این پناهندگان هفته ها و یا ماه هاست در این منطقه با لباس های ژنده و در دمای حدود صفردرجه در شب و حدود 8 درجه در روز گرفتار شده اند و زمان زیادی از بارش برف در این منطقه نمی گذرد. به این ترتیب یک فاجعه انسانی در چند متری مرز های اتحادیه اروپا در حال رخ دادن است.

در این شرایط آلمان هم از این اقدامات سختگیرانه لهستان علیه مهاجران حمایت می کند.

روزنامه تاگس سایتونگ اخیرا نامه ای از وزارت کشور آلمان به لهستان را منتشر کرده است که در آن آمده است: با توجه به شرایط سخت سیاسی در روابط با بلاروس مایلم از شما و مرزبانان لهستانی برای محافظت از مرز مشترک خارجی تشکر کنم.

"گرهارت باوم"، وزیر کشور سابق آلمان با انتقاد از این وضعیت ایجاد شده آن را مایه رسوایی برای اتحادیه اروپا دانسته است. وی همچنین گفت: ما یک تعهد اخلاقی در قبال این افراد داریم که به آن پایبند نیستیم.

"کنسین کوکترک"، از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم درباره این شرایط شوکه شده و از رقابت برای خشونت بیشتر در مرزهای اتحادیه اروپا سخن گفته است.

لهستان می خواهد تعداد سربازان خود در مرزها با بلاروس را به حدود 10 هزار نیرو افزایش دهد. علت این تصمیم شمار روزافزون مهاجران ورودی از مرزها با بلاروس عنوان شده است.

دولت لهستان همچنین ساخت یک حصار دائمی با هزینه 353 میلیون یورو را در دستور کار قرار داده است.

لهستان با توجه به شمار روزافزون پناهندگان در مرزها با بلاروس کنترل های مرزی را به شدت تشدید کرده است و برای این منظور به صورت فزاینده ای از نیروهای ارتش استفاده می کند.

پارلمان لهستان هم اخیرا به طرح دولت برای ساخت حصار محکم دائمی در مرز بلاروس رای مثبت داد.

مهاجران شرایط بسیار سختی را در مناطق مرزی لهستان دارند. اخیرا هم پلیس در این منطقه یک جسد دیگر از مهاجران را پیدا کرده است.

نمایندگان پارلمان این کشور چند روز پیش هم با اکثریت آراء به طرح تمدید 60 روزه وضعیت اضطراری در مرزهای لهستان رای مثبت دادند. پیش از این رئیس جمهور لهستان پیشنهاد این طرح را ارائه داده بود. در سایه این طرح ورود خبرنگاران و نهادهای امدادی به این منطقه ممنوع است.

سازمان عفو بین‌الملل از لهستان خواسته تا وضعیت فوق العاده در این منطقه را لغو کرده و مراقبت و تامین مناسب نیازهای پناهندگان و رسیدگی به درخواست های پناهندگی آن ها را در دستور کار قرار دهد.

در نشست اخیر سران اروپا در بروکسل در 22 اکتبر این مسئله آشکار شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسئله سیاست مهاجرتی بسیار دچار جدایی و اختلاف نظر هستند.

مناقشات بر سر مسئله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به‌دلیل مخالفت برخی اعضا حل‌ نشده باقی مانده است و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند.

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان هم برنامه لهستان برای ساخت حصار مرزی دائمی برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور را قابل درک خوانده و در گفتگویی با نشریه "بیلد" آلمان اظهار داشته است: این مشروع است که ما از مرزهای خارجی اروپا به گونه ای حمایت کنیم که از عبورهای مرزی پناهجویانی که به رسمیت شناخته نشده اند جلوگیری کنیم.

بروکسل با این گونه اقدامات سختگیرانه از طرف لهستان که تا به حال منجر به قربانی شدن تعدادی از پناهجویان در مرزها شده است مخالف است، اما عملا کاری برای اسکان این پناهندگان نمی کند.

انتهای پیام/

نظر شما