شناسهٔ خبر: 50429454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امرالله صالح:

خلیلزاد مقصر اصلی بحران کنونی در افغانستان است

امرالله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات جدید خلیلزاد مبنی بر سقوط دولت پیشین و وضعیت کنونی افغانستان، گفته که او خود معمار این بحران بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،امرالله صالح امروز پنج‌شنبه (6 عقرب) در تویترش نوشته که خلیلزاد خود معمار طرح بزرگ فریبکارانه در افغانستان بود. 

به گفته او، خلیلزاد "همواره به صورت استراتژیک جمهوریت را با نمایش حمایتی اما به عنوان یک قربانی تا لحظه ذبح، تهدید می‌کرد. اما حالا این داستان را به این سادگی بیان می‌کند تا دیگر افراد را قربانی این اشتباه خود سازد. مصاحبه‌های او نمی تواند بوی تعفن این اشتباه را بشوید."

صالح افزوده که خلیلزاد بجای این مسئولیت کار خود را بپذیرد هنوز هم تلاش دارد افغان‌ها را به عنوان مقصر اصلی جلوه دهد، به زخم‌های شان نمک بپاشد و از نیازها و ناامیدی آنها بهره برداری کند.

او با طرح دو سوالی پرسیده که چرا تمام نگرانی‌ها از شورای کویته محو شد؟ دیگر کجاست آن شعارهایی که در مورد چهار محور اصلی توافقنامه دوحه داده می‌شد یا هیچ وجود نداشت؟

خلیلزاد در جریان مذاکره با طالبان در دوحه، آغاز گفتگو میان طالبان و دولت وقت افغانستان، برقراری آتش بس، حفظ دست آوردهای بیست ساله و استفاده نشدن خاک افغانستان بر ضد آمریکا و متحدانش را چهار گزینه عنوان می‌کرد و تاکید داشت که اگر با طالبان توافق شد روی همه این موارد توافق خواهد شد و اگر نشد روی هیچ مورد آن توافق نخواهد شد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد دیروز بار دیگر در یک سخنرانی در مرکز تحقیقاتی "کارنگی انداومنت" در واشنگتن، از رهبری طالبان دفاع کرد و از اشرف غنی و مقام های دیگر دولت پیشین، به عنوان عامل سقوط دولت قبلی افغانستان یاد کرد.

او گفت که دولت بایدن باید حالا با طالبان تعامل کند تا از بحران انسانی در افغانستان جلوگیری شود. 

او هشدار داد که اگر حکومت جدید طالبان با شکست روبرو شود، جنگ داخلی و بحران انسانی بزرگ به وجود می‌آید، سبب مهاجرت میلیون‌ها افغان می‌شود، منطقه بی‌ثبات می‌گردد و فضا برای تروریزم ایجاد خواهد شد.

او گفت که طالبان خواهان روابط عادی با ایالات متحده هستند و از این کشور می‌خواهند تا سفارت خود را در کابل باز کند، تحریم‌ها را بردارد و کمک مالی پیشکش کند.

خلیلزاد افزود:‌ "ما باید با آن‌ها (طالبان) بنشینیم و روی نقشه راهی به توافق برسیم که در آن به مسائلی مانند بی‌اعتمادی بین دو طرف، و رفتار آنها (در قبال حقوق بشر) پرداخته شود."

این در حالی است که زلمی خلیلزاد پیش از این در اولین مصاحبه اش با شبکه سی بی اس، پس از کناره گیری اش از سمت نمایندگی آمریکا در روند صلح افغانستان، نیز اشرف غنی را عامل سقوط دولت قبلی افغانستان خوانده بود.

اما؛ بسیاری از کارشناسان امضای توافقنامه دوحه از سوی خلیلزاد را عامل فروپاشی و سقوط دولت پیشین افغانستان عنوان کرده اند.

او به دلیل خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان که شکست تاریخی آمریکا در افغانستان خوانده شده نیز در درون آمریکا مقصر دانسته شده است.

برخی از اعضای دو مجلس آمریکا اعلام کرده اند که طرح بررسی عملکرد زلمی خلیلزاد در مورد فجایع افغانستان را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما