شناسهٔ خبر: 50429193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

موسوی: اشرف غنی با خشک مغزی باعث سقوط کابل شد

موسوی گفت: تغییرات فعلی افعانستان تغییراتی رادیکالی است که بر کشور‌های همسایه تاثیر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در همایش خانه احزاب که امروز پنجشنبه برگزار شد، با عنوان تاثیر تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران اظهار کرد: هر تغییر رادیکالی در یک کشور قطعا بر همسایگان هم تاثیر می‌گذارد. این وضعیت در سایر کشور‌ها مثل کشور‌های اروپایی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این یک نوع ساده اندیشی است که بگوییم با استقرار طالبان در افغانستان اتفاقی در کشور ما نخواهد افتاد.

موسوی افزود: دو ماه قبل در سفری که به افغانستان داشتم اعلام کردم حکومت اشرف غنی سقوط می‌کند و تلاش‌هایی هم شد تا توافقی صورت بگیرد، ولی خشک مغزی اشرف غنی باعث سقوط این حکومت شد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ادامه داد: کشور‌های منطقه جمع بندیشان این است که به سمت طالبان بروند. ما ۳ میلیون مهاجر افغانستانی و مرز‌های مشترک زیادی با افغانستان داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله مزار شریف باید تعیین تکلیف شود، گفت: مسئله امنیت شیعه مسئله مهمی است؛ شیعیان در افغانستان در اقلیت هستند، ولی باید امنیت آن‌ها حفظ شود.

موسوی در پایان افزود: در هر صورت ما چاره‌ای جز قبول واقعیات افغانستان نداریم. مذاکراتی با طالبان داشته ایم و هم اکنون هم وجود دارد، ولی باید به مذاکرات رسمی تبدیل شود. طالبان حق آبه هیرمند را در این مذاکرات پنهان به رسمیت شناخته اند، ولی هم اکنون آبی در دست نیست./باشگاه خبرنگاران

نظر شما