شناسهٔ خبر: 50429098 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات ۶۶ هزار تن شیرینی و شکلات از گمرکات آذربایجان شرقی

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی از صادرات ۶۶ هزار تن شیرینی و شکلات از گمرکات استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، هنربر رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی در وبینار میز ملی توسعه صادرات شیرینی و شکلات کشور، با اشاره به اینکه استان‌های مهم تولیدی و صادراتی کشور در محصولات شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، قزوین، قم و یزد هستند، گفت: از ۲۱۳ هزار تن صادرات در این حوزه طی ۶ ماهه نخست امسال به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار، ۶۶ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار مربوط به صادرات شیرینی و شکلات از گمرکات آذربایجان شرقی است.

 هنربر با بیان اینکه تنوع بازار و صادرات به ۷۵ کشور دنیا از جمله مزیت‌های قابل توجه در این صنعت است، گفت: کشور‌های عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی و ساحل عاج از عمده مقاصد صادراتی شیرینی و شکلات کشور در شش ماهه  نخست امسال بودند.

وی تصریح کرد: از ۵۶۳ واحد تولیدی کشور در این صنعت، ۱۲۵ واحد با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۴۱۷،۸۴۵ تن مربوط به آذربایجان شرقی است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه به همت صنعتگران و تولیدکنندگان کشور در صنایع شیرینی و شکلات، ایران با صادراتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار جزو ۳۰ کشور برتر صادر کننده این محصول در سال ۲۰۲۰ بودیم، ادامه داد: برنامه ریزی راهبردی و تدوین و ترسیم نقشه راه مناسب برای تولید و توسعه صادرات، انجام امور کارشناسی در کارگروه توسعه صادرات و بررسی راه‌های ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط تولید و صادرات محصولات شیرینی و شکلات برای حضور در بازار‌های جهانی از جمله مهمترین اهداف تشکیل میز کالایی در این حوزه بوده است.

وی پایش آماری مستمر وضعیت تولید و تجارت کالا را ضروری دانست و اضافه کرد: آذربایجان شرقی با تلاش بی‌وقفه بخش خصوصی ضمن صادرات به ۵۱ کشور جهان تولید حدود ۴۰ درصدی شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده است، که این امر یک مزیت بسیار بزرگ صنعتی محسوب می‌شود.

بیوک رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات کشور نیز در این جلسه بر الزام تشکیل کمیته‌ای بامسئولیت تام الاختیار تاکید کرد و گفت: صنایع شیرینی و شکلات یکی از بهترین صنایع ایران بوده و با اصلاح بعضی نگرش‌ها بویژه در دوران بعد از کرونا باید به سمت حل چالش‌های پیش روی این صنعت اشتغالزا و ارزآور حرکت کنیم.

رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات کشور توجه به مسئاله لجستیک و حمل و نقل و تامین مالی با همکاری شبکه بانکی کشور را از جمله مهمترین مسائل این حوزه دانست.

انتهای پیام/ک

نظر شما