شناسهٔ خبر: 50427848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

افزايش 59 درصدي فوت و رشد50 درصدي ابتلا به کرونا ظرف 5 روز

هشدار پیک ششم

« هنوز نمي‌توان به جرات گفت كه آيا اينها يك افزايش با ثبات و پايدار خواهد بود يا اينكه ممكن است مجددا رو به كاهش برگردد. به هر حال واقعيت اين است كه در كل كشور، سرعت كاهش موارد بيماري بسيار كم شده و استان‌هاي زيادي هم در شرايط افقي حركت مي‌كنند.

صاحب‌خبر -

هشدار پیک ششم

روز نو :طبق جدول‌هاي روزانه از وضعيت ابتلا و فوت مي‌توان افزايش روند همه‌گيري در كل كشور را شاهد بود

ويروس كرونا بعد از يك هفته استراحت، مغرورانه در حال تاخت به چهار گوشه كشور است. طبق گزارش‌هايي كه وزارت بهداشت در روزهاي گذشته منتشر كرد، حملات جديد ويروس از شرق كشور قابل مشاهده است و اگرچه هنوز از استان سيستان و بلوچستان خبرهاي نگران‌كننده‌اي درباره افزايش بحراني تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي كوويد‌19 به گوش نمي‌رسد اما اغلب استان‌ها روند افزايش بيماري را ثبت كرده‌اند. استان‌هاي كهگيلويه و بوير‌احمد، زنجان، كرمان، خوزستان، فارس، مازندران، البرز، مركزي، آذربايجان شرقي، گيلان و لرستان از جمله استان‌هايي هستند كه طي روزهاي گذشته خبر از افزايش ابتلا و فوت، افزايش بستري‌ها، خروج شهرهاي استان از وضعيت آبي (كم خطر)، دو رقمي شدن تعداد فوتي‌ها، افزايش مراجعات سرپايي به بيمارستان‌ها، پيشروي رنگ قرمز و سه رقمي شدن تعداد مبتلايان، افزايش تعداد شهرهاي در وضعيت قرمز را گزارش داده‌اند. طبق جدول‌هاي روزانه از وضعيت ابتلا و فوت هم مي‌توان افزايش روند همه‌گيري در كل كشور را شاهد بود چنانكه تا هفته گذشته كه به دنبال رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و اجراي محدوديت‌هاي اجتماعي و از جمله نظارت‌هاي سخت‌گيرانه بر ممنوعيت سفرهاي بين استاني پلاك‌هاي بومي و اجبار به استفاده از ماسك در اماكن عمومي و تداوم دوركاري در ادارات و دستگاه‌هاي دولتي، آمار فوت روزانه به كمتر از 160 الي 170 نفر و آمار ابتلاي جديد به كمتر از 10 هزار نفر رسيده بود اما ظرف 5 روزي كه گذشت، اين اعداد رو به افزايش است و همين افزايش، نشانه غير قابل انكار براي تاخت پرقدرت ويروس كوويد‌19 است. همزماني اين تاخت دوباره با آغاز موج اول آنفلوآنزا و همچنين تداوم خودداري 15 الي 20 درصد جمعيت مشمول از تزريق واكسن كرونا، يك نگراني جدي را براي مقابله قدرتمند با ويروس در فصل سرما دامن مي‌زند آن هم در حالي كه بنا به هشدار متخصصان عفوني، در فصل سرما خطر گردش ويروس بيشتر خواهد شد چرا كه تجمعات در فضاهاي بسته (به دليل بسته بودن پنجره‌ها در هواي سرد) مي‌تواند خطر ابتلا در جمعيت عمومي و حتي واكسينه شده را تشديد كند. ديروز هم عليرضا ناجي؛ رييس مركز تحقيقات ويروس‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي هشدار داد كه «بيش از ۹۰ درصد افرادي كه بر اثر كرونا جان خود را از دست مي‌دهند، افراد غير واكسينه هستند.» طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز چهارم تا پنجم آبان‌ماه، ۱۹۷ مبتلاي كوويد‌19 فوت كرده‌اند در حالي كه 5 روز پيش از اين و در شبانه‌روز 30 مهر تا اول آبان، تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور 124 نفر بود. طبق همين گزارش، در شبانه روز چهارم تا پنجم آبان ۱۰ هزار و ۶۴۴ مبتلاي جديد كرونا در كشور شناسايي شد در حالي كه 5 روز پيش از اين و در شبانه روز 30 مهر تا اول آبان، تعداد ابتلاي جديد در كشور 7081 نفر بود. صعود دوباره بيماري در كشور در حالي است كه تا ديروز، در مجموع 83 ميليون و 529 هزار و 916 دوز واكسن كرونا در كشور تزريق شده و طبق اعلام وزارت بهداشت، 51 ميليون و 738 هزار و 578 نفر و معادل 60 درصد از جمعيت كشور، دوز اول واكسن را تزريق كرده‌اند اما مجموع دريافت‌كنندگان دوز دوم واكسن كه دو هفته پس از تزريق دومين دوز، از مصونيت نسبي در مقابل حملات شديد ويروس برخوردار خواهند شد تا ديروز به عدد 31ميليون و 718 هزار و 775 نفر و معادل 37 درصد از جمعيت كل كشور كه
تا هدف‌گذاري براي دستيابي به ايمني جمعي به دنبال واكسيناسيون 70 الي 80 درصدي جمعيت كشور، هنوز فاصله بسيار است اگرچه كه طي هفته‌هاي گذشته و در مقايسه با نيمه تابستان، سرعت واكسيناسيون به دنبال افزايش واردات واكسن، سرعت قابل قبولي پيدا كرده ولي با اين حال، در اين بي‌ثباتي گردش ويروس در كشور، مغرور شدن مسوولان حوزه سلامت درباره پيشي گرفتن واكسيناسيون ايران از كشورهاي دنيا جاي تعجب دارد. دو روز قبل، سيدعباس متوليان؛ متخصص عفوني در گفت‌وگو با شبكه خبر گفت: « در ۲ ماه گذشته به ازاي هر ۱۰۰ نفر در كشور ۳۳ دوز واكسن تزريق شده بود در صورتي كه امروز به ازاي هر ۱۰۰ نفر ۹۶ دوز واكسن تزريق شده در حالي كه هم‌اكنون متوسط واكسيناسيون در دنيا ۸۴ دوز به ازاي هر ۱۰۰ نفر است و بنابراين در حال حاضر، پوشش واكسيناسيون ايران از متوسط جهاني بيشتر است.» طبق مندرجات جدول‌هاي روزانه WORLDMETERS جايگاه ايران در رتبه‌بندي جهاني از بابت تعداد كل ابتلا، در رديف هشتم جدول و پس از كشورهاي امريكا (46 ميليون و 502 هزار و 517 نفر)، هند (34 ميليون و 227 هزار و 720 نفر)، برزيل (21 ميليون و 748 هزار و 984 نفر)، انگليس (8 ميليون و 897 هزار و 149 نفر)، روسيه (8 ميليون و 352 هزار و 601 نفر)، تركيه (7 ميليون و 909 هزار و 111 نفر) و فرانسه (7 ميليون و 133 هزار و 766 نفر) است در حالي كه تا ظهر ديروز، جمعيت كل مبتلايان در ايران به 5 ميليون و 888 هزار و 100 نفر افزايش يافته است. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل مهم بازگشت مجدد موج افزايشي، تعجيل در بازگشايي‌ها، لغو دوركاري‌ها، عادي‌سازي ترددهاي عمومي با وجود استمرار ممنوعيت سفر بين شهرهاي قرمز و نارنجي و همچنين ممنوعيت تردد شبانه و لغو ممنوعيت فعاليت بسياري اصناف غيرضرور باشد كه مجموع اين اقدامات را بايد به افزايش سفرهاي تفريحي و زيارتي و همچنين برگزاري برخي مراسم مذهبي طي هفته‌هاي گذشته پيوند زد. ديروز هم دبير كميته اپيدميولوژي و پژوهش كميته علمي كشوري مقابله با كوويد۱۹، بازگشايي‌هاي زودهنگام و چانه‌زني نهادها براي از سر‌گيري فعاليت‌هايي كه تجمع جمعيت را دامن مي‌زند، خطرناك‌ترين اقدام در شرايط فعلي كشور قلمداد كرد و در توضيح آخرين وضعيت رصد گردش ويروس در كشور به ايسنا گفت: «به نظر مي‌رسد در شرق كشور روند كاهشي متوقف شده و حتي مقداري روند افزايشي بيماري آغاز شده است. در استان‌هايي مانند خراسان شمالي، جنوبي، رضوي و سيستان و بلوچستان روند مقداري افزايشي شده است. البته ميزان بروز در استاني مانند سيستان و بلوچستان خيلي پايين است، اما طبق آخرين گراف‌هايي كه در نرم‌افزار ماسك ارايه شده، ‌به نظر مي‌رسد ميزان بستري در اين استان‌ها دارد مقداري آهنگ افزايشي پيدا مي‌كند. »

مسعود يونسيان تاكيد كرد: « هنوز نمي‌توان به جرات گفت كه آيا اينها يك افزايش با ثبات و پايدار خواهد بود يا اينكه ممكن است مجددا رو به كاهش برگردد. به هر حال واقعيت اين است كه در كل كشور، سرعت كاهش موارد بيماري بسيار كم شده و استان‌هاي زيادي هم در شرايط افقي حركت مي‌كنند. اين شرايط افقي در اين سطح مطلوب نيست، بلكه اگر در سطح پايين‌تري از ميزان بروز و بستري به شرايط افقي مي‌رسيديم، مطلوب بود، اما اكنون اين‌طور نيست. البته اينكه دليل سير افزايشي بيماري در برخي استان‌ها چه هست و آيا ممكن است كه افزايش‌ها جدي باشد يا خير را خيلي نمي‌توان به صورت مشخص اعلام كرد. به‌طور كلي هر زمان كه شاخه اپيدمي‌مان در كشور نزول پيدا مي‌كند، همه، اعم از مردم و مسوولان اقدامات پيشگيرانه و رعايت‌ها را سست مي‌كنند، اما اينكه آيا ممكن است اين افزايش‌ها ردپايي از يك جهش باشد، هنوز نه قابل تاييد است و نه قابل رد كردن و بايد اطلاعات بيشتري پيدا شود. اين احتمالات هميشه مطرح هستند، ما فعلا هيچ شواهدي نديده‌ايم، اما هر احتمالي ممكن است رخ دهد.بازگشايي‌هاي همزماني هم كه از اطراف كشور مي‌شنويم، اعم از دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، كارمندان، برگزاري مراسمات فرهنگي و مذهبي و... مي‌تواند در جهت‌گيري آينده اين روندها نقش داشته باشد. به نظر مي‌رسد كه براي بازگشايي‌ها به صورت همزمان و بدون توالي زماني مناسب اقدام مي‌شود و اين موضوع نگران‌كننده است.»

نظر شما