شناسهٔ خبر: 50424449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور در گفت و گو با رکنا تاکید کرد

بیش از سه روز اخلال در سوخت رسانی به کامیون ها، توزیع مواد غذایی را با مشکل مواجه می کند

رکنا: عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور با اشاره به آسیب های ناشی از طولانی شدن روند اخلال در سوخت رسانی به کامیون ها گفت: نظام توزیع مواد غذایی کشور نمی تواند بیش از سه روز اخلال در نظام ترانزیتی را تحمل کند. البته با توجه به این که خوشبختانه اکنون در فصل سرد سال قرار گرفته ایم، هنوز گزارشی درباره فاسد شدن مواد غذایی ارائه نشده است، اما اگر اخلال در سوخت رسانی به کامیون ها به دلیل حمله سایبری اخیر در فصل تابستان رخ می داد، قطعا خسارت های زیادی به کشاورزی و صنایع غذایی کشور وارد می شد.

صاحب‌خبر -

در روزهای اخیر وقوع یک حمله سایبری به پمپ بنزین ها منجر به بروز اخلال در نظام ترانزیتی کشور شده است. این حمله سایبری محدودیت های زیادی را در سوخت‌گیری کامیون ها به همراه داشته است. مسئولان کشور تاکید دارند که این حمله سایبری از سوی یک کشور خارجی انجام شده است. علیرضا مروت پور، عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که اگر این حمله سایبری در تابستان رخ می داد، کشاورزی و صنایع غذایی کشور با مشکلات زیادی مواجه می شد. او معتقد است در شرایطی که وقوع حمله سایبری روند سوخت رسانی کامیون ها را با مشکل مواجه کرده است، کامیون های حمل مواد پروتئینی و لبنی باید در اولویت دریافت سهمیه سوخت بیشتر قرار داشته باشند.

تا سه روز اخلال در نظام ترانزیتی، ضربه ای به توزیع مواد غذایی وارد نمی کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر، وقوع یک حمله سایبری به سامانه پمپ بنزین های کشور منجر به بروز اخلال در روند حرکت کامیون ها و سایر وسایل باربری عمومی شده است. در این میان براساس اظهارات احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور در گفت و گو با رکنا، روز گذشته کامیون ها ناچار بودند که در هر جایگاه عرضه سوخت فقط 100 لیتر گازوئیل با نرخ آزاد 600 تومانی بزنند و هنوز هم دریافت گازوئیل در جایگاه ها با محدودیت های بسیاری مواجه است.

البته دیروز وضعیت تردد کامیون ها از دو روز پیش که 400 هزار کامیون در جاده ها بلاتکلیف بودند، کمی بهتر بود، اما اساسا دو روز است که نظام ترانزیتی کشور به دلیل اختلال در سوخت رسانی به کامیون ها با مشکل مواجه شده است؛ بخصوص که کامیون های بزرگ برای طی مسافت های طولانی نیاز به مصرف 300 تا 400 لیتر گازوئیل دارند و سهمیه 100 لیتری در هر جایگاه سوخت به هیچ وجه برای آنها کافی نیست.

در این میان سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا در دو روز گذشته مواد غذایی و فاسدشدنی موجود در کامیون هایی که مسئول حمل این مواد هستند، آسیب دیده اند یا خیر؟ همچنین در صورت تداوم اخلال در نظام ترانزیتی کشور و دشوار بودن طی مسافت های طولانی برای کامیون ها، اساسا شهرهای کوچک و بزرگ ایران تا چند روز می توانند این وضعیت را تحمل کنند و دچار کمبود مواد غذایی نشوند؟

این سوالات را با علیرضا مروت پور، عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: خوشبختانه صنعت غذایی کشور به قدری در نقاط مختلف ایران گستردگی دارد و آن قدر در بنکداری ها و فروشگاه های مختلف مواد غذایی وجود دارد که تا سه روز اخلال در نظام ترانزیتی کشور، ضربه ای به توزیع مواد غذایی مورد نیاز مردم وارد نمی کند.

وی افزود: زمانی که نظام تامین سوخت خودروها و کامیون ها در سراسر کشور با مشکل مواجه می شود، حتی دولت نمی تواند جز با برگرداندن وضعیت سوخت رسانی کشور به حالت عادی، مساله توزیع مواد غذایی را حل کند. چون اساسا وقتی هیچ کامیونی نتواند به نحوی مناسب سوخت گیری کند، حتما کامیون های حمل مواد غذایی نیز قادر به تردد نخواهند بود.

گزارشی درباره فاسد شدن مواد غذایی ارائه نشده است

مروت پور با تاکید بر این که طولانی شدن اخلال در نظام ترانزیتی کشور می تواند به نظام توزیع مواد غذایی ایران لطمه بزند، اظهار داشت: اگر قرار باشد که مشکل سوخت رسانی به کامیون ها بیش از سه روز طول بکشد، قطعا هم انبارهای تولیدکنندگان مواد غذایی به حدی پر می شود که دیگر آنها توان تولید بیشتر ندارند و هم کامیون ها نخواهند توانست که مواد غذایی را به مسافت های دور انتقال دهند و بدون تردید این مساله نظام توزیع مواد غذایی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور با بیان این که در دو روز گذشته هیچ گونه گزارشی درباره فاسد شدن مواد غذایی موجود در کامیون ها ارائه نشده است، عنوان کرد: خوشبختانه هم اکنون در فصل سرد سال قرار داریم و در دو روز گذشته نیز دمای هوا در بیشتر مناطق کشور کاهش یافت و همین مساله باعث شد که کامیون های حامل مواد غذایی کمتر نیاز داشته باشند که سردخانه های خود را با درجه های بالا روشن کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در روزهای اخیر حتی گزارشی از فاسد شدن میوه و تره بار در کامیون های ترانزیتی ارائه نشده است، چون خوشبختانه دمای هوای بیشتر مناطق کشور پایین است و بسیاری از کامیون ها اصلا نیازی به روشن کردن سردخانه های خود ندارند.

اما به گفته مروت پور، اگر اخلال در سوخت رسانی به کامیون ها به دلیل حمله سایبری اخیر در فصل تابستان رخ می داد، قطعا خسارت های زیادی به کشاورزی و صنایع غذایی کشور وارد می شد، چون در آن شرایط کامیون ها باید سردخانه های خود را با درجه بالایی روشن نگه می داشتند و همین مساله مصرف گازوئیل آنها را در شرایط کمبود سوخت، به شدت بالا می برد.

بروز مشکل شدید در توزیع مواد غذایی با طولانی شدن اخلال در سوخت رسانی

عضو هیات مدیره انجمن کانون های صنایع غذایی کشور با تاکید بر این که نظام توزیع مواد غذایی کشور نمی تواند بیش از سه روز اخلال در نظام ترانزیتی را تحمل کند، گفت: کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی به صورت مستمر به تولید محصول می پردازند و اگر کامیون ها نتوانند که تولیدات آنها را از انبارهایشان خارج کنند، انبارهای بیشتر تولیدکنندگان مواد غذایی بعد از سه روز پر خواهد شد و آنها ناچار می شوند که تولید خود را متوقف کنند.

مروت پور ادامه داد: در چنین شرایطی با توجه به این که در روند تولید مواد غذایی نوعی وقفه ایجاد می شود، بنابراین حتی اگر مشکل تامین سوخت کامیون ها بعد از چهار روز نیز حل شود، بازهم این وقفه ایجادشده، نظام توزیع مواد غذایی را هم با مشکل مواجه خواهد کرد و آسیب ناشی از این وقفه می تواند حداقل تا یک هفته کشور را با مشکل تامین مواد غذایی مواجه کند.

بنابراین به گفته دبیر انجمن نان کشور، مسئولان نباید اجازه دهند که مشکلاتی نظیر اخلال در سوخت رسانی به کامیون ها بیش از سه روز طول بکشد، چون در این شرایط ممکن است به ازای هر چهار روز وقفه در نظام ترانزیتی، نظام توزیع مواد غذایی کشور حداقل برای یک هفته با مشکل مواجه شود و اساسا طولانی شدن روند اخلال در سوخت رسانی کامیون ها، مسائل زیادی را برای نظام توزیع مواد غذایی ایران ایجاد خواهد کرد.

کامیون های حمل مواد پروتئینی و لبنی در اولویت دریافت سهمیه سوخت بیشتر

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که طی مسافت های طولانی با سهمیه کنونی کامیون ها، یعنی زدن 100 لیتر گازوئیل در هر جایگاه عرضه سوخت، به شدت دشوار است و در چنین شرایطی طبیعتا کامیون های حامل مواد غذایی و فاسدشدنی نمی توانند محصولات خود را به مسافت های دور برسانند.

مروت پور ضمن اشاره به این مساله تاکید کرد: اگر روند اخلال در نظام سوخت رسانی کشور ادامه یابد، دولت حتما باید سهمیه بیشتری را برای کامیون های حامل مواد غذایی بخصوص کامیون های حامل مواد لبنی و پروتئینی در نظر بگیرد تا نظام توزیع مواد غذایی و فاسدشدنی کشور با مشکل مواجه نشود.

وی در پایان تصریح کرد: کامیون های حامل مواد پروتئینی و لبنی چون موادی را حمل می کنند که زودتر از سایر مواد غذایی فاسد می شود، بیشتر از سایر وسایل نقلیه باری به تامین سوخت مناسب احتیاج دارند و اگر بنا باشد که دولت در شرایط اخلال در نظام سوخت رسانی کشور، سهمیه گازوئیل بیشتری به برخی کامیون ها بدهد، حتما باید کامیون های حامل مواد پروتئینی و لبنی در اولویت افزایش سهمیه قرار داشته باشند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

  • آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

    آرمان باز هم زیر تیغ رفت / شمارش معکوس برای اجرای حکم

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما