شناسهٔ خبر: 50424414 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ویروس‌شناس پزشکی:

مقابله با خیز ششم کرونا مستلزم قوانین مقابله‌ای است

تهران - ایرنا - دکتری ویروس‌شناسی پزشکی با اشاره به خیز ششم کرونا گفت: پیشگیری و مقابله با شیوع این بیماری در کشور مستلزم تداوم قوانین و مقررات مقابله‌ای در سطح فردی و اجتماعی به منظور حذف میزبان جدید برای ویروس است.

صاحب‌خبر -

مهرداد روانشاد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به موج ششم ویروس کرونا در کشور افزود: براساس برخی شواهد که در حال حاضر گزارش می‌شود، موج ششم کرونا هم به دلیل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه بروز می‌کند.

وی افزود: با انجام واکسیناسیون به نظر می‌رسد، برخی شهروندان رعایت دستورات بهداشتی مقابله با کرونا را کاهش داده و این عادی‌انگاری بحث ورود به پیک ششم بیماری را تقویت کرد.

روانشاد ادامه داد: به منظور جلوگیری و مقابله با موج ششم کرونا باید رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی با جدیت مورد توجه شهروندان قرار گرفته و تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با بیماری همچون شست وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و اجتناب از فضاهای در بسته رعایت شود.

وی تاکید کرد: با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، میزان شیوع بیماری افزایش می‌یابد. بنابراین امروز شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید بیش از گذشته، با جدیت و سخت‌گیری رعایت شود.

دکتری ویروس‌شناسی پزشکی افزود: اکنون نیز آمار کرونا در برخی شهرهای کشور حاکی از بروز موج ششم این بیماری و تنها راه مقابله با شکل‌گیری توجه به توصیه‌نامه‌های ابلاغی است.

وی گفت: در سطح اجتماعی نیز برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون عمومی که در حال حاضر توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت دنبال می‌شود، آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تلفات را کاهش می‌دهد.

روانشاد توضیح داد: براساس تجارب گذشته در این دو سال، با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، محدودیت‌ها و افزایش تجمعات مردمی بیماری تشدید و خیز کرونا بروز می‌کند. همچنین با کاهش قوانین و مقررات مقابله‌ای رعایت عمومی هم کمرنگ شده و این مساله نیز شیوع بیماری را در کشور شدت می‌بخشد.

این استاد علوم پزشکی خاطرنشان کرد: اما براساس تجارب برخی کشورها می‌توان گفت، موج ششم کرونا به دلیل افزایش سطح واکسیناسیون در کشور، با کاهش موارد بستری و مرگ ومیر همراه باشد، اما میزان ابتلا به بیماری که ناشی از تضعیف رعایت ضوابط بهداشتی است، تغییر نمی‌یابد.

روانشاد تصریح کرد: با کاهش بیماری در سطح جامعه نیز لغو تمامی محدودیت‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد. ویروس کرونا در سراسر دنیا در حال گردش است و با لغو قوانین و ضوابط مقابله‌ای، ویروس کرونا میزبان خاص خود را پیدا و آلودگی را گسترش می‌دهد.

وی توضیح داد: در حال حاضر همچنین بحث خیز ششم کرونا با شیوع آنفلوآنزا همراه شده است. در این فصل، در و پنجره‌ها نیز به دلیل سرما، در اماکن سرپوشیده بسته و این امر نیز شیوع آنفلوآنزا و کووید۱۹ را شدت می‌بخشد.

روانشاد تاکید کرد: بنابراین سیاست‌گذاری در سطح کلان جامعه و همچنین در سطوح فردی باید مبتنی بر قوانین مقابله‌ای با کرونا؛ تاکید بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی و... باشد، در غیر اینصورت خیزهای کرونا ادامه‌دار و شیوع بیماری نیز هرازگاه شدت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری روز شنبه اول آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بر جلوگیری از تکرار مشکلات در مواجهه با موج پنجم در جریان مقابله با موج ششم کرونا تاکید کرد.

نظر شما