شناسهٔ خبر: 50424397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد:

مقابله با آثار مخرب فرونشست زمین، نیازمند همکاری همگانی

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برای مقابله با خشکسالی و فرونشست زمین برنامه‌هایی را تدوین کرده است، اما عبور از این مشکلات فقط با کمک این وزارت‌خانه چاره ساز نیست و نیازمند همراهی و مشارکت همگانی است.

صاحب‌خبر -

«سید اعتضاد مقیمی» روز پنجشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اگر در کشور به هر دلیلی خشکسالی و به دنبال آن فرونشست وجود دارد، عبور از آنها برای حفاظت از منابع آب موجود، نیازمند همراهی و همکاری همگانی است.

وی ادامه داد: فرونشست‌ها تاثیرات مخربی هم در شبکه برق و هم آب و نیز سایر بخش‌ها دارد که برای کاهش این اثرات منفی باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نیز مردم واردکار شده و کمک کنند.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: اگر دشتی در کشور ممنوعه اعلام می‌شود همه باید به این ممنوعیت توجه داشته باشند، نباید عده‌ای به این ممنوعیت‌ها بی توجه بوده و انتظار داشته باشند کار به سرانجام برسد.

مقیمی افزود: اگر این انتظار از وزارت نیرو وجود دارد، این وزارتخانه برنامه‌هایی برای این کار تدارک دیده و عمل می‌کند اما این امر تنها از عهده یک دستگاه و وزارتخانه بر نمی‌آید و همه باهم باید اقدام کنند.

وی ادامه داد: گرچه بارش‌هایی در کشور رخ داده اما ممکن است دیگر این بارش‌ها در برخی نقاط که فرونشست داشته، اثری نداشته باشد بنابراین همه باید کمک کنند تا بتوان این مشکلات را کاهش داد.

مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو تصریح کرد: مدیریت بحران وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی آمادگی لازم را دارد اما اگر کسی یا دستگاهی موانعی در رودخانه‌ها ایجاد کرده که موجب انحراف آب از مسیر طبیعی و بروز خسارت شده، باید با آنها دستگاه‌های مسوول، برخورد لازم انجام شود.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد تاسیساتی در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شود که موجب تغییر مسیر آب و جاری شدن سیلاب شود.

به گزارش ایرنا، بررسی وضعیت فروچاله‌های ایران نشان می‌دهد که این پدیده بیش از آن‌که ناشی از خشکسالی باشد، متاثر از دست‌کاری بشر در وضعیت اقلیمی و روند طبیعی است. تداوم این وضعیت باعث خواهد شد در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری با نگاهی نگران به زمین زیرپای خود بنگرند.

مدیریت اقلیم خشک ایران در سال‌های اخیر به قدری به این نکته بی‌توجه بوده که موجب شده تا ایران رکورد جهانی فرونشست زمین را در دو دهه گذشته به میزان بسیار زیادی جابه‌جا کند. فرونشست زمین در پایتخت ایران، دو بار این رکورد را تنها ظرف ده سال شکسته و رقم جدیدی را برای فرونشست زمین به ثبت رسانده که تاکنون در کل جهان بی‌سابقه بوده است.

در حالی‌که فرونشست سالیانه ۴ میلیمتر در مقیاس استاندارد جهانی بحران جدی در عرصه فرونشست به شمار می‌رود، دشت‌های ایران با فرونشست سالیانه بیش از ۲۵ سانتیمتر، یعنی بیش از ۶۲.۵ برابر میانگین جهانی، پیشتاز فرونشست در کل دنیا محسوب می‌شوند.

هرچند این موضوع به میزان زیادی ناشی از خشکسالی‌های اخیر در کشور است اما باید در نظر داشت که همین خشکسالی در کشورهای بسیار خشک همسایگان جنوبی ما نیز وجود دارد، اما به این شکل با پدیده‌ای به نام فرونشست روبرو نیستند.

نظر شما