شناسهٔ خبر: 50424246 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

عبداللهی: استقلال جزء مدعیان قهرمانی خواهد بود

بالاخره آجرلو دارد خوب کار می‌کند و هرکسی هم که خوب کار کند همه می‌بینند. وقتی بازیکنان، کادر فنی و مجموعه تیم راضی هستند این رضایتمندی باعث می‌شود در روند فنی و نتیجه‌گیری تیم گشایش ایجاد شود، ضمن اینکه در این بین هواداران هم راضی هستند و وقتی همه راضی باشند دیگر از انتقادات خبری نیست.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: تیم فوتبال استقلال از هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر موفق شد ذوب‌آهن را از پیش رو بردارد تا با ۶ امتیاز به جمع مدعیان فصل جدید رقابت‌ها اضافه شود. این درحالی است که طی سال‌های گذشته یکی از مواردی که باعث شده این تیم نتواند در پایان فصل ‌عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورد، استارت‌های ضعیف و شروع‌های پرفرازونشیب استقلالی‌ها بود که به‌نظر می‌رسد در فصل جاری حداقل از این موضوع خبری نباشد، هرچند در ادامه مسیر و تا پایان کار فرصت زیادی باقی‌مانده است. درخصوص شرایط استقلال در فصل جاری تغییرات در کادر سرپرستی این تیم و مشکلاتی که در زمان سرپرست قبلی استقلال وجود داشت، با این چهره هم‌کلام شدیم. گفت‌وگو با نصرالله عبداللهی را در زیر می‌خوانید.

مدتی است کم‌پیدا شده‌اید و نیستید؟

چند روزی مسافرت بودم و به‌تازگی برگشتم و فعلا درحال استراحت هستیم تا ببینیم در آینده خدا چه می‌خواهد.

قبول دارید جایتان در استقلال به‌شدت خالی است؟

خیر، بقیه دوستان به‌جای ما هستند و همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود.

در هر صورت بعد از منصور پورحیدری و ناصر حجازی همیشه از شما به‌عنوان پدر معنوی در قید حیات استقلال نام برده می‌شود.

شما لطف دارید اما دوستان در مجموعه استقلال هستند و دارند کارهای خود را به نحو احسن انجام می‌دهند و همه‌چیز خوب است، من هم خوبم و در این روزها استراحت می‌کنم.

نتایج استقلال و شرایط و وضعیت این تیم را پیگیری می‌کنید؟

بله؛ چراکه نه! الان هم الحمدلله شرایط استقلال خوب است و این دو پیروزی را به‌دست آورده است. تیم مقابل ذوب‌آهن هم بازی خوبی را به نمایش گذاشت و با شایستگی ۳ امتیاز را به‌دست آورد. ان‌شاءالله این نتایج و این روند برای استقلال تداوم داشته باشد.

چه چشم‌اندازی را برای استقلال فصل بیست‌ویکم متصور هستید؟ این تیم می‌تواند امسال به ناکامی‌های هشت‌ساله پایان بدهد؟

الان زود است که بخواهیم درباره قهرمانی و حتی شانس‌های مسلم قهرمانی در پایان فصل صحبت کنیم اما با همین شرایط مطمئن باشید استقلال امسال جزء مدعیان قهرمانی خواهد بود و لیاقت این را دارد که به این عنوان برسد و بتواند بعد از چندسال به نتیجه لازم و به قهرمانی برسد تا هواداران از ته دل خوشحال شوند.

در حالی به دیدار مقابل ذوب‌آهن اشاره کردید که یامگا، بازیکن خارجی جدید استقلال در این مسابقه فوق‌العاده ظاهر شد.

بله، او خیلی خوب و از معدود بازیکنانی بود که از بدو ورود نمایش درخشانی ارائه داد. استقلال در چندسال اخیر همواره از بازیکنان خارجی خوبی بهره برده و در راس آنها مهاجمان خوبی مثل شیخ دیاباته و مامه تیام جذب این باشگاه شده‌اند و امیدوارم یامگا نیز یاد و خاطره آنها را زنده کند. هرچند اینطور شنیدم که این بازیکن جدید خارجی استقلال «چند پسته» محسوب شده و می‌تواند در نقاط مختلف زمین برای تیم بازی کند. او را یک بازیکن تکنیکی، قلدر و گلزن دیدند و امیدوارم که مثل سایر بازیکنان خارجی گلزن استقلال در سال‌های گذشته عمل و نقش بسزایی را در موفقیت‌های تیم ایفا کند.

شرایط استقلال درحال‌حاضر به‌اندازه‌ای روبه‌راه است که هواداران این تیم با توجه به مصیبت‌های چندفصل اخیر از شرایط امروز این تیم متعجب هستند.

ان‌شاءالله استقلال امسال خوب نتیجه بگیرد تا ناکامی‌ها و ناراحتی‌های قدیم هم فراموش شود.

اگرچه با حضور آجرلو یک مقدار شرایط برای استقلال آرام شده، هواداران این تیم اینطور مطرح می‌کنند که اگر احمد مددی همچنان مدیرعامل بود، هیچ‌گاه وضعیت آرام امروز به‌وجود نمی‌آمد و این آرامش حاکم نمی‌شد! در این خصوص چه صحبتی دارید؟

بالاخره آجرلو دارد خوب کار می‌کند و هرکسی هم که خوب کار کند همه می‌بینند. وقتی بازیکنان، کادر فنی و مجموعه تیم راضی هستند این رضایتمندی باعث می‌شود در روند فنی و نتیجه‌گیری تیم گشایش ایجاد شود، ضمن اینکه در این بین هواداران هم راضی هستند و وقتی همه راضی باشند دیگر از انتقادات خبری نیست. این انتقادات و حرف‌های اضافی برای وقتی است که یک مدیر خوب کار نمی‌کند اما وقتی همه‌چیز خوب است دیگر کسی حرفی نمی‌زند.

اما به‌نظر می‌رسد شما با دلخوری از استقلال جدا شدید!

در هر صورت من هم توقعاتی داشتم و اصلا آدمی نیستم که هر کاری بکنم. من آدمی نیستم و نبودم که برخی کارها را انجام بدهم.

منظورتان چه کارهایی است؟

در هر صورت هواداران متمول از گذشته درکنار تیم بودند و حتی در این سال‌ها سمت‌هایی هم گرفتند و زمانی که این افراد همراه بزرگان و قدیمی‌های استقلال کنار تیم می‌آمدند، برخی ناراحت می‌شدند و خیال می‌کردند که همه می‌خواهند علیه‌شان توطئه کنند. من هم توقع این رفتارها را نداشتم و نمی‌توانستم در این فضا کار کنمف به‌طور مثال افرادی مانند علی نامداری یا مهدی عبدیان و این دست عزیزان یا حتی توفیقی هر بار کنار زمین می‌آمدند، از باشگاه می‌گفتند که اینها درحال توطئه هستند و نباید کنار زمین و تیم باشند و من می‌گفتم مگر می‌شود؟ اینها صاحب‌ها و قدیمی‌های تیم هستند و همیشه بوده و هستند.

در هر صورت فضایی ایجاد شده بود که برای اولین‌بار دیدیم یک مدیرعامل از بازیکن تحت مجموعه خود به دادسرا شکایت کرده است. این درحالی است که شکایت‌ها در دوران مدیران قبلی از افراد مختلف از رسانه‌ها تا بازیکن و پیشکسوت به اوج خود رسیده بود.

واقعا اوضاع خوب نبود، جالب اینکه یک آدم حقوقی را کنار خود آورده بودند و از صبح تا شب مشغول شکایت بودند. آنها همیشه با هم بودند و هر وقت به اتاق مدیرعامل می‌رفتیم، حقوقی‌ها هم آنجا با یکدیگر مرتب درحال شکایت و شکایت‌کشی بودند یا از روزنامه‌ها یا آدم‌هایی که در روزنامه‌ها علیه آنها مصاحبه کرده بودند یا بازیکن و همه‌اش شده بود شکایت بازی. به‌نظر من باید جو را با هر تدبیر و به هر نحوی آرام می‌کردند اما بدتر زیر قضایا شعله می‌گذاشتند و من معتقدم که اشتباه می‌کردند. این اتفاقات و درگیری برای این مسائل، تمرکز استقلال برای موفقیت را کم کرد و در ادامه کار برای این تیم سخت شد. تیم‌های پرطرفدار باید در آرامش به کار خود ادامه دهند، مثل حالا. بالاخره آنها هواداران زیادی دارند و اگر بخواهید به هر چیز کوچکی توجه کنید تیم وارد حاشیه می‌شود و تمرکز و توجه شما از اصل قضیه که تیم و موفقیت آن است، پرت می‌شود.

طی یکی، دو ماه اخیر مدیریت احمد مددی به‌نظر می‌رسید او کار را زمین گذاشته و ملکیان امور را اداره می‌کرد. هرچند شنیده می‌شد خود ملکیان نیز به‌دنبال مدیرعاملی استقلال است.

بله، درست است. از وقتی‌ ملکیان آمد خیلی کارها را او انجام می‌داد اما این را که به‌دنبال مدیریت باشگاه بود یا خیر، نمی‌دانم و خبر ندارم.

در هر صورت در دوران مدیریت مددی نقدهای زیادی به این چهره وارد بود.

من معتقدم کار آنقدرها هم سخت نبود، بالاخره باید در این‌جور تیم‌ها ‌دنبال پول و منابع مالی بود و باید هوادارانی را که دنبال کمک کردن به تیم بودند، جذب می‌کرد اما بیشتر آنها را دفع و خیال می‌کرد هرکسی کنار تیم است می‌خواهد یک کاری بکند، مثلا توطئه یا دخالت کند، در صورتی که آنها اصلا توقعی نداشتند. مگر سر زمین آمدن یا یک غذا کنار تیم خوردن برای هواداری که چندمیلیارد به تیم کمک کرده، چه اشکالی دارد؟ آنها همیشه با بازیکنان رفیق بودند و هنوز هم هستند و به‌عنوان طرفدار و هوادار دنبال موفقیت تیم بودند.

به‌نظر می‌رسید مدیران قبلی بیشتر پشت‌شان به وزیر و نهادهای بالادستی گرم بود.

از این موضوع‌ها خبر ندارم اما وقتی تیم دارد بد نتیجه می‌گیرد و مردم ناراحت هستند باید همان موقع تمام می‌کردند، یا همین وزیر و این افراد باید از اینها پشتیبانی می‌کردند و پول می‌دادند یا اینکه تغییرات ایجاد می‌کردند، هرچند مشکلات استقلال مثل همیشه مالی بود و بیشتر همین بی‌پولی‌ها بود که استقلال را به حاشیه کشاند، چون پول نداشتند به هر نحوی باید کار را درمی‌آوردند اما دوستان به‌سمت دیگر قضیه رفته بودند و تقصیر کسان دیگری هم بود. حالا دورادور که اوضاع تیم را می‌بینیم با تغییراتی که ایجاد شده یک نوع آرامش به تیم آمده و همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد و فعلا آرام است؛ ان‌شاءالله که این وضعیت ادامه پیدا کند. بزرگ‌ترین مساله باشگاه همیشه تامین منابع مالی بوده اگر منابع مالی و پول باشد و جذب شود همه‌چیز روان می‌شود و اگر پولی نباشد حاشیه‌ها و خرابی‌ها از همین‌جا نشأت می‌گیرد. خیلی از مدیران آدم‌های خوبی هم بودند و حتی کننده‌کار اما وقتی با مسائل و کمبودهای مالی مواجه شدند مشکل برایشان ایجاد شد در غیر این صورت آنها هم بازیکن می‌آوردند و می‌توانستند اقدامات خوب دیگری انجام دهند، اگر حالا که می‌گویند منابع تامین شده همه مشکلات هم حل می‌شود و دیگر مساله زیادی باقی نمی‌ماند. درهر صورت معتقدم مدیریت استقلال کار سختی نیست.

در دوران مدیریت قبلی استقلال از لحاظ تامین اماکن تمرین هم مشکلاتی وجود داشت که به‌نظر می‌رسد این مشکل الان حل شده است.

خیر، این‌طور نیست. اتفاقا آن زمان همیشه زمین تمرین داشتیم و مجموعه انقلاب در اختیار ما بود و از این لحاظ مساله‌ای نبود زمین، غذا، مسافرت و امکانات خوب بود.

هواداران تیم در مقایسه با شرایط باشگاه پرسپولیس که یک ورزشگاه مجهز دارد، این بحث را مطرح کرده‌اند. ضمن اینکه همیشه بازیکنان و کادر فنی به این موضوع نقد داشتند.

بله، پرسپولیسی‌ها یک کمپ حرفه‌ای دارند اما ما هم‌ زمانی که در تهرانسر بودیم همه‌چیز دست‌مان بود یا مجموعه انقلاب به همین شکل و همه‌چیز خوب بود. مدتی آواره شدیم، بعد از جریانات اخیر و در پایان فصل و سپس در زمان آماده‌سازی برای دیدار آسیایی بود که دیگر زمین‌ها خراب شد و باید قراردادهای جدید بسته می‌شد و این مسائل باعث شد مشکلاتی ایجاد شود. از قدیم زمین و امکانات کم‌وبیش بود اما مشکل مالی وجود داشت که باعث شد برخی درگیری‌ها و اختلافات به‌وجود بیاید و درنهایت این عوامل سبب شد در آن مقطع نتوانستند بازیکنانی را که می‌خواستند بگیرند.

در این مدت ناصر فریادشیران هم به‌اندازه کافی حاشیه‌ساز ظاهر شد.

من زیاد با این فرد برخورد نداشتم و نمی‌دانم.

شما سرپرست تیم بودید و سمتی به‌عنوان کمک سرپرست به فرزاد مجیدی داده شد که حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد. آن هم برای کسی که جدا از برادری با سرمربی، پیشکسوت باشگاه استقلال محسوب می‌شود. فکر نمی‌کنید این اتفاق از سر یک بی‌تدبیری رخ داد؟

بله، اگر این اتفاقات نمی‌افتد بهتر بود. باید همان موقع فرزاد مجیدی را مدیر اجرایی تیم خطاب می‌کردند که بعدا این اتفاق افتاد اما باید از همان ابتدا صورت می‌گرفت. این ندانم‌کاری‌ها در آن زمان وجود داشت و همیشه یک‌سری جزئیات و مسائل ریز هستند که بعدا مشکل‌ساز می‌شوند. اصل مدیریت این است که همه این موارد را در نظر بگیرید. همین حکم‌های من‌درآوردی باعث شد برخی سمت‌ها ایجاد شوند و بعضی از القاب به وجود بیایند.

صحبت پایانی؟

ان‌شاءالله تیم همین‌طور پیش برود و مدیریت آن بتواند شرایط را با آرامش همراه و منابع مالی خوبی را تامین کند. مساله مهم برای استقلال پول است و بقیه چیزها هم حل می‌شود، وقتی پول نرسد همه‌چیز خراب می‌شود.

نظر شما