شناسهٔ خبر: 50424134 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنان آسیب‌پذیر زیر چتر حمایتی استانداری خراسان رضوی قرار دارند

مشهد- ایرنا- زنان آسیب‌پذیر خراسان رضوی، به ویژه در دوران کرونا، زیر پوشش حمایت‌های رفاهی و معیشتی دفتر امور زنان و خانواده استانداری قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بانوان آسیب‌پذیر را تنها در یک عبارت نمی‌توان معنا کرد، زیرا این موضوع ریشه‌هایی از جنس فقر و تنگدستی، طلاق، بی‌سرپرستی، خانواده‌های آسیب‌پذیر و مهاجرت را به خود پیوند زده است.

طاهره طهماسبی افزود: همه بانوانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، مهارت‌های اجتماعی را نمی‌دانند، دارای خانواده‌های آسیب دیده (همسر، پدر، مادر و...) هستند، زنانی که باورها و ارزش‌های دینی ضعیفی داشته و از حمایت کافی اطرافیان برخوردار نیستند و نیز فقر مالی و فرهنگی دارند، در زمره زنان آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات علمی بیشترین سن زنان و دختران در معرض آسیب، ۲۰ تا ۲۹ سالگی است اما امکان آسیب در همه سال‌ها وجود دارد و بنا بر شرایط خانوادگی، محیطی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند تغییر کند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در خصوص اقداماتی که تا کنون برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر صورت گرفته است، گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده، راه‌اندازی خانه‌های امن و سلامت برای حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب، از جمله اقداماتی است که برای این گروه انجام شده است.

وی افزود: ایجاد مرکز اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳ به منظور مداخله به‌هنگام در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی دختران فراری، زنان در معرض خشونت‌های خانگی و یا زنانی که به هر دلیل خانه را ترک کرده و در خیابان سرگردان شده‌اند، ایجاد مراکز اقامتی میان مدت و سرپناه شبانه برای بانوان آسیب دیده از اعتیاد مانند مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ و همچنین کمک به معیشت و اقتصاد این گروه از دیگر اقدامات حمایتی انجام شده برای این گروه است.

طهماسبی ادامه داد: توزیع بسته‌های معیشتی و مواد غذایی توسط سازمان‌های مردم نهاد مختلف در حاشیه شهر، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات و تولیدات خانگی از جمله اقدامات حمایتی انجام شده از این قشر در دوران کرونا است.

وی در خصوص تاثیر و نقش زنان آسیب پذیر در جامعه گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجب می‌شود که زنان به عنوان بخش مهمی از جامعه نتوانند مسیر تکاملی انسانی و اجتماعی خود را طی کنند و همین امر تاثیرات منفی را بر ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان می‌گذارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه زنان آسیب‌پذیر به مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و روانی دچار می‌شوند، افزود: ترس و ناامنی، احساس گناه، مشکلات روحی، تنهایی، دوگانگی، از هم پاشیدن خانواده‌ها به ویژه انزوای اجتماعی و طرد شدن از طرف خانواده، اختلال در هویت فردی و اجتماعی و نداشتن شناسنامه، کاهش فرصت ازدواج، ارتکاب جرم و بزهکاری، کاهش رضایت از زندگی، مشکلات متعدد تربیتی در خصوص فرزندان، مشکلات متعدد اقتصادی و نداشتن شغل و مهارت حرفه ای از مهمترین معضلات و مشکلات این قشر از جامعه است.

۱۶ هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی هستند.

نظر شما