شناسهٔ خبر: 50424125 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

بدری: تسهیلات ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن، به هدایت اعتبار، خلق پول مولد و اشتغال‌زایی کمک می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس و دولت از طریق وام ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی به دنبال خانه‌دار کردن مردم، اشتغال‌زایی، خروج اقتصاد از رکود و هدایت اعتبار و خلق پول مولد هستند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، طرح جهش تولید در ساخت مسکن این روز‌ها به مرحله اجرا رسیده است و مهم‌ترین موضوع در این طرح توجه به خانه‌دار شدن مردم است و به کمک پتانسیل و نقش بانک مسکن، در زمینه تسهیلات‌دهی، کمک به خلق پول مولد و اشتغال‌زایی به مرحله اجرایی نیز رسیده است. از طرفی دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز برای ساخت مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن در نظر گرفته است که به نوعی کمک‌کننده به دولت جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال است. در همین رابطه با صدیف بدری؛ نماینده و عضو کمیسیون عمران مجلس گفتگویی داشتیم که در ادامه تقدیم می‌شود.


بدری در رابطه با نقش بانک‌ها برای کمک به جهش تولید درحوزه مسکن بیان کرد: در قانون پیش‌بینی شده که تمامی بانک‌ها باید سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات پرداخت شده به بنگاه‌های مختلف را به حوزه مسکن اختصاص دهند. مجلس در قانون بودجه‌ی ۱۴۰۰ هم تصویب کرد که با مدیریت بانک مرکزی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از سهمیه‌ی بانک‌ها به بخش مسکن تخصیص داده شود. در این قانون، صندوق ملی مسکن، برای پرداختن به موضوعات مسکن حمایتی و یارانه‌ها در نظرگرفته شده و صندوق ملی نفت هم برای کمک به هزینه‌های زیرساخت تولید مسکن پیشنهاد شده است.

وی همچنین افزود: نه تنها بانک مسکن بلکه کلیه بانک‌ها می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند، اما بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در حوزه مسکن، بیشترین مسئولیت را بر عهده خواهد داشت. تا امروز هم عملکرد، برنامه‌ریزی‌ها و همکاری‌های مدیرعامل بانک مسکن در زمینه مسکن به خصوص در طرح ملی مسکن قابل تقدیر بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با نقش پیشران مسکن در اقتصاد کشور، و تاثیر تامین مالی این بخش روی بخش‌های دیگرگفت: حوزه مسکن می‌تواند بسیاری از حوزه‌های اشتغال و تولیدی اعم از مصالح ساختمانی، لوازم خانگی کشور را یدک بکشد و مشکلات آن‌ها را حل کند. از این رو در کنار رفع نیاز ضروری هموطنان، به حوزه اشتغال دائم و موقت کمک خواهد کرد. ما در طول سالیان گذشته تجربه کردیم هر زمان مسکن رکود پیدا کرده است، بسیاری از مشاغل دچار رکود شده‌اند و برعکس به دنبال رونق مسکن، بسیار از مشاغل رونق پیدا کرده اند؛ لذا در این راستا تلاش مسئولین بر این است که علاوه بر فراهم آوردن سرپناه سالم و پایدار برای هم‌وطنان، برای کمک به حوزه اشتغال هم، از طریق رونق بازار مسکن اقدام کنند. امیدواریم که در سیاست‌گذاری و ارزیابی شورای تأمین مسکن در قانون جدیدی که مطرح شده ریاست محترم جمهور عنایت ویژه داشته و عملکرد مسئولین ذیربط را رصد کنند.

این نماینده مجلس ضمن تاکید براینکه هر حمایتی در حوزه مسکن به اشتغال پایدار کمک خواهد کرد، افزود: بانک مسکن با توجه به تسهیلاتی که اعطا می‌کند قادر است به هدایت اعتبار و خلق پول مولد کمک کند. برخلاف دیدگاه برخی که اعتقاد دارند پول تبدیل شده به حوزه‌ی مسکن تورم‌زا است بنده معتقد هستم نه تنها تورم‌زا نیست بلکه به حوزه‌ی تولید و اشتغال کشور هم کمک می‌کند و دغدغه‌های وزیر محترم اقتصاد را در حوزه خلق پول مولد برطرف خواهد کرد. مجلس و دولت از طریق وام ساخت ۳۰۰ میلیون تومانی به دنبال خانه‌دار کردن مردم، اشتغال‌زایی، خروج اقتصاد از رکود و هدایت اعتبار و خلق پول مولد کمک کند.

بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان سخنانش در رابطه با این نکته که بانک مسکن تاکنون کمترین مطالبات مشکول الوصول را در میان بانک‌های کشور داشته، گفت: بانک مسکن باتوجه به ساختارش حمایت‌ها و ضمانت‌های خوبی را تاکنون ارائه داده و همراهی قابل تقدیری با مردم در زمان پرداخت تسهیلات داشته است. البته مردم هم در پرداخت مطالبات با بانک مسکن همکاری خوبی داشته‌اند که این نتایج حاصل شده است. دیدگاه حاکم میان مدیران بانک مسکن مبتنی بر رفع مشکلات مردم بوده و از این رو اعتماد خوبی میان مردم شکل گرفته است.

نظر شما