شناسهٔ خبر: 50421707 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رئیس جمهوری: مسئولان نظام الگوی عمل به دستورات قرآنی باشند

تهران- ایرنا- سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری با بیان اینکه مسئولان نظام باید الگوی عمل به دستورات قرآنی باشند، گفت: امیدواریم در دولت سیزدهم نیز توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، دومین نشست مشترک اعضای هیات‌مدیره و بازرسی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ها امروز، پنجم آبان‌، به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین به صورت غیرحضوری در فضای مجازی، برای مدیرانی که امکان حضور نداشتند، در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد و سپس محمد انجم‌شعاع مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به ارائه گزارش یکساله از عملکرد اتحادیه پرداخت.

وی با ذکر اینکه پس از انتخاب هیئت‌مدیره اتحادیه، نخستین جلسه در همین سازمان دارالقرآن برگزار شد، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌ شده در بیست و سوم آذر، اتحادیه ثبت رسمی و نیز امکان افتتاح حساب و مراحل قانونی و تعاملات برقرار شد. در این مدت بیشترین تلاش برای تعامل با دستگاه‌های مختلف فراهم شد تا بتوانیم از ظرفیت ساختارهای حاکمیتی استفاده کنیم. در این راستا ۱۶ جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری (غیر از جلسه فوق‌العاده صبح امروز) با ۱۲۲ مصوبه برای هدایت بهتر امور قرآنی کشور، با توجه به وظایفی که برعهده اتحادیه در اساسنامه است، تصویب شد.

انجم‌شعاع با اشاره به مکاتبات انجام‌شده و مهمترین آن‌ها، گفت: مهترین آن مکاتبه با مقام معظم رهبری بود. همچنین ۱۱ مکاتبه با رئیس مجلس شورای اسلامی، فراکسیون قرآن و عترت و کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اقتصادی در مجموعه قوه قانونگذاری داشتیم. علاوه بر این مکاتبه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری گذشته انجام شد و نیز مکاتباتی با دستگاه‌های مربوطه چون سازمان دارالقرآن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات قرآنی بیان کرد: دو تفاهم‌نامه درباره مشکل مکانی مؤسسات بود که یکی به سازمان تبلیغات اسلامی و دیگری به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد تا طی تفاهم‌نامه با اداره‌کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بتوانیم از ظرفیت هیئات مذهبی برای مشکل مکانی مؤسسات استفاده کنیم. بیست درصد اتحادیه‌های استانی این تفاهم‌نامه را اجرا کرده‌اند. این امر فرصتی برای پیوند میان قرآن و عترت است. در این راستا طی همکاری مرکز قرآنی و معاونت فرهنگی سازمان اوقاف از فضای بقاع متبرکه برای حضور مؤسسات و انجام کارهای قرآنی استفاده شد. این تفاهم‌نامه به مدت دو سال و در راستای ظرفیت ۲۰۰ بقعه متبرکه اجرا می‌شود، اما اتحادیه‌های استانی هنوز وارد تفاهم اجرایی نشده‌اند.

انجم‌شعاع اظهار کرد: قرارداد بعدی با ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود که طی آن تفاهم‌نامه‌ای برای تربیت هزار و ۲۴۰ مربی منعقد شد که قریب به اتفاق استان‌ها در این طرح حضور یافتند جز چهار استان، که از ابتدا درگیر این موضوع نشدند و دو استان که نتوانستند شرکت ‌کنند و در آینده‌ای نزدیک قسط دوم را دریافت خواهند کرد و عملکرد خوبی نیز در حوزه تربیت‌معلم داشته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه اتحادیه کشوری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در برخی از موارد، اظهار کرد: در موضوع تفاهم‌نامه با دو دستگاه حاکمیتی، منهای بحث‌های اجرایی، بحث واگذاری بخش قابل توجهی از صدور فرایند مجوز مؤسسات قرآنی مطرح است. هرچند ما تمایل داریم که تمام فرایند به اتحادیه‌ واگذار شود و فقط صدور مجوز و پروانه فعالیت با دستگاه حاکمیتی باشد و دوستان سازمان دارالقرآن استقبال بهتری از این موضوع کردند و اخیراً طی نامه‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواسته شد که این مجوز به اتحادیه واگذار شود و امیدواریم که در آینده نزدیکی بتوانیم اقدامات مثمرثمرتری را انجام و نیز فرایند صدور مجوز را در اختیار اتحادیه‌های استانی قرار دهیم.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات عمومی انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ایزایران بود که طی آن بهره‌مندی از تخفیف برخی فروشگاه‌ها وجود دارد. در این راستا ۱۲ استان پاسخ داده‌اند تا از خدمات تخفیف فروشگاهی بهره‌مند شوند و مجموعه‌های بزرگ چون راه‌آهن و کمیته امداد و برخی از دستگاه‌های مشابه از آن بهره‌مند شده‌اند؛ هر چند الزامی به استفاده از آن نیست، اما قابل ارائه است.

انجم‌شعاع با ذکر اینکه مهمترین اعتباراتی که داشتیم و موجب شد که چرخه متوقف‌ شده اتحادیه و مؤسسات رونق بگیرد، تفاهم‌نامه‌ای بود که با همکاری دو اتحادیه قبلی با مدیرعاملی آقایان حسن محمدی و رحیم قربانی منعقد شد، اظهار کرد: مجموع این اعتبار سه میلیارد تومان بود که در اختیار اتحادیه‌ کشوری قرار گرفت و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در اختیار استان‌ها قرار گرفت که قسط سوم برخی از استان برابر مصوبه هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری پرداخت شد (به جز به سه استان سایر استان‌ها در راستای تفاهم‌نامه‌ها به خوبی کارهایی را انجام دادند و این اعتبار تسویه شد). همچنین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باقی مانده بود که در جلسه فوق‌العاده امروز تصمیم گرفته شد که شنبه فراخوانی برای استان‌ها در راستای تولید برخی از محصولات مولتی‌مدیا منتشر شود.

وی با تأکید بر اینکه تقریباً بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد این اعتبار در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: البته از این سه میلیارد تومان، هزینه‌های ستادی را برای اتحادیه کشوری حساب نکردیم. همچنین دو تفاهم‌نامه جدی در دستور کار است که اولین و مهمترین آن خیلی طول کشید، بحث راه‌اندازی دیجی‌آرا(سامانه شبکه توزیع و عرضه محصولات قرآنی و عترتی) است که همه مؤسسات را در بر می‌گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۰ این سامانه به نتیجه می‌رسد و ثبت می‌شود. برنامه دیگر توجه به بیمه معلمان قرآن و خانه‌های قرآن زیر ۲۰ هزار نفر است. در نظر داریم که بحث بیمه فعالان قرآنی و مالیات را به صورت اساسی از طریق قوه تقنینی دنبال کنیم.

انجم‌شعاع اظهار کرد: از اعتبارات باقی‌مانده سال ۹۸ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رقم قابل توجه ۵۶۴ میلیون تومان باقی مانده بود که با نظر کمیته تخصیص اعتبارات و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری برای مؤسسات قرآنی دارای شعب حفظ محور هزینه شد. در این راستا دو بار از استان‌ها استعلام شد تا مؤسسات دارای این شرایط معرفی شوند و در نتیجه مجموعه مؤسسات جامعةالقرآن و بیت‌الاحزان و مهد قرآن مرکزی و مجموعه جوادالائمه(ع) از این اعتبار بهره‌مند شدند. بسیاری از حافظان تربیت‌شده و آمارهایی که در مورد تربیت حافظان قرآن داده می‌شود، حاصل زحمات مؤسسات قرآنی است. بنابر این با توجه به اعتراضاتی که در این باره وجود داشت تأکید می‌کنم که این اعتبار بنابر مصوبه شورای توسعه و کمیته تخصیص اعتبارات برای مؤسسات قرآنی دارای شعب با محوریت حفظ قرآن هزینه شد.

وی به بهره‌مندی استان‌ها از امتیاز وام رسالت، که در دوره اتحادیه قبلی تشکل‌های قرآن و عترت کشور نزد بانک رسالت سپرده‌گذاری شده بود، خبر داد و گفت: این امتیاز در اختیار استان‌ها قرار گرفت و به ۱۸ استان تا اول آبان‌ ۱۴۰۰ امتیاز وام تعلق گرفت، اما ۱۳ استان هنوز مشکل افتتاح حساب یا تغییر و تحولات حقوقی ثبت نشده مواجه هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک رفع شود تا سایر استان‌ها نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند.

انجم‌شعاع با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام رضوانی به عنوان نماینده‌ای در اتحادیه کشوری برای پیگیری مشکل آب، برق و گاز مؤسسات قرآنی و بهره‌مندی از قانون معافیت قبوض و پیگیری بیمه فعالان قرآنی، تصریح کرد: مشکلی که بعدها گریبان مؤسسات را خواهد گرفت سهم ۲۳ درصد کارفرما از بیمه است که در نظر داریم با استفاده از یکی دو قانون به این موضوع بپردازیم و طی رایزنی با وزیر کار و تعاون این مشکل حل شود یا در مورد بیمه بتوانیم از طریق برگزاری جلساتی با سازمان تأمین اجتماعی و ابلاغ قانونی در این زمینه همکاری‌ کنیم.

مدیرعامل اتحادیه کشوری بیان کرد: توانمندسازی اقتصادی مؤسسات با موضوع مشاغل خانگی است و امیدواریم راهی پیدا کنیم تا مؤسسات قرآنی به بودجه دولتی وابسته نباشند. در خصوص استان‌ها و تشکیل مجامع عمومی در آنها باید گفت که اگرچه مسئولیت پیگیری این کار با اتحادیه کشوری نیست اما به دلیل اینکه تکلیف را اعضای هیئت‌مدیره گذاشته بودند، برگزاری مجامع استانی پیگیر شد و ماحصل آن پیوستن مدیران عامل جدید به جمع ماست. همچنین چند استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، قم، قزوین، تهران و مرکزی نیز تاکنون نتوانسته‌اند، مجمع عمومی اتحادیه‌هایشان را برگزار کنند، اما در تمامی استان‌ها مجامع برگزار شده و مجامعی نیز چون کرمان و خراسان رضوی دچار مشکلاتی هستند و قرار شده است که مجمع آن در زمان دیگری برگزار شود.

انجم‌شعاع اضافه کرد: از جمله اقدامات دیگر، راه‌اندازی تیم حقوقی در دفتر اتحادیه است که هنوز استقبال نشده است. در این زمینه رسول فلاح‌زرگران، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، مسئولیت پاسخگویی به مشکلات حقوقی و راهنمایی برای حل مشکلات حقوقی را عهده‌ دارند و سامانه حقوقی برای پاسخگویی به موضوعات حقوقی راه‌اندازی شده است. سازمان دارالقرآن نیز حمایت‌ ۲۰۰ میلیون تومانی را به استان‌ها و اتحادیه کشوری برای هزینه‌های ستادی اتحادیه‌ها تخصیص داده است.

در ادامه این جلسه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری به انسجام و تعامل، هماهنگی و وفاق بین اعضای هیئت‌مدیره اشاره کرد و گفت: اکثر اعضای هیئت‌مدیره پیگیر مسائل مرتبط با استان‌ها هستند و اقدامات خوبی انجام شده است و در دولت گذشته نیز با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات، مکاتبات و همکاری‌هایی انجام شد و دوره فعلی نیز دوره گذار است، چراکه در این دولت هنوز به ثباتی دست پیدا نکرده‌ایم و امیدواریم که در دولت جدید شاهد رویکرد نوین در توجه به امر قرآن و جامعه قرآنی باشیم.

وی ادامه داد: در این اتحادیه که یک سال از فعالیت آن گذشته است، هنوز اعتباری از جایی دریافت نکرده‌ایم، بلکه این اعتبارات از مجموعه آنچه بوده است که در اختیار دو اتحادیه قبلی قرار داشت و در حال حاضر هر دو اتحادیه قبلی مشغول طی فرایند تسویه هستند. امیدواریم دستگاه‌های قرآنی با تعامل بیشتر، از اتحادیه کشوری و مؤسسات قرآنی ـ مردمی حمایت کنند.

بخش دیگر این مراسم ارائه گزارش مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، بیان درخواست‌ها و نقدها و پیشنهادهایشان و نیز پاسخ مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه بود که اهم آن بدین شرح است:

پیگیری بیمه فعالان قرآنی

مشکل ثبت‌نام در سامانه حمد

کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری مؤسسات برای ابلاغ آیین‌نامه و بخشنامه و تفاهم‌نامه متحدالشکل به استان‌ها دقت کنند.

حل مشکل مالیات مؤسسات و تهیه دفاتر مالیاتی و هزینه‌هایی که گریبان مؤسسات را گرفته است.

تفاهم‌نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور بهره‌مندی از فضای بقاع متبرکه در استان‌ها خوب است اما باید مشکل مکان مؤسسات به صورت ریشه‌ای تر حل شود.

پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی برای افزودن نام مؤسسات قرآنی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت اراضی ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎرﺑﺮی ﻣﺬﻫبی ﻳﺎ ﻓﺮﻫنگی و پیگیری این امر از سوی سازمان مسکن و شهرسازی

به دنبال تعدد تفاهم‌نامه‌ها نباشیم.

اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها طی ابلاغ وزارت کشور به استانداری‌ها به عنوان مرجع رسمی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها معرفی شوند.

چرایی عدم به‌کارگیری نیروهای قرآنی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

پیگیری قول وزیر برای تغییر ساختار و تغییر نام صندوق اعتباری فرهنگ و هنر به صندوق اعتباری فرهنگ و فعالان قرآن و عترت باشید

چرا مسئولان امور قرآنی مربوطه در جلسه امروزه و برای پاسخگویی به سؤالات مدیرعاملان ۳۱ استان و بخش مردمی حضور نیافتند؟

تطبیق طرح برنامه‌های استانی با اسناد بالادستی و تلاش بر میزان همخوانی آن‌ها با طرح‌های کشوری و ملی برای اخذ اعتبار

پیگیری نحوه برگزاری مقطع پیش دبستانی در موسسات

صدور بیانیه نشست امروز مدیران عامل و انتظارات و توقعات و چالش‌ها

راه‌اندازی صندوق ذخیره حمایت از فعالان قرآنی کشور در اتحادیه کشوری

ایجاد سازوکار حق عضویت گرفتن از مؤسسات

همچنین سخنرانی عباس سلیمی و سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری و برگزاری کارگاه اصول و فنون مدیریت با تدریس وحید ناصحی‌فر، نویسنده کتاب مدیریت چریکی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مدیریت بازاریابی، مهارت‌های مدیریت حرفه‌ای رفتار و تحول سازمانی و همچنین دوره کار گروهی و تیم‌سازی با تدریس محمودزاده از دیگر برنامه های این نشست بود.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری: مسئولان نظام الگوی عمل به دستورات قرآنی باشند

علاقه‌مند بودم که حضوری در این مراسم شرکت کنم، اما برنامه‌ای در آستان مقدس شیخ صدوق(ره) بود که امکان حضور فراهم نشد.

امیدواریم در دولت سیزدهم نیز توجه ویژه به فعالیت‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی شود، به طوری که شاهد گسترش فعالیت‌های قرآنی و جامعه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در عرصه حفظ و قرائت و اساتید قرآن باشیم و ما هم در دولت حتماً این توجه را خواهیم داشت، اگر چه مشکل معیشتی مردم فراوان است و ما در جنگ اقتصادی هستیم، اما فرهنگ باید در اولویت باشد و اینطور نباشد که مسائل فرهنگی و قرآن را بخواهیم فراموش کنیم.

دوستان در مؤسسات قرآنی سراسر کشور همواره می‌توانند در انس نسل جوان با قرآن، پیشگام باشند، نسل جوان اگر با قرآن آشنا شوند و با معارف قرآنی مؤانست پیدا کنند، بسیاری از معضلات و رفتاری‌های نابهنجار جامعه کاهش پیدا می‌کند و هرجا از قرآن و معارف زلال قرآن، فاصله بگیریم، آنجاست که گرفتاری‌های ما بیشتر خواهد شد و امیدوارم از این قومی نباشیم که پیامبر(ص) در روز قیامت از آنها شکایت می‌کند «إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا».

باید مداماً به تلاوت و قرائت قرآن، تفسیر، ترجمه قرآن و عمل به آیات آن توجه کنیم، این امر نیز باید از مسئولان شروع شود و دست اندرکاران نظام باید الگوی عمل به دستورات قرآنی باشند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «مسئولان کمتر با قرآن انس دارند و حال آنکه در کشورهای عربی و اسلامی در میان سخنانشان، دائماً به آیات قرآنی استناد می‌کنند و به آن اشراف و احاطه دارند» ماهم باید این کار را کنیم تا اینگونه آیات قرآن ترویج شود. چه خوب است که در ایام مناسبتی، آیات متناسب با همان روز برای مردم خوانده و تفسیر شود و حتی تقویم و دفترچه‌ای برای این کار داشته ‌باشیم تا در تمام ایام سال با استفاده از آن، به این آیات و احادیث استناد کنیم.

شما مدیران مؤسسات قرآنی بطور مستمر با کار قرآنی در ارتباط دارید و در این زمینه انگیزه دارید و کار و فعالیت شما متفاوت با کادر اداری است، شما انگیزه الهی دارید و حتما کارتان می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. البته دولت باید در این زمینه به شما کمک کند، اما نه به اندازه‌ای که وابسته شوید، بلکه شما باید دارای منابع پایدار برای مراکز خود باشید که اگر دولت در زمینه حمایت از شما، کوتاهی کرد، فعالیتتان استمرار داشته باشد.

امیدواریم با کاهش ابتلای به کرونا، محافل و مجالس قرآنی، رونق پیدا کند. در جمع شما بودن موجب ارتقای روحیه و نشاط می‌شود و شما باید سایر افراد را نیز به امر قرآنی ترغیب و تشویق کنید. شما مؤسسات با اتحاد و همدلی دست به دست هم داده‌اید و این زیبنده جامعه قرآنی است و در این زمینه تدبیر به خرج دادید و اگر هم باهم رقابتی دارید، رقابتی سالم در جهت ارتقا بخشیدن به فعالیت‌ها است.

باید در خیرات و نیکی‌ها از یکدیگر سبقت بگیرید، تقسیم کار انجام دهید و مؤسسات دارای گروه‌های توانمندی هستند که با تقسیم کار، فعالیت‌های به خوبی پیش می‌رود.

معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را از این رو راه اندازی کردیم که در نظر داشتیم تا از این طریق، افرادی که کمتر با قرآن سر و کار دارند را همراه کنیم و بعضاً از ابزارها و قریحه و استعدادهایی که دارند با استفاده از مضامین قرآنی در زمینه نمایش مذهبی و دینی، سرودن شعر و … تلاش کنند. یعنی با الهام از قرآن هر فرد براساس استعدادی که دارد، فعالیت کند و دیگران را تشویق و ترغیب به این امر کنیم تا در این حوزه بیایند. همراهی مضامین بلند قرآنی با جاذبه هنری تأثیر بیشتری دارد.

شما عزیزان در این زمینه نیز پیشگام و پیشتاز باشید تا بتوانید کارهای بزرگی انجام دهید، چنانکه در صدا و سیما کارهای فراوانی می‌توان انجام داد. به این اکتفا نکنیم که تمامی برنامه‌های قرآنی در شبکه‌ قرآن  معارف سیما نمایش داده شود، بلکه هر شبکه متناسب با محوریت خود، برنامه‌های قرآنی تهیه و تدارک کند و به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به بسط و توسعه مضامین قرآنی بپردازد.

این شیراز و شهر قرآنی استهبان که اخیرا به آن سفر کردیم، به دلیل فعالیت‌های قرآنی متعدد به شهر قرآنی معروف است، بنابراین چه خوب است که در هر استان یک شهر قرآنی داشته باشیم و این امر را گسترش دهیم تا در این زمینه ها کارهای بزرگی انجام شود.

حتماً جمع‌بندی مطالبات شما به رئیس دولت جناب آقای دکتر رئیسی منتقل می‌شود و ایشان نیز تأکید کرده‌اند که در هر جمعی که حضور پیدا می‌کنید، به ویژه در جمع نیروهای انقلابی و ولایی، سلام گرم و صمیمی ایشان را ابلاغ کنیم.

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی: اخلاص و وحدت به ارتقای فعالیت های قرآنی کمک می کند

دوستان نظاره‌گر زحمات شما به ویژه اتحاد کنونی هستند و امیدوارم خداوند بر توفیق شما بیفزاید. البته همواره بیش از پیش از شما انتظار می‌رود و از دوست عزیزم جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و جناب آقای قالیباف می‌خواهم که با همکاری بیشتر دولت و مجلس، به مؤسسات و فعالان قرآنی و اتحادیه‌ها بیشتر توجه کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «دنیا یک بازار است که در جریان داد و ستد و معاملات آن گروهی سود می‌برند و برخی زیان و آسیب می‌بینند». خوشا به سعادت شما که باشکوه‌ترین راه را در این دنیا انتخاب کردید که آن راه قرآن و ولایت است.

آیه ۵۸ سوره مبارکه یونس نشان می‌دهد که قرآن بالاترین ثروت و بزرگترین نعمت است و اگر شادمانی از سوی امت اسلامی است، باید به دلیل نزول قرآن، این کتاب زندگی و انسان‌سازی باشد.

همان‌طور که اگر به تفاسیر دو واژه «فضل» و «رحمت» مراجعه شود، می‌بینیم که قرآن، ولایت پیامبر اکرم(ص) و آل‌الله ذیل آن تعریف شده است. اصطلاحی نه چندان درست بین ما رایج است که می‌گوییم پیامبر اسلام، در حالی که پیامبر اسلام، فقط به امت اسلام محدود می‌شود، اما ایشان به دلیل «کَافَّةً لِلنَّاسِ»، پیامبر همه ادیان و بشریت است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اگر به کسی نعمت قرآن عطا شود و او پیش خود گمان کند که به دیگری در این جهان، نعمتی بالاتر از قرآن عطا شده است، آنچه خداوند ناچیز و بی‌ارزش شمرده، بزرگ تلقی کرده است و آنچه خداوند بزرگ تلقی کرده، کوچک فرض کرده است». خوشا به حال شما که نعمت قرآن را دارید و شکر نعمت، نعمتت افزون کند «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ».

آموزش قرآن نیز توفیقی است که در کنار ترویج قرآن به شما عنایت شده است. حضرت نبوی به امیرالمؤمنان می‌فرماید: «علی جان قرآن را بیاموز و به دیگران آموزش بده، زیرا در آموزش هر حرفی از این آموزه قرآنی، برای تو ۱۰ پاداش و حسنه منظور کرده است» و در بیان عجیبی، پیامبر(ص) می‌فرماید: «اگر عمر تو در راه خدمت به قرآن و آموزش آن و تعلیم قرآن به دیگران به پایان برسد، تو شهید از دنیا می‌روی». سپس پیامبر می‌فرماید: «علی جان، قرآن را بیاموز و به دیگران تعلیم بده، زمانی که عمرت به پایان برسد، فرشتگان عرش الهی بر گرد مزار تو طواف و زیارت می‌کنند، همان‌طور که مردم در حج خانه خدا را طواف می‌کنند».

با به‌کارگیری سه شرط می‌توان این نعمت را حفظ کرد و ارتقا بخشید؛ اولین شرط باور قرآنی و عمل به قرآن است؛ اینکه به عنوان شاگردان مکتب قرآن آن را باور و نیز به بایدها و نبایدهای آن اعتقاد و قید عملی به دستورات خدا داشته باشیم و الگوی عملی برای مردم باشیم. پیامبر(ص) فرمودند: «اگر کسی قرآن بخواند، اما به آن عمل نکند، در روز قیامت کور و نابینا وارد صحرای محشر می‌شود» یا در جای دیگر گفته‌اند: «کسی که اهل قرآن باشد، اما به دلیل ارتکاب معاصی و عملکرد ناصحیح زندگی، وارد آتش دوزخ می‌شود، فردی است که در طول زندگی دنیوی خود آیات قرآن را به تمسخر و استهزا گرفته است». لذا باید الگوی عملی قرآن بود.

حدیث «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِأَعْمَالِکُمْ‌ وَ لَا تَکُونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ» یعنی با رفتار خود مردم را به دین دعوت کنید، نزد یکی از علمای بزرگ بودیم و ایشان فرمودند: «مردم را با سکوت خود به دین خود دعوت کنید». سؤال کردم: «چگونه مردم را با سکوت به دین خود دعوت کنیم؟» فرمودند: «هیچ نیازی به کلاس و سخنرانی نیست. شما باید به گونه‌ای زندگی و در جامعه عمل کنید که مردم بیایند و از دیگران بپرسند. مردم دین این آقا یا خانم چیست؟ و هنگامی که گفتند اسلام و پیروان پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، خود مردم براساس فطرت پاک خود می‌گویند این زندگی درست است». بنابراین بر «کونوا دعاةآلصامتین» تأکید شد، اینگونه بیاد کردند. آن بزرگ به ما گفت: «با سکوت خود مردم را به دین و مکتب قرآن دعوت کنید».

دومین شرط اساسی که برای عمل به قرآن و جامعه قرآنی لازم است، اخلاص و کار کردن برای خداست. پیامبر(ص) می‌فرماید که در روز قیامت دستور می‌رسد که افرادی را گروه گروه وارد آتش کنید.

خداوند به مالک می‌گوید که به آتش بگو آنها را بسوزان، اما پاهای آنها را نسوزان، زیرا اینها با این پاها به مساجد می‌رفتند و صورت آنها را نسوزاند، زیرا آنها افرادی بودند که برای نماز وضو می‌گرفتند و دستان آنها را نسوزاند. اینها اهل مناجات و نماز بودند و زبان آنها را نیز آتش نسوزاند، چون اینها بسیار قرآن تلاوت می‌کردند. خازن آتش به آنها می‌گوید که ای آدم‌های بدبخت چه ‌کار کرده‌اید که این حال و روزتان است؟ آنها می‌گویند ما برای غیرخدا کار می‌کردیم. حالا که آمده‌ایم اینجا به ما گفته‌اند که ثواب پاداشتان را از افرادی بگیرید که منتظر به‌ به گفتن آنها بودید. سومین شرط اساسی برای توفیق اهالی قرآن به منظور ادای حق آن، اخلاص و انجام کار برای رضای خداست.

چهارمین شرط، وحدت و اتحاد و همدلی است. شما علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌ها در این مسیر به خوبی گام برداشتید و حرکتی رو به جلو داشتید. بنابراین می‌توان با قرآن‌باوری، الگوی عملی قرآن بودن، اخلاص، کار برای رضای خدا و همدلی برای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه، نهادینه کردن رفتارهای قرآنی و حاکمیت سبک زندگی قرآنی قدم برداشت.

شما می‌دانید که دشمنان برای مقابله با اسلام و مکتب، شمشیر را از رو بسته‌اند و بر ماست که با پیروی از ولایت و ولایتمداری به عنوان شاگردان قرآن در خط مقدم انقلاب اسلامی باشیم و برای ترویج فرهنگ قرآنی از هیچ کوششی دریغ نکنیم و در این راه برای رضای خدا گام برداریم.

نظر شما