شناسهٔ خبر: 50421613 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حمله بنگلادش به بازار پوشاك ايران

روزنامه جوان

سونامي كالاهاي بنگلادشي به طرز عجيب و غريبي در حال ورود به كشور است و هيچ توليدكننده داخلي نمي‌تواند با آنها رقابت كند، چراكه كالاهاي استوكي اروپا به دليل شرايط كرونا به این کشور برگشت داده شده و به صورت تناژي و با قيمت بسيار نازل به كشور وارد مي‌شود.

صاحب‌خبر -

عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك با بيان اينكه در پي كوچك‌شدن بازار پوشاك اروپا به دليل شيوع ويروس كرونا، كشور بنگلادش در حال تجاوز به صنعت پوشاك ايران است، تصريح كرد: قيمت تمام‌شده يك توليدكننده داخلي اكنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشي است و توليدكنندگان توان رقابت با اين محصولات را ندارند. مجيد افتخاري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه اين وضعيت در كالاهاي زمستاني بيشتر ديده مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر پوشاك قاچاق در سطح انبوه به كشور وارد مي‌شود، به طوري كه ارزش ريالي و حجمي آن ارتباط مستقيم ندارد. حتي ممكن است كالاي برند براي واردكننده ۲۰هزار تومان تمام شود، چراكه به صورت توناژي فروخته مي‌شود و بنگلادش فقط مي‌خواهد انبارهاي خود را خالي كند. به گفته اين عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك بنگلادش حدود ۲۰ميليون نفر شاغل در حوزه پوشاك دارد. اين كشور بستري آماده كرد كه تمام كشورهاي اروپايي در آن سرمايه‌گذاري كردند. اين ۲۰ميليون اشتغال براي بنگلادش مهم است، اما با توجه به لاك داون در اروپا خيلي از برندها كوچك شدند يا بازار خود را از دست دادند و سفارش‌هاي خود را در مبدأ كنسل كردند. مجموعه‌هاي توليدي در بنگلادش هم با حجم انبوهي از كالاها كه خارج از فصل شده، يعني استوك مواجه هستند كه مجبورند آنها را به صورت تناژي بفروشند و بهترين بازاري كه هيچ نظارتي بر آن نيست ايران است.
قيمت تمام‌شده توليد داخل 5 برابر پوشاك بنگلادشي
افتخاری با بيان اينكه هجمه فعلي از سوي بنگلادش به بازار پوشاك ايران بي‌سابقه است، اظهار كرد: بازار پوشاك ايران تاكنون تحت تأثير چين، اروپا، امارات و تركيه قرار گرفته است، اما بنگلادش تاكنون وارد بازار ايران نشده بود. اين در حالي است كه اكنون بنگلادش به بازار ايران حمله كرده، به طوري كه قيمت تمام شده يك توليدكننده داخلي اكنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشي است. تا شرايط كرونا از بين نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود اين وضعيت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ايران را له خواهد كرد. افتخاري همچنين با اشاره به كاهش ارزش پول ملي تركيه گفت: در حال حاضر تركيه هم نسبت به سال گذشته بستر مناسب‌تري براي واردات پوشاك است، بنابراين حالا قيمت پوشاك در تركيه هم براي قاچاق توجيه پيدا مي‌كند.
ريسك پايين قاچاق پوشاك
افتخاری با بيان اينكه كالاهاي بنگلادشي ابتدا به ابوظبي و بعد از راه آبي به كشور وارد مي‌شود، گفت: مسير قاچاق كالا مشخص است و حتي فروشندگان پوشاك در استان‌هاي ديگر به راحتي مي‌توانند در مناطق آزاد به مقدار مورد نياز كالاي قاچاق بخرند. ريسك ۵۰۰ميليون تومان كالاي قاچاق به اندازه ۵ميليون تومان هم نيست،بنابراين به گفته وي، راه‌‌حل در حال حاضر نظارت از مبدأ تا مقصد براي كنترل قاچاق است.
عضو هيئت‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك با بيان اينكه فعالان حوزه پوشاك معتقدند در حال حاضر رقم قاچاق پوشاك حداقل چهار برابر رقم اعلام شده از سوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است، تصريح كرد: تكليف ايران با حوزه پوشاك مشخص نيست كه آيا به دنبال ايجاد اشتغال، تأمين بازار داخل، صادرات يا غيره است؟

قاچاق به پارچه هم رسيد
از طرف ديگر به گفته اين مقام صنفي، در حالي كه در گذشته پارچه اصلاً قاچاق نمي‌شد، حالا به خاطر سوء‌مديريت‌ها با اين معضل هم مواجه هستيم. از جمله سوء‌مديريت‌ها مي‌توان به ممنوعيت واردات برخي كالاها و رسوب مواد اوليه در گمركات اشاره كرد. همچنين در موارد زيادي رويكرد نهادهاي حاكميتي به اين صنعت در مقابل يكديگر است.

نظر شما