شناسهٔ خبر: 50421487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر کشور

۸۵۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده کوهرنگ اختصاص یافت

شهرکرد- ایرنا- معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: برای جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها و تامین هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده کوهرنگ ۸۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار استانداری چهارمحال وبختیاری قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

اسماعیل نجار روز چهارشنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری در محل فرمانداری کوهرنگ تاکید کرد: مسوولان تا آخرین لحظه بازسازی، نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی و رفع مشکلات مناطق زلزله‌زده در کنار مردم هستند.
وی افزود: برای بازسازی واحدهای شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده ۲۵۰ میلیون ریال به‌منظور تعمیر هر واحد مسکونی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، برای خرید لوازم خانگی و معیشتی به هر خانوار تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال، به‌منظور اسکان موقت هر خانوار شهری و روستایی ۲۰۰ میلیون ریال و برای بازسازی واحدهای نگهداری دام در مناطق زلزله‌زده کوهرنگ چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض کمک خواهد شد.
نجار تصریح کرد: آواربرداری و حمل مصالح ساختمانی برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
وی یادآور شد: برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در شهرهای مناطق زلزله‌زده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و در روستاها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال با نرخ چهار درصد پرداخت می‌شود.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: همچنین برای مرمت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، به‌منظور تامین و تهیه وسایل معیشتی زلزله‌زدگان ۳۰۰ میلیون ریال و برای بازسازی هر جایگاه دام ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی تسهیلات بانکی به هر خانوار پرداخت می‌شود.
وی گفت: بنیاد مستضعفان ر برای بازسازی هر واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده هشت تن و به‌منظور تعمیر هر خانه یک تن سیمان اختصاص می‌دهد.
نجار تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به تجربه بالا در حوادث مختلف و برخورداری از امکانات و تجهیزات، کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را آغاز کرده است.
وی افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصالح را به‌صورت متمرکز خریداری و به مناطق زلزله‌زده حمل می‌کند.
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: بنیاد برکت را متقاعد کردیم تا در مناطق زلزله‌زده اقدام به مدرسه‌سازی کند.
نجار یادآور شد: سالانه از محل اعتبارات حوادث کشور مبلغی در قالب اعتبارات نقدی و خرید ماشین‌آلات به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کمک‌های می‌شود.
به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهرماه امسال مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند.
این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و اگر چه خسارت جانی در پی نداشت اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به این استان وارد کرد.
پس از آن نیز  ۶۵ پس‌لرزه شهرستان کوهرنگ را لرزاند که بزرگی چهار مورد آن بیش از چهار ریشتر بود وخسارت‌های زلزله اصلی ۵.۷ ریشتری را تشدید کرد.
پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان این استان از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند که در همین راستا تعدادی از خانه به طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۲۰۰ خانوار چادر و بسته‌های امدادی نظیر وسایل گرمایشی، مواد غذایی و سایر مایحتاج ضروری زندگی از سوی هلال احمر استان تویع شده است.
چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نظر شما