شناسهٔ خبر: 50419996 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امسال چهار هزار تن پنبه از مزارع خداآفرین برداشت می‌شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین با اشاره به سطح زیر کشت ۹۰۰ هکتاری پنبه در شهرستان و میانگین تولید ۴.۳ تن در هکتار و تولید ۷ تن در هکتار در مزارع شاخص پیش بینی کرد و گفت:امسال چهار هزار تن پنبه از مزارع شهرستان برداشت می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،رشید نظمی مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین با بیان اینکه پنبه از جمله محصولات استراتژیک و ارز آور می‌باشد که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی در اشتغال زایی بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کند گفت:کمتر محصولی از نظر قابلیت اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده‌ها با پنبه برابری می‌کند.

او با اشاره به اینکه نرخ خرید هر کیلو پنبه از زمان برداشت این محصول در شهرستان از ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان متغیر بوده است خاطرنشان کردوافزود: قیمت خرید تضمینی این محصول در سالجاری هفت هزار و ۵۰۰ تومان و برای سال آینده ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

او با اشاره به اینکه زمان برداشت این محصول از ابتدای مهر تا پایان دی ماه است ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ بازار آزاد پنبه از نرخ تضمینی وش پنبه بیشتر می‌باشد پیش بینی می‌شود کشاورزان امسال نیز مثل سال گذشته محصول پنبه خود را در بازار آزاد به فروش برسانند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین با اشاره به اینکه ۶۱۰ بهره بردار در خداآفرین به صورت مستقیم در کار تولید پنبه مشغول به کار هستند، گفت: انواع ارقام پنبه همچون مای ترکیه (۸۵ درصد)، ورامین، خورشید، ساجد در این شهرستان کشت شده است.

نظمی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار تن وش پنبه برداشتی شهرستان خداآفرین به صورت آزاد توسط دو شرکت پنبه پاک کنی مستقر در شهرستان خریداری شده است، ادامه داد: ۹۵ درصد پنبه آذربایجان شرقی در شهرستان خداآفرین کشت می‌شود.

او با بیان اینکه این محصول استراتژیک در حال حاضر به صورت عمده در بخش گرمادوز این شهرستان تولید می‌شود، افزود: طرح انتخاب مشارکتی ارقام در سطح یک هکتار توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستان با اعتبار ۱۹۰ میلیون تومان و پایلوت تغذیه در سطح پنج هکتار با اعتبار ۳۲۰ میلیون ریال اجرا شده است.

اوبا بیان اینکه شهرستان با سطح زیر کشت ۱۸۶ هکتار رتبه دوم تولید محصول انار را در استان آذربایجان شرقی بعد از جلفا به خود اختصاص داده است، گفت: در سالجاری در حدود یکهزار و ۴۰۰ تن انار ارگانیگ و محصول سالم از باغات شهرستان برداشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین با بیان اینکه انار سرخ درختان باغ‌های مینجوان واقع در بخش عاشیقلو شهرستان خداآفرین در حاشیه رود مرزی ارس از جمله محصولات ارگانیک و محصول سالم این منطقه به شمار می‌رود، افزود: با توجه به اینکه بیشتر باغداران منطقه خداآفرین زنبوردار نیز هستند به دلیل عدم سم پاشی با توجه به صنعت زنبورداری، انار تولید شده به صورت محصول سالم و ارگانیک می‌باشد.

نظمی افزود: ارقام مختلف انار همچون گلوشاه یا بومی ملس، شیرین یزد، ملس و شیرین ساوه و خاتونی در این شهرستان کشت شده است.

شهرستان خداآفرین از شمال با کشور جمهوری آذربایجان، از شرق با شهرستان کلیبر، از جنوب با شهرستان ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا همسایه است و در شمال‌شرقی استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما