شناسهٔ خبر: 50412837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساخت ۱۳۵۵ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری؛

واکنش‌های بین المللی به تصمیم رژیم صهیونیستی

تصمیم رژیم صهیونیستی به ساخت ۱۳۵۵ واحد مسکونی در شهر اشغالی قدس و کرانه باختری با واکنش‌های بین المللی مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العربی؛ دولت رژیم اشغالگر اسرائیل پس از اعلام مناقصه‌های ساخت بیش از یک هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری با واکنش‌ها و مخالفت‌های بین المللی مواجه شد به طوری که بسیاری از کشور‌ها شهرک سازی‌ها را غیرقانونی دانستند و تاکید کردند شهرک سازی‌ها در چارچوب قوانین بین المللی نمی‌گنجد و مشکلاتی را در مسیر برقراری صلح ایجاد می‌کند.

<div id="video-display-embed-code_7167893"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3259679/7167893?width=400&height=300"></script></div>

  یارا العمله خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی در گزارشی گفت: مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان بر تصمیم خود در ادامه شهرک سازی اصرار دارند که آخرین مورد آن نیز اعلام مناقصه‌های ساخت یک هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و شهر اشغالی قدس است. سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا این طرح اسرائیلی را محکوم و تاکید کردند: همه شهرک سازی‌ها غیر قانونی است و در چارچوب قوانین بین المللی نیست و این شهرک سازی‌ها مانعی در برابر برقراری صلح می‌باشد.

از سوی دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید مسیر برقراری صلح با این شهرک سازی‌ها هنوز بسته است. از این رو تشکیلات خودگردان فلسطین فعالیت‌هایی را در محافل بین المللی خواهد داشت تا گفتار‌های جامعه بین الملل در محکومیت شهرک سازی‌ها به عمل تبدیل و مانع از این شهرک سازی شود.

احمد مجدلانی عضو کمیته قانون اساسی سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با خبرنگار العربی گفت: «محمود عباس رئیس (تشکیلات خودگردان) فلسطین در سازمان ملل متحد اقداماتی را انجام داده است تا خلا‌های سیاسی را پر کند اگر هیچ کس نخواهد از این اقدامات حمایت کند و با ما بر اساس قوانین بین المللی رفتار ننماید؛ ما گزینه‌های دیگری را روی میز خواهیم داشت؛ از جمله این گزینه‌ها بازگشت به قطعنامه ۱۸۴ سازمان ملل متحد یا رفتن به سمت ایجاد یک کشور فلسطین است».

خبرنگار العربی افزود: کمیته مقاومت در برابر دیوار حایل و شهرک سازی ها، اعلام کرد: اسرائیل تنها به مناقصه‌های جدید برای شهرک سازی بسنده نکرده است دولت این رژیم در صدد تصویب ۳ هزار واحد مسکونی جدید است که به زودی به تصویب خواهد رساند. همچنین رژیم اسرائیل در تلاش است تا ۹ هزار واحد مسکونی دیگر را در شهرک صهیونیست نشین عتروت شمال شهر اشغالی قدس به تصویب برساند.

عبدالله ابو رحمه مسئول فعالیت‌های مردمی کمیته مقاومت در برابر دیوار حایل و شهرک سازی ها، در گفتگو با خبرنگار العربی اظهار داشت: «توزیع واحد‌های مسکونی جدید بیشتر در منطقه قدس و جنوب آن و شمال بیت لحم یا در منطقه شرقی قدس شامل شهرک‌های صهیونیست نشین بسقات زائیف، نبی یعقوب و اطراف فرودگاه است».

خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی در ادامه گزارش خود گفت: از آغاز سال جاری مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل، ساخت و ایجاد ۳ هزار و ۴۶۷ واحد مسکونی جدید را در کرانه باختری و شهر اشغالی قدس تصویب کردند. تلاش‌های مقامات صهیونیست برای ساخت این شهرک‌ها در نهایت به از بین بردن «راه حل دو کشور» منجر می‌شود راه حلی که جامعه بین الملل مدعی است از آن حمایت می‌کند، اما هیچ راهکار عملی برای حمایت از این راه حل ارائه نداده است. اتحادیه اروپا می‌گوید شهرک سازی‌ها غیرقانونی است و قوانین بین المللی نیز این موضع اتحادیه اروپا را تایید می‌کند، اما آنچه در صحنه میدانی مشاهده می‌شود شهرک سازی‌ها در حال گسترش است بنابراین این مواضع تنها اظهاراتی بدون عمل است که نزد اسرائیل هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

نظر شما