شناسهٔ خبر: 50412075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گلایه شهروندان از بریدن خودسرانه شاخه‌های درختان توسط اداره برق منطقه

چالش هرس درختان ۱۰۰ ساله

درگذر از خیابان شهید آقابابائیان که به دلیل فضای سبز و درختان چنارکهنسالش مشهور است پای درددل و گلایه شهروندانی نشستیم که از ماجرایی تلخ برای‌مان حرف می‌زنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: آنها می‌گویند که درختان سرسبز این خیابان که بیشتر از نوع چنار و سرو است در معرض نابودی قرار گرفته و اگر کسی به دادشان نرسد دیگر چیزی به نام فضای سبز در این خیابان باقی نخواهد ماند. ماجرا از این قرار است که مدتی قبل مأموران اداره برق سینا به این خیابان رفته و با تبر و اره به جان درختان بلندقامت و کهنسال چنار می‌افتند. در این حین چند تن از اهالی که متوجه ماجرا می‌شوند فوری با ۱۳۷ تماس می‌گیرند تا در این زمینه اقدام شود. چند دقیقه بعد که مأموران شهرداری منطقه ۱۸ به محل اعزام می‌شوند مأموران اداره برق بدون هیچ توضیحی محل را ترک می‌کنند.

یکی از کاسبان قدیمی خیابان شهید آقابابائیان که از این اتفاق ناراحت شده، عنوان می‌کند که متأسفانه بریدن شاخه‌های درختان توسط مأموران اداره برق منطقه فقط مربوط به فصل پاییز و زمان خاصی نیست؛ آنها هر وقت که دلشان بخواهد به خیابان‌ها می‌آیند و شاخه‌های درختان را کوتاه می‌کنند برای نمونه در خیابان‌های حیدری شمالی و جنوبی، بلوار معلم، درختی، سپیده شمالی و جنوبی، پژاند و... این اتفاق افتاده است. اینکه چرا به جای شهرداری منطقه ما، مأموران اداره برق اقدام به هرس درختان می‌کنند خودش جای سؤال دارد.
 

چالش هرس درختان ۱۰۰ ساله

  • هرس درختان، وظیفه شهرداری یا اداره برق؟

«احمدعلی غلامی» از شهروندان قدیمی خیابان شهید آقابابائیان است که ۸۰ سال دارد و زمان کاشت تعدادی از درختان کهنسال این محله را کاملاً به خاطر می‌آورد. او برای ما توضیح می‌دهد که قطع شاخه درختان توسط اداره برق تکراری است. مردم حق دارند نسبت به درختان و فضای سبز محله‌شان حساس باشند و موضوع را پیگیری کنند. غلامی هم جزو شهروندانی است که با ۱۳۷ تماس گرفته و نیروهای این سامانه را در جریان اتفاقی که در این معبر افتاده، گذاشته است. او می‌گوید: «با دیدن این صحنه خودم را به خودرو اداره برق رساندم و از مأمورانی که مشغول قطع کردن شاخه‌های درختان بودند علت این کار را پرسیدم و آنها گفتند که در حال هرس درختان و بریدن شاخه‌های بلند هستند تا مبادا در زمان وزش باد و شکسته شدن باعث پاره شدن کابل‌های برق طول خیابان و خاموشی خانه‌ها شوند و اینکه با این کار سلامت درختان نیز تأمین می‌شود.» این شهروند پیگیر مانند سایرساکنان خیابان شهید آقابابائیان با اصل رفع خطر و اقدامات امدادی اداره برق سینا مشکلی ندارد، اما می‌خواهد بداند که وظیفه هرس، حفظ و نگهداری از درختان با شهرداری است یا اداره برق.

چالش هرس درختان ۱۰۰ ساله

  • هرس درختان مهارت می‌خواهد و دانش

«فرید محبوبیان» دانشجوی رشته کشاورزی است و در روستای فیروزبهرام گلخانه‌ای برای تولید انواع محصولات کشاورزی به راه انداخته است. او و خانواده‌اش سال‌هاست درخیابان شهید حیدری جنوبی زندگی می‌کنند و یکی از عواملی که باعث شده این محل را برای سکونت انتخاب کند تعداد و تنوع درختان سرسبز طول این خیابان است. محبوبیان درباره اتفاقی که در طول سال برای درختان منطقه می‌افتد، می‌گوید: «بریدن و کوتاه کردن شاخه‌های درختان اصول و روش و حتی زمان خودش را دارد و افرادی می‌توانند در این زمینه اقدام کنند که از آگاهی و تجربه لازم برخوردار باشند. در غیراین صورت، امکان دارد به درختان آسیب جدی برسانند.» وقتی به دانشجوی رشته کشاورزی می‌گوییم که با استناد به گفته اهالی محل، مأموران اداره برق منطقه برای رفع خطر سقوط درختان روی کابل‌های برق چنین‌کاری را انجام داده‌اند، پاسخ می‌دهد: «آیا اداره برق این موضوع را با شهرداری که متولی اصلی هرس و نگهداری درختان است مطرح کرده یا خیر و اینکه چرا این کار را در همه فصل‌ها انجام می‌دهند مگر درختان در طول سال چند بار باید هرس شوند.»

چالش هرس درختان ۱۰۰ ساله سعید بختیاری/ رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه 18
  • اقدام اداره برق غیرقانونی است

«سعید بختیاری» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۸، درباره نگرانی‌هایی که شهروندان در زمینه قلع و قمع و قطع کردن شاخه‌ها و تنه درختان می‌گوید: «متأسفانه انجام این نوع کارها توسط مأموران اداره برق سینا سابقه چندین ساله دارد، در صورتی که طبق قانون وظیفه حفظ و نگهداری فضای سبز و درختان با شهرداری است و هیچ نهادی نمی‌تواند به هرس و کوتاه کردن شاخه‌ها و قطع درختان اقدام کند. اگر به خیابان‌های منطقه از جمله شهید آقابابائیان بروید می‌بینید که در بین درختانی که به تازگی مورد آسیب قرار گرفته‌اند درختانی با عمر بیش از صد سال دیده می‌شود. درختانی که بخشی از هویت محله‌اند و مردم با آنها خاطره دارند و نگرانی‌شان نیز بابت حفظ سلامت این درختان بی‌دلیل نیست.»  از بختیاری سؤال می‌کنیم: آیا شهرداری در جریان اقدام اداره برق برای هرس درختان مجوزی صادر کرده است؟ که می‌گوید: «شهرداری درهیچ موردی حتی مورد اخیر که قلع و قمع خیابان آقابابائیان اتفاق افتاده مجوزی صادر نکرده است، در واقع کار اداره برق سینا غیرقانونی بوده است.»

چالش هرس درختان ۱۰۰ ساله فردین آذری/ رئیس اداره برق منطقه‌ای سینا
  •  تجربه کافی و تجهیزات ایمنی فراهم است

«فردین آذری» رئیس اداره برق منطقه‌ای سینا، بسیار خوش برخورد است و با صبوری به گلایه‌ها و انتقادات شهروندان پاسخ می‌دهد. او در ابتدای صحبت‌هایش به خاک حاصلخیز منطقه ۱۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: «این ویژگی باعث شده تا در طول سال گیاهان و درختان با سرعت بیشتری رشد کنند و با بلند شدن شاخه‌های درختان امکان خسارت و آسیب به شبکه توزیع برق افزایش پیدا کند. برای همین است که کار کوتاه کردن شاخه‌های درختان که احتمال سقوط و قطع برق کابل‌های برق را دارد به‌طور مداوم باید انجام شود.»  آذری تأکید می‌کند که این کار نیاز به تجربه کافی و همچنین تجهیزات ایمنی دارد که اکنون در اداره برق سینا فراهم است؛ درصورتی که امکان دارد کارگران فضای سبز هنگام کوتاه کردن شاخه‌های نزدیک به کابل‌های برق دچار حادثه تلخ شوند و جانشان را از دست بدهند، حوادثی که بارها اتفاق افتاده و جز از دست دادن سرپرستان این خانواده‌ها حاصلی نداشته است.  

  رئیس اداره برق منطقه‌ای سینا با بیان اینکه آمادگی برای تعامل و همکاری نزدیک‌تر با مجموعه شهرداری منطقه ۱۸ وجود دارد می‌گوید: «اقداماتی که این اداره در جهت هرس و کوتاه کردن شاخه‌های برخی درختان انجام می‌دهد فقط و فقط برای حفظ جان شهروندان است و چه موضوعی بالاتر از تلاش برای حفظ جان مردم اهمیت دارد.» آذری با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزی نکته ایمنی مطرح می‌کند و می‌گوید: «شهروندان هنگام‌ تردد درخیابان‌ها و کوچه‌ها و در زمان بارش باران به هیچ عنوان زیر درختان پناه نگیرند؛ چراکه امکان برق گرفتگی به دلیل روان شدن آب باران روی کابل برق و انتقال آن به شاخه‌های خیس درختان و قسمت پایین آن وجود دارد.» حساسیت اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۸ در حفظ درختان و همچنین اقدامات پیشگیرانه اداره برق منطقه‌ای سینا برای حفظ جان مردم در جای خود ارزشمند است، اما می‌توان با تعامل و همکاری بین بخشی این‌گونه چالش‌ها و مشکلات را از میان برداشت.

نظر شما