نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

تأمین سوخت موشک‌ با باکتری‌های مریخ

محققان "مؤسسه فناوری جورجیا" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند باکتری‌های رشدیافته در مریخ می‌توانند گزینه خوبی برای تبدیل به سوخت موشک باشند.

ناسا قصد دارد تا دهه ۲۰۳۰ پای انسان‌ها به مریخ را نیز باز کند، اما این سفر هزینه گزافی برای این سازمان خواهد داشت و ناسا مجبور به پرداخت ۸ میلیارد دلار برای ارسال ۳۰ تن متان و اکسیژن مایع به منظور تامین سوخت موشک‌های بازگشتی خواهد شد.

حال محققان مؤسسه فناوری جورجیا در مطالعه اخیرشان روش جدیدی را برای صرفه جویی در این زمینه پیشنهاد کرده‌اند. روش پیشنهادی آنها شامل استفاده از منابع طبیعی موجود در سطح مریخ برای رشد باکتری‌ها و تبدیل آنها به سوخت است.

محققان قصد دارند فوتوبیوراکتورهای عظیمی را در مریخ بسازند تا آن از نور خورشید و دی اکسید کربن برای تولید سیانوباکتری استفاده کرده و قند تولید کند.

سپس باکتری مهندسی شده اشریشیا کلی که از زمین به مریخ برده می‌شود، این قندها را به یک سوخت موشک خاص مریخ برای استفاده در موشک‌ها و سایر سامانه‌های پیشران تبدیل می‌کند. سوخت موشک (Propellant) یا سوخت رانش، یک ماده شیمیایی است که در توسعه و تولید انرژی مورد نیاز برای حرکت شاره‌ها یا تولید نیروی پیش‌رانش و پرتابه استفاده می‌شود.

این روش نه تنها به طور چشمگیری سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود، بلکه محققان می‌گویند که فرایند جدید ۴۴ تن اکسیژن پاک تولید می‌کند که این موضوع می‌تواند از فرایند کُلونی‌سازی انسان حمایت کند.

در زمین از سوخت موشک مریخ موسوم به "۲,۳-بوتان‌دیول" (۲,۳-butanediol) برای تولید پلیمرهای مورد استفاده در تولید لاستیک استفاده می‌شود.

"ونتینگ سان" (Wenting Sun) استاد دانشکده مهندسی هوا فضای مؤسسه فناوری جورجیا گفت: مدت طولانی است که از "۲،۳-بوتاندیول" استفاده می‌شود، اما ما هرگز در مورد استفاده از آن به عنوان سوخت موشک فکر نکرده بودیم. پس از تجزیه و تحلیل و مطالعه آزمایشی اولیه، ما متوجه شدیم که این ماده گزینه خوبی است.

فوتوبیوراکتورهای مطرح شده شامل چهار ماژول هستند که یکی از آنها یک منطقه رشد سینوباکتری که از فتوسنتز استفاده می‌کند، است. یک راکتور جداگانه دیگر نیز حاوی آنزیم‌هایی است که سیانوباکتری‌ها را به قند تبدیل می‌کند، سپس این قندها به اشریشیا کلی داده می‌شود تا سوخت موشک تولید کند.

سوخت موشک از طریق روش‌های جداسازی پیشرفته تخمیر اشریشیا کلی جدا شده و ۹۵ درصد سوخت موشک خالص تولید می‌کند.

جدول زمانی ناسا برای زمانی که قصد دارد انسان‌ها را به مریخ بفرستد، در طول سال‌ها تغییر کرده است، زیرا ماموریت ارسال انسان‌ها به ماه در اولویت آنها قرار دارد. با این حال، آخرین اخبار نشان می‌دهد ۲۰۳۷ می‌تواند زمان ارسال انسان به مریخ باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است./ایسنا