شناسهٔ خبر: 50410899 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهران، مرکز تلاقی و همگرایی صلح برای افغانستان

تهران- ایرنا- دومین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران برگزار می‌شود؛ نشستی که در آن تلاش همسایگان بر این است تا با گفت وگوهای جامع و فراگیر برای رسیدن به یک هدف مشخص راه‌حلی برای مشکلات موجود در افغانستان بیابند.  

صاحب‌خبر -

اجلاس وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز چهارشنبه پنجم آبان با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهارتن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به‌تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

رسانه‌های اعتدال‌گرا

اهمیت گردهمایی همسایگان افغانستان

علی زنجانی کارشناس مسایل بین‌الملل در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:‌ «اجلاس همسایگان افغانستان» به میزبانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شرکت وزرای خارجه و مقامات ارشد کشورهای پاکستان، چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و روسیه در تاریخ چهارشنبه پنجم آبان ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود. این ابتکار پس از خروج ارتش امریکا از افغانستان و سقوط دولت اشرف غنی و تشدید بحران در افغانستان شکل گرفت و نخستین نشست آن به‌صورت مجازی برگزار شد. اجلاس شانگهای در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در شهر دوشنبه که محل دیدارهای سران کشورهای همسایه افغانستان بود نقش همسایگان افغانستان در توجه به تحولات این کشور را تقویت کرد. این کشورها با توجه به تهدیدها و فرصت‌هایی که پس از رفع اشغال افغانستان وجود دارد، به منظور اجماع درباره نحوه تعامل با افغانستان برگزار می‌شود و می‌تواند در ساماندهی به اوضاع افغانستان، بویژه کاهش آلام مردم این کشور رنج دیده و همچنین مدیریت عوامل نگرانی نقش مهمی ایفا کند. پرهیز از اتخاذ رویکردهای حذفی و یکجانبه‌گرایی که موجب نادیده گرفتن حقوق طرف‌های دیگر می‌شود از مهم‌ترین ضرورت‌های همکاری موفقیت‌آمیز این نشست‌ها به شمار می‌رود. چنانچه این تجربه به موفقیت ختم شود علاوه بر آثار آن بر امنیت، صلح و توسعه افغانستان، وجهه کشورهای منطقه و ابتکارات مربوط به همسایگان را به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد. جدیت در مشارکت در این نهاد و دقت در سخنان و صدور بیانیه با قابلیت پیگیری و اجرا، این نشست را به نقطه امیدی برای ساماندهی به امور افغانستان تبدیل خواهد کرد.

در کنار هم برای صلح و توسعه

این روزنامه همچنین در یادداشتی دیگر به قلم امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نوشت: حضــور نظامیــــان امریکایی و نیروهای متحد آنها در افغانستان و خروج مفتضحانه و فاجعه‌بارشان از این کشور آنچه برجای گذاشــــته، یک کشور شدیداً نابسامان و یک ملت ستمدیده و نگران است؛ آینده‌ای مبهم برای کشوری که زمانی با شعار تکراری توسعه دموکراتیک و به نوعی مدرن مورد تجاوز نظامی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱ زمانی که جنگ‌طلبان امریکایی در ادامه یکجانبه‌گرایی برای به اصطلاح جهانی‌سازی در چهارچوب ادعای «جنگ با ترور» به نحوی بی‌پروا منطقه ما را مورد تاخت و تاز قرار دادند، در گوشه و کنار کسانی بودند که با تمجید از این جنون، آینده‌ای روشن برای کشورهای مورد تجاوز پیش‌بینی کردند. صادقانه بگوییم در آن ایام، آسیای غربی واقعاً شاهد تحولاتی بود، اما تحولاتی به سمت بی‌ثباتی و جنگ و توأم با عبرت. این شرایط که تا امروز ادامه داشته و منطقه ما را درنوردیده، بیش از پیش به افراط‌گرایی و تروریسم دامن زده و به شکل‌گیری محیطی ناامن منجر شده، محیطی که مستعد تنش و منازعه شده است. این فصل تلخ، یک درس سخت برای همه ما در غرب آسیا و بخصوص کسانی دارد که همچنان به قدرت‌های خارجی امید بسته‌اند: برون‌سپاری امنیت و تکیه بر قدرت‌های سلطه‌جو، خیالی خام و سرابی ناپایدار است. این تاریخچه پرمصیبت از گذشته افغانستان، یادآور یک اصل اصیل است و آن که کشورهای منطقه، باید سرانجام گردهم آمده و به صورت جمعی برای پاسخ به پرسش‌ها، انتظارات مردم و ایجاد محیطی شکوفاتر، امن‌تر و باثبات‌تر مجاهدت کنند و این مقوله ناب و ارزشمند نه بر اساس یک الگوی تحمیل شده یا کلیشه، بلکه باید مبتنی بر یک چهارچوب بومی و همه‌شمول برای همکاری منطقه‌ای صورت واقعی پذیرد.

محور، مردم افغانستان هستند

روزنامه جمهوری اسلامی درسرمقاله خود با عنوان «محور، مردم افغانستان هستند» این گونه آورده است: وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان، امروز در تهران با برگزاری نشستی به بررسی تحولات افغانستان می‌پردازند. درباره دستور کار این جلسه گفته شده قرار است گفتگوهای این ۶ کشور درباره افغانستان ادامه یابد. در این اجلاس، نماینده‌ای هم از روسیه شرکت خواهد کرد. روشن است که منظور از ادامه گفتگوها درباره افغانستان، اینست که این ۶ کشور تکلیف خود را با طالبان روشن کنند... اکنون که وزرای امور خارجه کشورهای همسایه و هم‌مرز افغانستان یعنی جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در تهران گردهم آمده‌اند تا درباره چگونگی برخورد با این دولت خودخوانده، غیرمردمی و متکی به زور و اسلحه تصمیم‌ بگیرند، این تصمیم اگر قرار است منطبق بر حقوق بین‌الملل باشد.

رسانه های اصولگرا

تهران کانون رایزنی برای صلح در افغانستان

روزنامه خراسان در مطلبی آورده است: تهران امروز میزبان دومین نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان و روسیه است تا وزیران خارجه ایران، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان با حضور در محل نشست و  وزیران خارجه روسیه و چین به صورت غیرحضوری و آنلاین به بیان دیدگاه های خود در خصوص افغانستان بپردازند. این نشست یک مهمان ویژه هم دارد و قرار است سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان سخنران مراسم افتتاحیه باشد. چنان که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان توئیت کرده، پیام نشست تهران رد دخالت خارجی، همکاری و همگرایی همسایگان به جای رقابت و مشارکت همه گروه های مردمی در ساختار سیاسی آینده افغانستان است. ‌به گزارش خراسان، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز گذشته و در فاصله ۲۴ساعت تا اجلاس همسایگان افغانستان و روسیه در تهران با بیان این که اجلاس در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد و رئیس جمهور جلسه را افتتاح خواهد کرد، افزود: سفیران خارجی مستقر در تهران دعوت شده‌اند و بعد وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به صورت محتوایی ادامه یابد و سپس تلاش می کنیم تا در خصوص بیانیه مشترک به جمع بندی برسیم. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل پیرامون مسائل افغانستان خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است زیرا به نظر می‌رسد مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی فعلی افغانستان باشد. وی گفت: قطعا تشکیل چنین سازوکار سیاسی که اراده مردم افغانستان را محقق کند و بتواند یک دولت فراگیر را در افغانستان تشکیل دهد، نه تنها حمایت مردمی را دارد بلکه حمایت جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه را به همراه خواهد داشت.وی افزود:‌ البته هیچ کشوری از جمله کشورهای همسایه افغانستان حق ندارند درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند، تصمیم با مردم افغانستان است. نقش ما نقش تسهیل کننده و روشن کردن خطوطی است که هیئت حاکمه افغانستان در آینده به آن احترام بگذارد.

کنفرانس افغانستان در تهران شکستی دیگر برای واشنگتن

روزنامه وطن امروز در یادداشتی آورده است:‌ هنوز صحنه‌های خروج خفت‌بار نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان از خاطره‌ها زدوده نشده؛ خروجی ذلت‌بار از کشوری که ۲۰سال تحت اشغال نیروهای آمریکایی و متحدان آنها در ناتو بود اما در نهایت به همان نیرویی واگذار شد که پیش از این اشغال‌گری سراسر خشونت و جنایت، بر بخش اعظم سرزمین افغانستان حکمرانی می‌کرد. هنوز رسانه‌های آمریکایی از ماجرای خروج نیروهای هموطن‌شان از افغانستان فارغ نشده‌اند و میزان تایید عملکرد بایدن در افکار عمومی آمریکا تحت تاثیر این ماجرا همچنان در حال سقوط آزاد است؛ سقوطی نه با شتاب جاذبه زمین؛ که با شتاب دافعه مالیات‌دهندگان آمریکایی که میلیاردها دلار از پولی که باید صرف بازپروری زیرساخت‌های کشورشان می‌شد، صرف کسب حقارت در افغانستان شد. اما گویا ماجرای سرزمین افغانستان دست از سر دولتمردان کاخ سفید برنمی‌دارد. حدود ۲ ماه پس از خفت اجبار به خروج، اکنون آمریکایی‌ها شاهد شکستی دیگر در منطقه هستند. یکی از اولویت‌های سیاست خارجی واشنگتن در منطقه غرب آسیا طی سال‌های اخیر بالاخص در دوران دولت «دونالد ترامپ» منزوی‌سازی سیاسی و دیپلماتیک ایران بود که بویژه با سیاست فشار حداکثری دنبال می‌شد. تقریبا همین سیاست با ادبیات اندکی متفاوت در دوران دولت «جو بایدن» نیز علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال شده است. اما با این وجود، امروز چهارشنبه پنجم آبان، این ایران است که میزبان نشست مهم کشورهای همسایه افغانستان است؛ کشورهایی که همگی به ‌نوعی با تبعات سال‌ها اشغال‌گری و تنش‌آفرینی واشنگتن در افغانستان دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند گروه طالبان که اکنون بر افغانستان حاکم است در این نشست حضور ندارد اما اهمیت نشست مزبور تا آنجا است که وزرای خارجه چین و روسیه در آن به ‌صورت مجازی سخنرانی می‌کنند.

وعده برقراری امنیت در افغانستان

به گزارش روزنامه حمایت، وزیر خارجه چین در دیدار با سرپرست وزارت خارجه طالبان با اظهار اینکه همکاری با افغانستان براساس منافع مشترک ادامه می‌یابد، تاکید کرد که پکن به استقلال افغانستان احترام می‌گذارد. «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با «وانگ یی» وزیر خارجه چین درباره روابط دیپلماتیک، تجارت دوجانبه و ایجاد فرصت‌های تحصیلات عالی برای دانشجویان افغان در چین گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، متقی در این دیدار ضمن تشکر از کمک‌های بشردوستانه چین، خواستار کمک این کشور به تجار افغان برای صادرات محصولات افغانستان به چین شد. بیانیه می‌افزاید: وزیر خارجه چین با استقبال از تحولات مثبت اخیر در افغانستان خاطرنشان کرد که افغانستان و چین روابط تاریخی دارند. وی خاطرنشان کرد که چین در آینده براساس منافع مشترک دو کشور کار خواهد کرد و هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نخواهد کرد. وانگ یی همچنین تاکید کرد که چین به امنیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد. در ادامه بیانیه نیز آمده است که در پایان دو طرف بر برگزاری نشست‌های مشترک و ایجاد سازوکار مشترک جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف توافق کردند. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان نیز گفت: طالبان اطمینان دادند که مصمم هستند به آن دستورالعمل هایی که بعد از به قدرت رسیدن اعلام کردند پایبند باشند. او در عین حال متذکر شد که تا کنون طالبان هنوز به آنچه که قول داده است عمل نمی کند، [به همین خاطر] نمی توان درباره شناسایی دیپلماتیک آنها سخنی گفت. همچنین سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان با انتشار پیامی از اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر احتمال خروج این گروه از فهرست سازمان های تروریستی، استقبال کرد. به گزارش تاس، «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که این گروه از اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مورد امکان حذف این گروه از فهرست سازمان های تروریستی استقبال می کند.

اتفاقات افغانستان حاصل نیرنگ آمریکا و ایجاد تفرقه بین مسلمانان است

حجت الاسلام «سیدجواد حسینی» امام جمعه موقت بهشهر در گفت وگو با خبرگزاری شبستان اظهار کرد: ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی برنامه دشمنان و استکبار است و باید از این اختلافات جلوگیری کرد چرا که تفرقه سم مهلک دنیای اسلام و مسلمین است. تقویت روحیه اتحاد و وحدت در بین مسلمانان جهان با توجه به اشتراکات دینی، افزایش آگاهی‌ های دینی مشترک از وظایف مهمی است که برعهده داریم. ترویج، تبلیغ دین و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی از نیازهای مهم روز و در بین نسل جوان است که باید در این راستا تلاش شود. اتفاقات در افغانستان و حمله به نماز جمعه شیعیان، حاصل نیرنگ آمریکا و ایجاد تفرقه بین مسلمان بود تا در این زمینه بین شیعه و سنی تفرقه و اختلاف ایجاد کنند. قرآن، کتاب و سنت پیامبر(ص)  همه چیز را در زمینه وحدت و اتحاد میان مسلمانان برای ما روشن کرده است و اصل مهم اطاعت پذیری و حرکت در مسیر اهل بیت(ع) است. نگاه بلند امام خمینی (ره) در راستای ایجاد وحدت بین مسلمانان این بوده است که همه جامعه اسلامی برای رسیدن به آرمان های دین مقدس اسلام باید در برابر دشمن مشترک متحد شوند و اکنون هم این مساله در دستور کار ماست تا با وحدت همه جانبه بر نیرنگ های دشمنان نائل شویم.

ناامنی در افغانستان به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست

به گزارش رسانه‌های دفاع‌پرس، جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: کشورهای همسایه برای ایجاد صلح و آرامش در افغانستان تلاش می‌کنند و این کار با تشکیل دولت فراگیر امکان پذیر است چرا که در این کشور قومیت‌های مختلف تاجیک و هزاره، ازبک و پشتون دارد و مذاهب مختلف هم در آن زندگی می‌کنند که باید در دولت نقش داشته باشند. اگر این دولت رضایت عمومی مردم را تأمین و امنیت داخلی و پیرامونی را تضمین کند، از سوی کشورهای همسایه مورد پذیرش و استقبال است، اما برخی نگرانی‌ها نظیر ایجاد جنگ‌های داخلی، عدم استقرار یک حکومت قوی در پایتخت و ایجاد زمینه برای ایجاد گروهای افراطی مانند داعش و اشاعه ناامنی به خارج از افغانستان مطرح است. آنچه که مورد تأکید و توافق است یعنی دولت فراگیر، نیازمند رایزنی با حکومت مستقر فعلی یعنی طالبان است و همچنین به میزان همکاری همه فعالین افغان در سراسر این کشور و حتی خارج از این کشور، بستگی دارد، تا شاهد یک تفاهم برای این مهم باشیم. هیچ کشوری از چالش و بی‌ثباتی در افغانستان بهره نمی‌برد و به نفع ملت این کشور نیست که وضعیت تعلیق و بی‌ثبات در این کشور پس از دهه‌ها جنگ مجدد از سرگرفته شود و ادامه پیدا کند و بی‌شک هر سیاستی غیر از دولت فراگیر با مشارکت مردمی موجب زیان همه به‌ویژه کشورهای همسایه نزدیک این کشور می‌شود و پاکستان هم کشوری است که اگر افغانستان دچار تجزیه شود و گروه‌های تندرو در این کشور رشد کند شاید قبل از ایران دچار آسیب شود.

دومین نشست همسایگان افغانستان چه اهمیتی دارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسئله افغانستان با توجه به سرعت تحولات این کشور و اتفاقاتی که در آن رخ داد، جزو دغدغه‌های اصلی کشورهای همسایه این کشور است؛ براساس برنامه­ ریزی‌های صورت گرفته، قرار است که دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان به میزبانی ایران و با شرکت وزرای امور خارجه و مقامات ارشد از کشورهای چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به اضافه روسیه، امروز چهارشنبه پنجم آبان ماه در تهران به صورت حضوری برگزار شود. همچنین نمایندگان طالبان که در افغانستان به قدرت رسیده‌اند، در نشست آینده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهند کرد. این را ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت این کشور یکشنبه دوم آبان ماه اعلام کرد. تلویزیون افغانستان سخنان مجاهد را به این صورت نقل کرد:  هیچ یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهد کرد. در عین حال وی نشست وزرای برنامه ریزی شده برای تهران را «خوب» توصیف کرد. به بیان کارشناسان نشستی که در تهران پیش بینی شده است، سرآغاز یک دیپلماسی و گفت‌وگوهای جدی نسبت به آینده و نگرانی‌های پیش رو به ویژه احتمال وقوع جنگ‌های داخلی در این کشور است.

رسانه های اصلاح طلب

افغانستان نیازمند هدایتگر در حوزه کنش‌های اجتماعی و محلی است

خبرگزاری آنا در مطلبی آورده است: پس از دو دهه حضور ارتش آمریکا با همکاری شرکای خارجی در مأموریت ضدتروریسم افغانستان، دست‌ آخر راه چاره‌ای جز صلح با طالبان و خروج از کشور افغانستان ندیدند. با وجود آینده‌ای مبهم برای افغانستان و خطرات ناشی از سقوط دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق این کشور، زمان خروج خفت‌بار از منطقه اوراسیای مرکزی و واگذاری آن به طالبان فرارسیده است. این را حتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر زبان آورد و در اظهارنظری گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به صلح جهانی خدمت کند، دیگر ماندن در این منطقه از دنیا فایده‌ای ندارد. تنها باید این مناطق را رها کنید و اجازه دهید مقام‌های محلی درباره وضعیت خود و همسایگانشان تصمیم بگیرند. بی‌تردید آنچه در افغانستان رخ داد و به‌طور کلی لشکرکشی‌ آمریکا از منطقه مصداق ضعف روزافزون آمریکاست؛ گرچه تا هژمونی آمریکا کاملاً از هم فروبپاشد زمان می‌برد، اما در سراشیبی سقوط قرار دارند. غربی‌ها قریب به دو دهه پیش با شعار آزادی وارد افغانستان شدند، آنجا را به کنترل خود درآوردند شعار دولت_ملت‌سازی را در دستور کار قرار دادند. غربی‌ها نه‌تنها به تحصیل و رشد علنی افغان‌ها کمکی نکره‌اند، بلکه باعت پسرفت اجتماعی و اقتصادی این کشور نیز شده‌اند. آن‌ها در افغانستان زنان را هدف توطئه خود قرار دادند تا در اجتماع زمینه بارور کردن فرهنگ خود را فراهم کنند، ولی هدف اصلی‌شان از آوردن زنان افغان به صحنه، جایگزینی فرهنگ غربی به‌جای فرهنگ شرقی بود.

آینده افغانستان در سایه نگاه متفاوت همسایگان و قدرت‌ها

پیرمحمد ملازهی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران در شرایطی برگزار می‌شود که اختلافات میان کشورهای حاضر در نشست جدی است و می‌تواند چالشی بر سر راه دستیابی به یک نتیجه مشخص درخصوص مساله افغانستان باشد. واقعیت این است که روسیه و چین تلاش کردند از خلأ قدرتی که در پی خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان ایجاد شد، نهایت بهره را ببرند و می‌کوشند ایده‌های خاص خود برای پر کردن خلأ قدرت در این کشور را پیاده‌سازی کنند. نگاهی به رفتارهای پکن و مسکو نیز نشان می‌دهد آنها در عمل رفتار متفاوتی با دیگر بازیگران مساله افغانستان داشتند؛ آنها حتی سفارت خود در افغانستان را هم تعطیل نکردند و به نظر می‌رسد نام آنها در میان اولین کشورهایی خواهد بود که حکومت طالبان را به عنوان دولت رسمی و قانونی در افغانستان شناسایی خواهند کرد. در اجلاس مسکو چنانچه از متن بیانیه برمی‌آمد و شواهد نشان می‌داد، روس‌ها چندان به نظرات دیگر کشورهای حاضر در نشست توجهی نکردند و بدون لحاظ کردن نظرات دیگران اقدام به صدور بیانیه‌ای نمودند که آن را «بیانیه مشترک» نامیدند. این بیانیه صرفا براساس تشخیص روس‌ها و در راستای تامین منافع آنها صادر شد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران تحفظ کرد و با اعلام اینکه نظر باقی کشورها لحاظ نشده لفظ «مشترک» را برای بیانیه مذکور اشتباه خواند. با این وجود، اینکه روس‌ها به تهران می‌آیند و در نشست کشورهای همسایه افغانستان شرکت می‌کنند نشان از اهمیت بالای نقش آنها در تحولات این کشور دارد. روسیه همسایه افغانستان نیست و تنها کشورهای چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و پاکستان همسایه افغانستان به حساب می‌آیند.

فاجعه در افغانستان، اجلاس در تهران

جعفرگلابی روزنامه نگار در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت:‌ درحالی کــه جهــان، مردم افغانستان را در بدترین شرایط رها کرده و دولت‌ها مشغول رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک هستند، برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است اگر اقدام فوری انسان‌دوستانه صورت نگیرد، میلیون‌ها شهروند افغانستانی در زمستان پیش‌رو با گرسنگی روبه‌رو خواهند شد. یک نهاد بین‌المللی حمایت از کودکان هم گفته است کودکان در کابل بر اثر گرسنگی می‌میرند و بحران غذایی «بی‌سابقه» باعث شده است که قریب به ۱۴‌میلیون کودک افغان گرسنگی بکشند. درکابل بسیاری از خانواده‌ها اثاثیه خود را برای تهیه غذا می‌فروشند و کار به‌ جایی کشیده شده است که بعضا پدر و مادرها به فروش کودکان خود مبادرت می‌ورزند تا جان اعضای دیگر خانواده را از مرگ نجات دهند. با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان اقتصاد این کشور فروپاشیده است و بانک‌ها حتی امکان پرداخت سپرده‌های مردم را ندارند. در مقابل بلایی چنان بزرگ و خانمانسوز، کمک‌های جهانی ناچیز است و این درحالی است که کشورها اطمینان ندارند کمک‌هایشان به‌دست مردم افغانستان برسد. خشکسالی هم مزید بر علت شده است و احتمال شیوع یک قحطی بزرگ با تلفات میلیونی دور از ذهن نیست. در چنین شرایطی دولت‌ها هر کدام ملاحظات خاص سیاسی خود راپیگیری می‌کنند و بعید است که دولت خودخوانده طالبان به این زودی‌ها از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود و توان رفع مشکلات را پیدا کند. از هر زاویه که به بحران افغانستان بنگریم این کشــور با یک بــن‌بست تمام‌عیار روبه‌رو شده است و روزنه‌های خروج از وضعیت فاجعه‌بار کنونی تنگ‌وتار می‌نمایند. هرچند درقبال این شرایط بغرنج آمریکا مسئولیت مستقیم دارد و اگر فاجعه انسانی در افغانستان رخ دهد، بازهم نام این کشور در یک مصیبت تاریخی در دوران معاصر ثبت خواهد شد ولی طالبانی که با ظاهر دینی در به‌وجود آمدن این وضعیت نقش اصلی را دارند باید به‌عنوان جنایت علیه بشریت مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند. 

نظر شما