شناسهٔ خبر: 50409980 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نسل بعدی غذاهای فضایی چگونه خواهد بود؟

صاحب‌خبر -
گروه علمی: از حشرات تا جلبک و از چاپ سه‌بعدی تا فتوسنتز مصنوعی، ناسا به تازگی ایده‌های زیادی در مورد آینده غذاهای فضایی اعلام کرده است.به گزارش ایسنا، ناسا به تازگی چالشی جدید برگزار کرده و در آن از سازمان‌ها و افراد جامعه خواسته تا جالب‌ترین ایده‌های خود در مورد نحوه‌ی تغذیه فضانوردان در ماموریت‌های فضایی را ارائه دهند.
 
ناسا در قالب چالش "غذای فضای عمیق"(Deep Space Food) از آشپزها، مشاغل کوچک و دانش‌آموزان دعوت کرد تا ایده‌هایشان در مورد تولید غذا برای فضانوردان را به اشتراک بگذارند و برای گروه‌های برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری در نظر گرفته شد.

برخی از ایده‌های برگزیده شامل مواردی چون: رشد ریزجلبک در فضا و خشک کردن آنها و استفاده به عنوان اسنک‌های ترد، تولید غذا از سلول حشرات به جای استفاده از گوشت، ایجاد یک سیستم همزیستی از جلبک، مخمر، قارچ و گیاهانی که در خاک مصنوعی چاپ سه‌بعدی شده رشد می‌کنند، سیستم فتوسنتز مصنوعی و سیستمی که از پلاستیک و ضایعات زیستی به عنوان منبع کربن برای تولید محصول استفاده می‌کنند، بود.
اگرچه برخی از این ایده‌ها عجیب و ناخوشایند به نظر می‌رسند اما استفاده از منابع غذایی گوناگون برای حفظ سلامت روانی و جسمی فضانوردان در مامورت‌های طولانی اهمیت زیادی دارد.

"جیم رویتر"(Jim Reuter) از مدیران بخش فناوری ناسا در بیانیه‌ای گفت: ناسا از این که افراد جامعه در ساخت فناوری‌هایی برای غذارسانی به فضانوردان نقش دارند، هیجان زده‌ است.قابلیت تولید غذا و سیستم‌های غذایی غیرمعمول نه تنها برای فضانوردان مفید است بلکه با افزایش چالش‌های زیست محیطی که نیازمند رویکردهای جدید در زمینه کشاورزی است می‌تواند برای همه‌ی ما در زمین نیز مفید باشد. "

روبین گاتنز"(Robyn Gatens)، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی و داور این چالش می‌گوید: این سیستم‌های غذایی برای سیاره ما نیز مفید هستند. راه‌حل‌های این چالش می‌تواند راه‌هایی جدید برای تولید غذا در سراسر جهان و در مناطقی که منابع کمی دارند فراهم کند.  
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما