شناسهٔ خبر: 50408299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرشماری حیات وحش خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سرشماری پاییزه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت این استان آغاز شد ومحیط بانان به روش مشاهده مستقیم اطلاعات مربوط را ثبت می کنند.

صاحب‌خبر -

مهدی اله پور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اجرای این طرح ۴۵ محیط بان در هشت منطقه استان مشارکت دارند.

وی گفت: سرشماری حیات وحش در سه پارک ملی و چهار منطقه حفاظت شده و یک پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت این اداره کل انجام می شود که این طرح از منطقه حفاظت شده و پارک ملی سالوک شروع شده و به تدریج حیات وحش سایر مناطق سرشماری خواهند شد.

اله پور اظهار داشت: با توجه به اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در خصوص تجهیز محیط بانان و پاسگاه‌ها، بالا بردن ضریب حفاظت، فرهنگ‌سازی و برخورد با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز انجام شده امید است شاهد افزایش جمعیت گونه‌های جانوری  در این مناطق باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در سرشماری حیات وحش میزان افزایش یا کاهش جمعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مناطق مختلف بررسی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت زیستگاه‌ها به منظور شناسایی عوامل تهدید، ارائه راهکار، سیاست گذاری و مدیریت گونه‌های جانوری از اهمیت فراوانی برخوردار است و بر اساس سرشماری می توان با تقویت اقدامات حفاظتی در مناطق و برنامه ریزی مناسب برای افزایش جمعیت و بهبود شرایط زیستی گونه‌های حیات وحش گام های موثر برداشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این استان دارای گونه های مختلف جانوری است که گونه یوزپلنک آسیایی از نادرترین آن محسوب می شود.

به گزارش ایرنا  کل، بز، خرس، پلنگ، قوچ اوریال اصیل ایرانی و آهو از دیگر گونه های جانوری استان خراسان شمالی است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را، که محل زیست پلنگ ها است، مجموعا با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند. 

نظر شما