شناسهٔ خبر: 50406364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

صبح امروز انجام شد؛

رونمایی از آمارنامه شهر و شهرداری تهران

شهر: در آیین رونمایی از آمارنامه شهر و شهرداری تهران، بر اطلاعات به روز و دقیق از شهر به عنوان مرجعی مهم برای اداره شهر از سوی مدیران شهری عنوان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز –چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰- از آمارنامه شهر و شهرداری تهران در مرکز رصدخانه شهری تهران رونمایی شد. در این مراسم، لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران و محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران حضور داشتند.

فروزنده در این مراسم، جمع‌آوری و به روزسانی اطلاعات و آمار مربوط به شهر تهران را یکی از ملزومات مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: مسیر هوشمندسازی در تهران باید تسریع شود و در این مسیر مدیران شهری نیاز دارند تا برای اداره بهتر شهر اطلاعات و آمار به روز در اختیار داشته باشند.

او بر اهمیت برنامه‌ریزی تاکید کرد و گفت: مکمل برنامه‌ریزی آمار دقیق است. اگر آمار دقیق وجود داشته باشد، می‌توان برنامه‌ریزی کرد درواقع ۹۵ درصد از قدرت تصمیم ‌گیری یک مدیر آمار است و پنج درصد به ضریب هوشی و مسایل دیگر برمی‌گردد. 

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران به تدوین آمارنامه شهر و شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در رصدخانه شهر تهران کار خوبی در سطح بالایی انجام شده است و تیم جدید مدیریت شهری هم قائل به هوشمندسازی است. هوشمندسازی آمار، برنامه و توسعه آی تی است و به طور جدی در شهرداری تهران بر این مساله تاکید داریم. 

فروزنده گفت: تفاوت شهرداری با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها این است که ذینفع خودمان هستیم، درواقع تا فرهنگ تغییر و هوشمندسازی را میان پرسنل نهادینه نکنیم، شعار می‌دهیم که می‌توانیم به مردم خدمت کنیم. البته نباید به این میزان قانع بود و باید افق‌های بلند را ترسیم کرد همانطور که تحریم‌ها نشان داد جوانان نخبه چه اقدامات بزرگی می‌توانند انجام دهند.  

به گفته معاون شهردار تهران، تهران اگر هوشمند نشود، قابل اداره کردن نیست، اما شهرداری تهران در زمینه هوشمندسازی می‌تواند نه فقط در ایران بلکه در جهان اسلام الگو باشد.

معاون شهردار تهران توضیح داد: رصد خانه شهر تهران، داده‌های شهر را جمع آوری، پالایش، تفسیر، توصیف و تحلیل می‌کند و پیش بینی از آینده ارائه می‌دهد.

فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران هم در آیین، یکی از مباحث اصلی مطرح در حوزه فناوری را، داده محوری عنوان کرد که به گفته او، سبب می‌شود شهرداری، شهروندان، بخش خصوصی و دولتی از آن نفع ببرند. 

به گزارش شهر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهیه و انتشار سالنامه آماری شهر و شهرداری تهران را که تصویر آماری از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ... تهران است را بر عهده دارد. آمارنامه‌های شهرداری بر حسب تفکیک وظائف معاونت‌های مختلف این نهاد و حوزه‌های کاری آنان بخش‌بندی شده است. این طبقه بندی در سطح شهر بر اساس طبقه بندی ISIC انجام شده که از مجموع آن ۱۹ سرفصل انتخاب و در آمارنامه شهر منتشر شده و بخش‌هایی مثل شیلات، کشاورزی و دام‌پروری که در شهر تهران معنادار نیست در آمارنامه قید نشده است.

نظر شما