شناسهٔ خبر: 50402829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور خارجه | لینک خبر

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- یادداشت رسانه ای وزیر امور خارجه

اجلاس همسایگان افغانستان در تهران، در کنار هم برای صلح و توسعه/ دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه

صاحب‌خبر -

 

حضور نظامیان آمریکایی و نیروهای متحد آن‌ها در افغانستان و خروج مفتضحانه و فاجعه بارشان از این کشور آنچه برجای گذاشته، یک کشور شدیدا نابسامان و یک ملت ستمدیده و نگران است. آینده­ای مبهم برای کشوری که زمانی با شعار تکراری توسعه دموکراتیک و به نوعی مدرن مورد تجاوز نظامی قرار گرفت.

در سال 1381 زمانی که جنگ طلبان آمریکایی در ادامه ی یک جانبه گرایی برای به اصطلاح جهانی سازی در چهارچوب ادعای "جنگ با ترور" به نحوی بی پروا منطقه ی ما را مورد تاخت و تاز قرار دادند، در گوشه و کنار کسانی بودند که با تمجید از این جنون، آینده ای روشن برای کشورهای مورد تجاوز پیش بینی کردند. صادقانه بگوییم در آن ایام، آسیای غربی واقعا شاهد تحولاتی بود، اما تحولاتی به سمت بی ثباتی و جنگ و توام با عبرت. این شرایط که تا امروز ادامه داشته و منطقه ی ما را درنوردیده، بیش از پیش به افراط گرایی و تروریسم دامن زده و به شکل گیری محیطی نا امن منجر شده، محیطی که مستعد تنش و منازعه شده است.

این فصل تلخ، یک درس سخت برای همه ی ما در غرب آسیا و به خصوص کسانی دارد که همچنان به قدرت های خارجی امید بسته اند: برون سپاری امنیت و تکیه بر قدرت های سلطه جو، خیالی خام و سرابی ناپایدار است.

این تاریخچه ی پرمصیبت از گذشته ی افغانستان، یادآور یک اصل اصیل است و آن که کشورهای منطقه، باید سرانجام گردهم آمده و به صورت جمعی برای پاسخ به پرسش ها، انتظارات مردم و ایجاد محیطی شکوفاتر، امن تر و باثبات تر مجاهدت کنند و این مقوله ی ناب و ارزشمند نه بر اساس یک الگوی تحمیل شده یا کلیشه، بلکه باید مبتنی بر یک چهارچوب بومی و همه شمول برای همکاری منطقه ای صورت واقعی پذیرد.

اینجا در ایران، همواره دست دوستی و آغوش برادری به  سوی همسایگان و در حقیقت تمام کشورهای این منطقه، باز است. دکتر رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران با این نگرش کار بزرگ خود را  آغاز کرده و طراحی یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند را در دستور کار قرار داده که در این طرح بدیع روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی در اولویت جای گرفته و تقویت روابط سیاسی و اقتصادی در منطقه با تکیه بر پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی محورهای تحرک و ارتباطات جدید خواهد بود. این چهارچوب گویای این باور عمیق است که اشتراکات ما در این منطقه به مراتب بزرگتر و مستحکم تر و مهم تر از اختلاف نظرهای کوتاه مدت و گلایه‌ها است.

امروز کشورهای منطقه به تجربه دریافته اند که راهبرد امنیت پایدار و رفاه و توسعه با هم افزایی منطقه ای و همکاری همسایگان حاصل می‌شود. همکاری منطقه ای با تکیه بر ارکان معنوی فضیلت همسایگی درصدد است فرصت های ناشی از همجواری را باز احیا و استفاده  و تهدید های آن را کاهش دهد. دور جدید تلاش مشترک ما درباره ی افغانستان آزمونی مهم با تکیه بر ظرفیت های وسیع و متنوع  همسایگان این کشور در این راستا تفسیر می‌گردد.

دومین اجلاس وزرای خارجه ی کشورهای همسایه ی افغانستان در تهران گام دیپلماسی دولت جدید ایران جهت تقویت همگرایی  و پیوندهای منطقه ای بر پایه همسایگی و با امید به اتخاذ تصمیمات واقعی و عملی شرکت کنندگان برای کمک به مردم افغانستان در حل و فصل بحران جاری آن کشور و از جمله رفع ناامنی، تهدیدات چند بعدی و فقر است. همسایگان افغانستان پس از چهاردهه ناامنی در این کشور، بهبود امنیت و معیشت مردم را شرط لازم برای ثبات و توسعه و در نتیجه شکل گیری "دولت فراگیر" می دانند.

ایران و افغانستان دو کشور همسایه، دوست و برادری هستند که روابط تاریخی و پیوندهای فراوان این دو را به هم گره زده و از حوزه ی تمدنی-تاریخی مشترک و فراگیر تا پیوستگی دینی، فرهنگی و زبان فارسی دو ملت را دلبسته یکدیگر کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در تمامی مقاطع حساس  و سرنوشت ساز تاریخ افغانستان از جمله دوران جهاد و مقاومت در مقابل اشغالگری  در کنار ملت مسلمان و همسایه افغانستان حضور داشته است و دولت جدید جمهوری  اسلامی ایران نیز در سیاست خارجی خود نسبت به این سابقه ی دیرین اهتمام ویژه و جدی دارد و جای بسی خوشوقتی است که اکنون، بیش از هر زمان درباره اهمیت سیاست همسایگی در کشور اجماع وجود دارد. هیچ محدودیتی برای گسترش و تعمیق روابط با همسایگان نیست و در این بین، افغانستان از جایگاه ویژه ای در این سیاست برخوردار است.

خوشبختانه همه همسایگان افغانستان اجماع دارند که این کشور باید به دور از ناامنی و بی ثباتی بوده و کانون فعالیت های سازنده و مولد شود و از خاک این کشور تهدیدی متوجه همسایگان نگردد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری محوری در مبارزه با داعش و تروریسم که سردار بزرگ خود شهید سلیمانی و هزاران شهید دیگر را در این راه تقدیم کرده است، در کنار دیگر همسایگان بر مبارزه با تروریسم تاکید دارد. تشکیل دولت فراگیر که یگانه عامل وحدت و پیوستگی تمام مردم افغانستان می‌باشد، نویدبخش آینده ای روشن برای افغانستان است و محور مهمی است که در اجلاس تهران مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کشورهای همسایه خواهان یک افغانستان باثبات، امن و از نظر اقتصادی شکوفا می‌باشند  و جملگی تاکید دارند که در کوتاه مدت، مسئله ی آوارگان و معیشت افغانستانی‌ها باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در خاتمه ی دوران اشغال افغانستان، با کمک سازمان‌های بین المللی و کشورهای منطقه باید ترتیبات لازم برای کمک به مردم آسیب پذیر افغانستان در این شرایط دشوار فراهم شود. ما در اجلاس تهران تلاش خواهیم کرد تا همه توان خود را برای یافتن راه‌های حل این مشکل مزمن بکار بندیم و همراه با آن اثبات کنیم، تعامل و همکاری همسایگان ظرفیتی وسیع و سازنده در درون خود دارد که با حوصله و جدیت همه اعضا صفحه سلطه خارجی و تکیه بر نیروهای فرامنطقه ای را برای همیشه خواهد بست.

https://www.irannewspaper.ir/newspaper/item/590225/--در-کنار-هم-برای-صلح-و-توسعه

نظر شما