شناسهٔ خبر: 50400786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جوانان «مهرانی» در انتظار زمین چمن

تنها زمین چمن شهرستان مرزی مهران علی‌رغم داشتن جوانان پرشور و علاقه مند به ورزش فوتبال به دلیل بی‌تدبیری مسوولین از سال 98 تاکنون هنوز به بهره برداری نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، این روزها تنها زمین فوتبال مهران در وضعیت اسفباری به سر می‌برد، این زمین تنها زمین موجود در شهر مرزی مهران برای ورزش فوتبال است که هنوز به بهره برداری نرسیده است.

با توجه به علاقه زیاد جوانان این شهر به این رشته ورزشی، به نظر می‌رسد نیاز است مسوولان این شهر سریع‌تر نسبت به بهره برداری این زمین چمن اقدام کنند چرا که عدم رسیدگی به این مقوله می‌تواند بزرگترین ضربه را به فوتبال این شهرستان مرزی وارد کند.

در زمانی که تهاجمات گسترده فرهنگی جوانان مرزدار این شهرستان را هدف قرار داده‌اند بی‌توجهی مسؤولان شهرستان و حتی استان نسبت به مقوله‌هایی همانند ورزش بخشش ناپذیر است.

بی‌تدبیری مسؤولان نسبت به نیازهای ورزشی

محمد یکی از جوانان ورزشکار مهرانی در گفت‌وگو با فارس گفت: از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای ورزش فوتبال زمین چمن است که محل تمرین و برگزاری مسابقات بوده اما در استان ایلام هنوز مشکل وجود دارد و استعداد هزاران جوان به دلیل بی‌تدبیری و بد‌تدبیری مسؤولان تباه می‌شود.

وی افزود: اعتبار حرف است؛ اینجا مدیریت صحیح بر ورزش استان و چگونگی بررسی بر پروژه‌ها و نظارت وجود ندارد.

دلایل از بین رفتن چمن زمین فوتبال

مظفر علی‌شایی مدیر کل ورزش و جوانان ایلام نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: بعد از اینکه چمن زمین فوتبال شهرستان مهران که در اردیبهشت ماه ۹۸ کاشته شد به دلیل کاشت و فصل غیر مجاز و گرمای بیش از حد از بین رفت.

وی افزود: قبل از کاشت جدید و تعیین وضعیت خاک موجود، به کمک کارشناس آزمایشگاه از خاک نمونه گیری و تست شد؛ نتیجه‌ی تست نشان داد که خاک موجود شور است و احتمال دادیم که آب شور باشد.

مدیر کل ورزش و جوانان ایلام گفت: از آب چاه نیز توسط آزمایشگاه امور آب نمونه گیری شد که نتیجه تست انجام شده نشان داد که شوری آب مشکلی درست نکرده و شوری خاک به دلیل تبخیر سطحی در اثر دمای بالای منطقه بوده است.

علی‌شایی با اشاره به اینکه  فاز دوم پروژه‌ی بازسازی چمن شهرستان مهران طی قرار دادی در تاریخ ۲۴ فروردین ۹۸ به مدت ۱۲ ماه مدت آغاز شد، ادامه داد: در فاز دوم خاک قبلی برداشت شد و به جای آن از خاک زراعتی که از امیرآباد گلان که نتیجه‌ی تست آن مناسب بود استفاده شد و خاک جدید را با کود اسبی که از دزفول خریداری شده بود، ترکیب و جهت زیرسازی چمن استفاده شد.

وی گفت: کاشت دوم در زمان مناسب (اسفندماه) انجام شد و با آبیاری انشعابات موجود در استادیوم، رشد اولیه چمن مطلوب بود اما در چند نقطه ضعف‌هایی داشت که آن هم به دلیل ترکیب بذر بود که طی دستور کارهای ارائه شده از طرف نظارت، وضعیت چمن بهتر شد.

علی‌شایی افزود: با شروع فصل گرما و کمبود آب در شهرستان و به تبع آن کم شدن آب انشعابات موجود مورد استفاده در آبیاری چمن، مشکل کمبود آب پدیدار شد و ما را به سمت استفاده از آب چاه سوق داد که با بیشتر شدن گرما و حاد شدن کمبود آب، پیمانکار با حمل آب با تانکر و ترکیب آن با آب چاه، آبیاری را ادامه می‌داد. 

آب و فاضلاب از واگذاری انشعاب آب برای زمین چمن خودداری کرد

کرمی معاون فنی اداره کل ورزش نیز به فارس گفت: جهت اخذ انشعاب آب جداگانه برای چمن، از طرف رئیس اداره ورزش شهرستان مهران پیگیری‌های لازم انجام گرفت ولی آب و فاضلاب از واگذاری انشعاب خودداری کرد و کماکان آبیاری با ترکیب آب تهیه شده از طریق پیمانکار با آب چاه صورت می‌گرفت.

وی افزود: چمن علی‌رغم مشکلات موجود وضعیت بهتری پیدا کرد، در چند نقطه‌ی زمین از جمله قسمت ورودی (شمال غربی) زمین و قسمتی در (جنوب شرقی) چمن کچلک زده بود که دستور کار رفع آنها و روش اصلاح به پیمانکار ارائه شد؛ پیمانکار نسبت به رفع کچلک‌ها با کاشت مجدد در آن نقاط اقدام کرد ولی به دلیل گرما به نتیجه نرسید که متعاقباً دستور کار جایگزین کردن چمن از نقاط کناری زمین با نقاط مشکل دار، پیشنهاد شد که آن هم نتیجه نداد.

نیازمند اعتبار هستیم

صالحی رئیس اداره ورزش و جوانان مهران به فارس گفت: در حال خاک‌برداری و خاکریزی هستیم؛ شن ریزی در حال انجام و کاشت چمن هم در هفته آینده که دما به زیر ۳۸ درجه است، انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با تزریق اعتبار بیشتر شاهد تحول مثبتی در حوزه ورزش استان و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ورزشی خواهیم بود.

از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای ورزش فوتبال زمین چمن است که محل تمرین و برگزاری مسابقات است، در هر شهری معمولا به نسبت جمعیت و شاخص‌های دیگر زمین چمن‌های مختلف و متعدد وجود دارد که زمینه رشد و شکوفایی نیروهای مستعد را فراهم می‌کند.

در برخی استان‌های محروم هنوز مشکلات متعددی در خصوص بهره برداری و افتتاح دیر هنگام پروژه‌های ورزشی وجود دارد و به استعداد هزاران جوان ورزشکار و نخبه آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳

نظر شما