شناسهٔ خبر: 50400643 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

قصه آوارگی زلزله زدگان در فصل سرما این بار در کوهرنگ تکرار شد

ایران به لحاظ قرارگیری در مرز صفحات تکتونیکی اوراسیا و عربستان و به دلیل فشار رو به بالای صفحه‌ی عربستان، با زلزله‌های بزرگ غریبه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در افت و خیز تاریخ، هستند اتفاقات و خاطره‌هایی که هر اندازه قدیمی شوند، غبار فراموشی بر رویشان نمی‌نشیند و نمی‌توان بزرگی آن را انکار کرد.

ایران عزیزمان بار‌ها و بار‌ها شاهد چنین اتفاقاتی بوده و وقایع تلخ و شیرین بسیاری را در صفحات تاریخ خود ثبت کرده است، ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ ما را به قلب یکی از این وقایع بزرگ، اما بسیار تلخ و ناگوار می‌برد که یادآوری اش هنوز هم بند بند وجود را به درد می‌آورد و مزه تلخی گزنده‌اش هنوز هم حس می‌شود.

بیشتر بخوانید

کهن شهر بم هم صبح پنجم دی ماه ۱۳۸۲ بود که در یک چشم بر هم زدن با خاک یکسان شد.

به طور حتم زلزله سر پل ذهاب هم با توجه به حجم خسارت و گستردگی جغرافیایی و نیز با به جا گذاشتن مرگ ۵۷۴ نفر و شمار زیادی مجروح، تلخ‌ترین رخداد سال ۹۶ به شمار می‌آید.

ایران به لحاظ قرارگیری در مرز صفحات تکتونیکی اوراسیا و عربستان و به دلیل فشار رو به بالای صفحه‌ی عربستان، با زلزله‌های بزرگ غریبه نیست.

ساعت ۰۶:۰۹ دقیقه صبح روز دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ را لرزاند.

اگر چه این زمین لرزه تلفات جانی در پی نداشت، اما با تخریب خانه‌های مسکونی، ۱۰۰ خانوار کوهرنگی را در آستانه زمستان بی خانمان کرد و هم اکنون شب و روز را در چادر‌های هلال‌احمر سپری می‌کنند.

نگار سه ماهه بازفتی مجبور است سوز سرما را در شب‌های پاییزی در چادر سپری کند شاید اگر زبان باز کرده بود می‌گفت که تحمل زندگی در این شرایط را ندارد و یا مادر دلسوزی که به غیر از غصه خوردن برای فرزندانش کاری از دستش بر نمی‌آید و تنها خواسته اش این است که خانه اش قبل از بارش برف و باران بازسازی شود.

خسارت زلزله به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی در کوهرنگ

فرشید ریاحی سامانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: سه هزار واحد مسکونی حادثه‌دیده در شهرستان کوهرنگ مورد بازدید قرار گرفت و ارزیابی خسارت‌های وارده در این بخش در مراحل پایانی قرار دارد.

او افزود: خسارت‌های وارده به صورت تخریب کامل نیست و این واحد‌های مسکونی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد خسارت دیده‌اند.

منزل مسکونی تخریب شده در زلزله کوهرنگ

ریاحی اضافه کرد: خانه‌هایی که به صورت کامل تخریب شده‌اند بسیار اندک است و بیشتر متوجه خانه‌های قدیمی و فرسوده بوده است.

او با بیان اینکه برخی از خانه‌های خسارت دیده نیاز به ترمیم و برخی نیاز به بازسازی دارند ادامه داد: برخی از واحد‌های مسکونی به سبب اینکه از ناحیه سازه‌ها آسیب دیده‌اند امکان ترمیم ندارند و باید بازسازی شوند.

ریاحی، مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در شهرستان کوهرنگ را عامل مهمی در جلوگیری از تخریب سنگین این خانه‌ها دانست و گفت: ۴۵ درصد از مجموع هفت هزار و ۶۱ واحد مسکونی در شهرستان کوهرنگ در سال‌های اخیر مقاوم‌سازی شده است و چنانچه این واحد‌ها مقاوم‌سازی نشده بود خسارت‌های بیشتری در شهرستان به بار می‌آمد.

زندگی در چادر‌های هلال احمر تا کی ادامه خواهد داشت؟

بیشترین منطقه متاثر از زلزله در شهرستان کوهرنگ و شامل روستا‌های گراب، دره هندو، چلگرد و صمصامی بوده است.

خانه‌هایی که به هیچ وجه قابل اسکان نبودند برای اسکان موقت خانوار‌ها چادر در بین آن‌ها توزیع شده است.

اما برخی از خانواده‌ها گلایه‌مند این موضوع هستند و می‌گویند که توزیع چادر و وسایل گرمایشی بین آن‌ها به خوبی صورت نگرفته و به برخی خانواده‌ها و مناطق کم توجهی شده است.

چادر زلزله زدگان

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در پاسخ به سوال ما در خصوص توزیع چادر و وسایل گرمایشی در بین مردم گفت: با توجه به جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی فرماندهی عملیاتی پاسخ به بحران شهرستان، مقرر شد که بنیاد مسکن و هلال احمر در مناطق زلزله زده حضور داشته باشند و ساختمان‌هایی که غیر قابل اسکان هستند اسکان اضطراری داده بشوند.

او افزود: طبق آخرین گزارشات اعلام شده تشخیص داده شد که ۹۰ خانوار امکان اسکان در خانه‌های خود را ندارند که در حال حاضر اسکان اضطراری انجام شده است.

زمانپور اضافه کرد: اگر باز هم مواردی وجود داشته باشد که امکان اسکان در خانه نباشد چادر و امکانات اولیه به سرعت در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.

افزایش تعداد خانوار‌های اسکان اضطراری در کوهرنگ

خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با تداوم بازدید‌های میدانی از مناطق زلزله‌زده کوهرنگ، تعداد خانوار‌هایی که نیاز به اسکان اضطراری دارند در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود به ۲۰۰ خانوار برسد.

او افزود: بررسی خانه‌های حادثه‌دیده شهرستان کوهرنگ از سوی گروه‌های امدادی همچنان ادامه دارد و بر اساس آن تعداد خانوار‌هایی که واحد مسکونی آن‌ها از استحکام و ایمنی لازم برخوردار نیست از ۸۵ مورد به ۱۶۰ خانوار در روز‌های اخیر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته به ۲۰۰ خانوار برسد.

زلزله کوهرنگ

کیانی اضافه کرد: خانه‌های مسکونی این تعداد خانوار بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آسیب‌دیده است و دیگر امکان سکونت در این خانه‌ها وجود ندارد و در حال حاضر با توزیع چادر‌های هلال‌احمر اسکان اضطراری داده شده‌اند و با توجه به فصل سرما و نیاز به سرپناه مناسب تلاش می‌شود تا این خانوار‌ها در خانه‌های استیجاری به صورت موقت اسکان داده شوند.

او ادامه داد: خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی زلزله به استان به ویژه در شهرستان کوهرنگ برای تصویب در هیات دولت به تهران ارسال شده، اما تا زمانی که این اعتبار مصوب و به استان ابلاغ شود زمان می‌برد از این‌رو برنامه‌ریزی شده تا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان به ویژه گروه‌های جهادی و خیرین عملیات بازسازی خانه‌های روستایی در سریع‌ترین زمان آغاز شود.

تلاش‌ها برای رفع مشکلات مردم زلزله زده بیشتر شود

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در سفر به شهرستان کوهرنگ از روستا‌های زلزله زده حسین آباد، میاندوهان علیا، محمود آباد، کچوز، تیک و هوشوت بازید و روند خدمت رسانی را مورد بررسی قرار دادند.

او در این سفر گفت: علی رغم اینکه بیش از دو هفته از وقوع زلزله می‌گذرد امام مردم همچنان با مشکلات فراوانی رو به رو هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام افزود: رفت و آمد مسئولان به این منطقه فراوان بود و تمامی مشکلات مردم در این بازدید‌ها شناسایی و جهت خسارت گزارش شده است، اما تا کنون آن گونه که باید به مردم این منطقه رسیدگی نشده است.

نکونام نماینده ولی فقیه

او ادامه داد: کمک‌های فراوانی از جمله چادر‌های اسکان، وسایل گرمایشی و مواد غذایی که به مردم زلزله زده داده شده است، اما مردم انتظار دارند به صورت جدی به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: با وجود سرمای هوا در این منطقه باید با سرعت هر چه بیشتر به مشکلات مردم رسیدگی شود.

او افزود: مسئولان باید توجه داشته باشند که در بازدید‌ها به همان میزان که به منطقه یا روستایی رسیدگی می‌شود به سایر نقاط هم رسیدگی شود که خدای نکرده مردم از این موضوع گلایه‌مند نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام در پایان گفت: گروه‌های جهادی و مسئولین هر چه سریعتر پای کار بیایند تا انشالله به زودی شاهد سر و سامان گرفتن مردم این منطقه باشیم.

برای رفع مشکل مردم زلزله زده کوهرنگ هیچ دستگاهی کوتاهی نکند

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد به بهانه تخریب ساختمان اداری و یا ناامن بودن محیط کار، خدمات‌رسانی در شهرستان زلزله‌زده کوهرنگ را تعطیل کند.

او افزود: هیچ دستگاهی برای تعمیر و بازسازی ساختمان اداری خود، منتظر اعتبارات ستاد مدیریت بحران نماند و هر دستگاهی تا زمانی که این اعتبارات در اختیار استان قرار گیرد ضمن اینکه با رایزنی با دستگاه بالادستی خود می‌تواند تعمیر ساختمان خود را آغاز کند، بلکه به هر طریقی از جمله برپایی چادر و کانکس ملزم است که خدمات‌رسانی را ادامه دهد.

آوار به جا مانده از زلزله کوهرنگ

عباسی ادامه داد: اولویت جبران خسارت‌های ناشی از زلزله در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در مرحله نخست به بازسازی و تعمیر واحد‌های مسکونی اختصاص دارد که در همین راستا قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده در استان با محوریت سپاه تشکیل شده و امید است بتوان از این طریق در بهبود وضعیت مردم اقدامات قابل توجهی انجام گیرد.

او با بیان اینکه این قرارگاه جهادی با ۲ هدف تسهیل در امور و جذب کمک‌های مردمی و خیرخواهانه تشکیل شده است، اظهار داشت: در همین راستا دستگاه‌های اجرایی موظفند تا به هر میزان تجهیزات و امکاناتی که نیاز باشد در اختیار این ستاد قرار دهند.

عباسی ادامه داد: همچنین در راستای اعطای تسهیلات به مردم برای بازسازی خانه‌های خود، بانک‌های عامل موظفند تا نمایندگان خود را به روستا‌های شهرستان کوهرنگ اعزام کنند و مدارک لازم را از خانوار‌ها بگیرند و ضامن‌های بانکی نیز به صورت زنجیره‌وار پذیرفته شود.

او با تاکید بر اینکه پروانه و طراحی نقشه‌های ساختمانی برای خانوار‌های تحت پوشش رایگان و برای سایر خانوار‌ها به صورت نصف قیمت انجام گیرد، افزود: تا زمانی که خانه‌های آسیب‌دیده و غیرقابل سکونت تعمیر و بازسازی نشده‌اند باید خانه‌های اجاره‌ای برای مردم منطقه تامین شود چراکه در فصل سرما سکونت در چادر امکانپذیر نیست.

پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به زلزله زدگان

فرشید ریاحی سامانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: امکان پرداخت تسهیلات مسکن روستای بنیاد مسکن به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضیانی که قصد ساخت مجدد منازل را دارند وجود دارد.

او افزود: خانواده‌هایی که خانه‌های آن‌ها نیاز به بازسازی کامل دارند می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن جهت تکمیل پرونده و دریافت این وام اقدام کنند.

زلزله کوهرنگ

ریاحی اضافه کرد: در خصوص تسهیلات معیشتی و اسکان موقت هم امیدواریم به تصویب هیئت دولت برسد و در فرصت کوتاه ابلاغ شود تا در اختیار مردم قرار بگیرد.

برای بازسازی سریع‌تر مناطق زلزله‌زده از ظرفیت مجلس بهره‌گیری می‌شود

قدرت‌الله حمزه نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: برای بازسازی هر چه سریع‌تر مناطق زلزله‌زده کوهرنگ و اندیکا از ظرفیت‌های مجلس استفاده می‌کند تا اعتبار مناسبی برای این منظور اختصاص پیدا کند.

او افزود: به زودی جلسه‌ای با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و مسوولانی از راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، کمیته امداد، بنیاد برکت و سایر دستگاه‌های مرتبط تشکیل و با ایجاد هماهنگی و تخصیص اعتبار مناسب روند بازسازی مناطق زلزله‌زده استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان تسریع می‌شود.

منزل مسکونی تخریب شده در زلزله کوهرنگ

حمزه با بیان تاکید بر اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده ۲ استان باید به صورت اساسی و با اختصاص اعتبار مناسبی در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: عمق محرومیت در این مناطق حادثه‌دیده ایجاب می‌کند که برای بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی باید اقدامات اساسی صورت گیرد تا در برابر حوادث احتمالی آینده آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد.

او با اشاره به فصل سرما و موقعیت کوهستانی و سردسیر شهرستان کوهرنگ، بر ضرورت آغاز عملیات بازسازی خانه‌های روستایی شهرستان کوهرنگ تاکید کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا هرچه سریع‌تر اعتبار مناسب برای ساماندهی وضعیت مناطق زلزله‌زده در هیات دولت تصویب و اعتبارات لازم به استان ابلاغ شود تا قبل از شروع بارش‌های زمستانی مردم در خانه‌های خود ساکن شوند یا مکان مناسبی برای اسکان آن‌ها فراهم شود.

حمزه خاطرنشان کرد: اعتباری برای کمک و بازسازی مناطق زلزله‌زده در مجلس پیش‌بینی شده، اما هنوز میزان دقیق آن قطعی نشده با این وجود تلاش می‌شود تسهیلات بلاعوض بیشتر از تسهیلات بانکی باشد تا مردم بتوانند با مشکل کمتری خانه‌های خود را بازسازی و بهسازی کنند.

از بویین زهرا و منجیل و رودبار و بم گرفته تا تبریز و اهر و ورزقان و هریس و بوشهر ثابت شده که هرگز بعد از زلزله تصمیم جامع و مدون و کارآمدی برای مناطقی که امکان وقوع زمین لرزه در آن‌ها بالاست گرفته نشده و همه چیز به امان خدا سپرده شده تا اول زلزله بیاید، بعد تصمیمی بگیریم!

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

نظر شما