شناسهٔ خبر: 50400638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگرانی قانونگذاران آمریکایی از فروش جنگنده به ترکیه

برخی قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای از جو بایدن خواستند فروش جنگنده‌های اف – ۱۶ به ترکیه را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۱ نماینده دموکرات و جمهوری خواه مجلس آمریکا در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، از رییس جمهور آمریکا خواستند از فروش جنگنده‌های نظامی اف – ۱۶ به ترکیه صرف نظر کند.

بر این اساس، ترکیه پیشتر برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف – ۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتین و نوسازی کیت‌های ۸۰ فروند از همین جنگنده اقدام کرده بود.

در ماه‌های اخیر دولت اردوغان اعلام کرده همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه ادامه خواهد داد. پس از آن نمایندگان مجلس آمریکا از دولت بایدن خواستند در قبال کشور‌هایی مانند ترکیه که به مانند دشمن با آمریکا رفتار می‌کنند بایستد.

هنوز کاخ سفید و دفتر ریاست جمهوری آمریکا به این نامه نمایندگان واکنشی نشان نداده است.

دولت آنکارا پیش از این برای خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف – ۱۶ از شرکت لاکهید مارتین قرارداد بسته بود، ولی در سال ۲۰۱۹ و پس از خرید سامانه موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه این قرارداد تعلیق شد.

آمریکا و متحدانش در ناتو این روز‌ها بر سر موضوعاتی چون دخالت ترکیه در سوریه و روابطش با روسیه و نیز اقدامات آنکارا در مدیترانه و برخی موضوعات دیگر حقوقی با اردوغان اختلاف نظر شدید دارند.

اردوغان نیز در روز‌های گذشته و در پی بالا گرفتن اختلافات هشدار داده ۱۰ سفیر کشور‌های خارجی از جمله آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی را از کشورش اخراج خواهد کرد. پس از تشدید تنش ها میان ترکیه و کشورهای غربی، سفارتخانه های آمریکا و برخی دیگر از این کشورها با صدور بیانیه ای به حاکمیت ترکیه احترام گذاشتند و به طور موقت باعث کاهش تنش ها شدند. 

انتهای پیام/

نظر شما