شناسهٔ خبر: 50393155 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

فواید حیرت‌انگیز کاسنی و عرق آن

صاحب‌خبر -
به گزارش اعتدال ، جمهوریت نوشت : استفاده از گیاهان دارویی عرق‌های گرفته شده از آن‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و پیشگیری از برخی بیماری‌های دیگر بار‌ها و بار‌ها به اثبات رسیده است و امروز قصد داریم تا شما را با کاسنی و فواید شگفت انگیز این گیاه و عرق آن آشنا کنیم.
 

قدمت و شهرت کاسنی و عرق آن

 
کاسنی گیاهی است از دسته گل مینا و از آن دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی در دنیا یافت می‌شود.
 
نوع وحشی گیه کاسنی تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر رشد می‌کند و انواع مختلفی دارد که سه نوع آن معروف است که عبارتند از:
 
  1. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی‌روید.
  2.  
  3. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد.
  4.  
  5. کاسنی معمولی که یک گیاه دارویی پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است که در اصل بومی جهان قدیم است و پس از مدتی در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.
 
گفته می‌شود، منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، محله فسارود، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.
 
 

عرق کاسنی و خواص درمانی آن

 
عرق کاسنی معمولا از این گیاه دارویی که در مناطق مختلف ایران همچون؛ آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان فراوان یافت می‌شود، گرفته می‌شود.
 
جالب است بدانید؛ در گذشته از عرق کاسنی به عنوان شستشو دهنده کبد و پالاینده خون استفاده می‌کردند.
 
  • عرق کاسنی و کبد

 
همانطور که می‌دانید کبد وظیفه سم‌زدایی در بدن را برعهده دارد و از این رو عرق کاسنی می‌تواند به نوسازی سلول‌های کبد کمک کرده و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر، خون را تصفیه کند.
 
عرق کاسنی با کمک به خروج سموم از طریق ادرار، مشکلاتی همانند التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را برطرف می‌کند و طبق مطالعات صورت گرفته، کاسنی قدرت حفاظتی بالایی در برابر سموم کبدی دارد.
 
این ادعا از طریق ماده‌ای به نام تتراکلروکربن به اثبات رسیده است و از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف عصاره کاسنی از طریق کاهش آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) که به‌عنوان شاخص‌های مهم خونی برای بررسی سلامت کبد به شمار می‌روند، نقش مهمی در سلامت کبد دارد.
 
عرق کاسنی به ویژه به بهبود کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند.
 
کلستاز انسدادی، یکی از بیماری‌های کبدی است که سبب بالا رفتن غلظت مواد اکسیدانی و التهابی کبد می‌شود و با توجه به این موضوع عصاره کاسنی می‌تواند سطح عوامل التهابی را کاهش داده و بعنوان یک آنتی اکسیدان، از کبد در برابر آسیب‌ها حفاظت کند.
 
  • بهبود دیابت به کمک‌عرق کاسنی

 
گیاهی کاسنی، به ویژه ریشه آن، مملو از ماده‌ای به نام اینولین است که این ماده با تحریک تولید هورمون‌های کنترل کننده قند خون (به صورت غیر مستقیم) نظیر انسولین، نقش مهمی در پیش‌گیری و کنترل دیابت ایفا می‌کند.
 
از سوی دیگر تانن‌های موجود در گیاه کاسنی سبب مهار فعالیت چربی سازی در سلول‌های چربی شده و طبق دیگر تحقیقات، مصرف عصاره گیاه کاسنی با برداشت زیادتر گلوکز از خون، باعث کنترل قند خون می‌شود.
 
  • محافظت از قلب به کمک کاسنی و عرق آن

 
مطالعات صورت گرفته بر روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود، از سوی دیگر عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.
 
 
  • عرق کاسنی؛ یک آنتی اکسیدان قوی

 
یکی از مهم‌ترین فواید عرق کاسنی و عصاره این گیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است و به نظر می‌رسد این اثر به دلیل حضور ترکیبات پلی فنلی متعدد در این گیاه باشد.
 
  • خواص دیورتیک (ادرار آوری) کاسنی

 
مصرف عصاره گیاه کاسنی به ویژه قسمت ریشه آن، سبب افزایش فیلتراسیون گلومرولی یعنی افزایش فعالیت کلیوی و در نهایت اثر ادرارآوری می‌شود.
 
مطالعات حاکی از آن است که مسئول بروز این پدیده، ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین در حقیقت یک پلی‌فروکتان است که اثرات متعددی نظیر تحریک سیستم ایمنی، کاهش تعداد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از دستگاه گوارش، کاهش خطر پوکی استخوان از طریق افزایش جذب املاح به ویژه کلسیم، کاهش خطر آترواسکلروز از طریق کم نمودن سنتزتری گلیسرید‌ها و اسید‌های چرب در کبد و تعدیل سطح هورمونی انسولین و کلوکاگون دارد.
  • کاهش چربی خون با کاسنی

 
عناصر موجود در گیاه کاسنی، همانند اینولین با کاهش سنتز اسید‌های چرب، سبب کاهش سطح‌تری گلسیرید سرمی می‌شوند بطوری که مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف کاسنی می‌توان به طور معناداری شاهد کاهش سطح LDL (کلسترول بد) بود.
 
  • خواص ملینی گیاه کاسنی

 
گیاه کاسنی غنی از اینولین و فیبر است و خواص ملینی نیز دارد.
 
  • کاسنی؛ ضد التهاب

 
کاسنی می‌تواند با مهار عوامل پیش التهابی در بدن (مانند پروستاگلاندین E۲ و COX۲) اثر بسیار مهمی روی بهبود التهاب‌ها در بدن داشته باشد.
 
  • خواص ضدمیکروبی کاسنی

 
آثار ضد میکروبی عصاره گیاه کاسنی در سال‌های اخیر بر روی سویه‌های میکروبی بسیاری به اثبات رسیده است.
 
  • خواص ضد آلرژیک کاسنی

 
کاسنی با مهار فعالیت عواملی که مسئول بروز حساسیت‌های زودرس هستند (نظیر ماست سل‌ها)، از بروز چنین حساسیت‌هایی جلوگیری می‌کند.
 
  • تاثیر محافظتی گیاه کاسنی روی پانکراس یا لوزالمعده

 
مطالعات نشان می‌دهند عصاره گیاه کاسنی از بروز علائم التهاب حاد پانکراس جلوگیری می‌کند.
 
  • افزایش فعالیت ایمنی به کمک گیاه کاسنی

 
گیاه کاسنی از طریق افزایش فعالیت بیفیدوباکتر‌ها نقش مهمی در ارتقا ایمنی بدن دارد.
 
  • کاسنی؛ تنظیم‌کننده کلسیم در بدن

 
عصاره گیاه کاسنی از طریق افزایش جذب کلسیم می‌تواند بر سطح کلسیم بدن مؤثر باشد.
 
  • کاسنی؛ گیاهی ضدسرطان

 
مطالعات حیوانی صورت گرفته حاکی از آن است که عصاره گیاه کاسنی در دوز‌های بالا با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی (بویژه در سرطان کولون) می‌تواند بعضی اثرات سرطان را کنترل کند.
 
  • خواص گیاه کاسنی در محافظت از نورون‌ها

 
این گیاه به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از ایجاد آسیب به وسیله رادیکال‌های آزاد اکسیژن بر روی نورون‌ها پیشگیری می‌کند.
 
 
  • خواص عرق کاسنی برای جوش

 
یکی از اصلی‌ترین تبعات مصرف گرمی‌جات جوش زدن پوست، به خصوص پوست صورت است. عرق کاسنی با طبع سرد خود، به خوبی با اثر مواد گرم مقابله کرده و با معتدل کردن طبع شما، جوش‌های ناشی از خوردن گرمی‌جات را درمان می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان طب سنتی، مصرف عرق کاسنی اصل را به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان جوش تجویز می‌کنند.
 
 
  • خواص عرق کاسنی برای پوست

 
همانطور که می‌دانید تقویت کبد، منجر به روشن‌تر شدن رنگ پوست و کم شدن بیماری‌های مزمن پوستی، مثل اگزما می‌شود.
 
  • تنظیم هورمون‌های بدن به کمک عرق کاسنی

 
اثر فوق العاده عرق کاسنی روی کبد، به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند؛ زیرا وظیفه اصلی تنظیم هورمون‌های بدن نیز برعهده کبد است. شواهدی از تاثیر عرق کاسنی روی افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده نیز وجود دارد که مرتبط با ثاثیر این عرق گیاهی روی تنظیم هورمون‌هاست.
 
 

نگاهی به مضرات عرق کاسنی

 
اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است سبب خون‌ریزی شود و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست، اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد، زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.
 
مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن بعنوان مثال ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی را بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود، استفاده کنند.
 
باید بدانید، کاسنی مضر است برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند. تخم کاسنی بدمزه و قی‌آور است.
 
خنثی‌کننده ناراحتی‌های کاسنی، شکر است و برای بدطعمی تخم کاسنی سکنجبین و ادویه خوشبو می‌تواند آن را قابل تحمل کند.
 

طریقه مصرف عرق کاسنی

 
بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا پیش از صبحانه است به این صورت که؛ عرق کاسنی را با آب در دمای معمولی و به صورت ناشتا بنوشید تا سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

نظر شما