شناسهٔ خبر: 50390135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه پاکستان

امیرعبداللهیان: با تمامی طرف‌ها در افغانستان در تماس هستیم / قریشی: مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند

وزیر امور خارجه گفت: باور داریم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد و تماس‌های خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان کماکان دنبال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

حسین امیر عبدالهیان ظهر روز سه شنبه بعد از رایزنی و گفت وگو با همتای پاکستانی خود در یک نشست مطبوعاتی مشترک با محمود قریشی اظهار کرد: در جریان رایزنی و گفت وگو با وزیر خارجه پاکستان گفت وگوهای مهمی در خصوص آخرین تحولات افغانستان داشتیم. ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می کنیم.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما معتقدیم تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه ها در افغانستان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی ما برای حل وضعیت کنونی در افغانستان است، گفت: ما با تمامی طرف ها در افغانستان در تماس هستیم. این تماس ها را دنبال می کنیم و نسبت به هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان تماس ها و مشورت های امنیتی ایران با آنها در جریان است.
وی ادامه داد: در عین حال برای کمک به افغانستان با برون رفت از وضعیت کنونی تمام گذرگاه های مرزی ما برای تجارت و ارسال کمک های انسان دوستانه باز است و تلاش داریم که ارسال کمک  های انسان دوستانه به افغانستان را تسهیل کنیم و از ظرفیتی که وجود دارد استفاده کنیم.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه ما به همکاری تجاری و اقتصادی مان با افغانستان در بخش های مختلف ادامه می دهیم، گفت: ما معتقدیم ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم افغانستان و ارائه کمک های اقتصادی در این زمینه در آستانه فصل سرما باعث می شود که با موج کمتری از آوارگان به سمت مرزهای کشورهای همسایه روبرو شویم.
وی با بیان اینکه در این زمینه کشورهای همسایه در این چارچوب همکاری های خود را ادامه می دهند، گفت: در همین راستا باید هیات حاکمه سرپرستی افغانستان را به انجام مسئولیت هایش در ایجاد صلح و امنیت در این کشور تشویق کنیم و آنها را متوجه این مسئولیت کنیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی های امروز با وزیر خارجه پاکستان این توافق صورت گرفت که در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که در فردا در تهران برگزار می شود پیام واحدی برای مردم افغانستان، جامعه جهانی و هیات حاکمه سرپرستی موقت افغانستان داشته باشیم و تلاش کنیم که با ادبیات و درک مشترک برای برون رفت از وضعیت کنونی به تلاش هایمان ادامه دهیم تصریح کرد: در بخشی دیگر از رایزنی های امروز در مورد ارتقای همکاری های دو کشور در حوزه های سیاسی و تجاری صحبت شد.
امیر عبداللهیان با بیان اینکه در مدت اخیر تبادل هیات در سطح بالایی بین ایران و اسلام آباد صورت گرفته است، چنانچه در همین راستا دو بار وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر کرده است و نشست های مهمی بین مقام امنیتی و نظامی دو کشور برگزار شده است، خاطرنشان کرد: دو کشور بر این موضوع توافق کردند که سطح تبادلات تجاری را افزایش دهند و با استفاده از مکانیزم های موجود در حقوق بین الملل نسبت به افزایش حجم تبادلات تجاری و توسعه همکاری های اقتصادی اقدامات عملی در راستای تامین منافع ملی دو کشور انجام دهند و توافقات صورت گرفته در این زمینه را محقق کنند.

---

وزیرخارجه پاکستان : مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند

وزیر خارجه پاکستان گفت: مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند و به اندازه کافی در رنج بودند و چهار دهه آلام را تحمل کردند و الان حضور ما در اینجا برای این است که پیام صریح را به افغان‌ها بدهیم که ما به عنوان همسایگان در کنار شما هستیم.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان که به منظور شرکت در نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه ظهر امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد، پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر سر میز ناهار، در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه پاکستان در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و قدردانی از امیرعبداللهیان برای میزبانی از وی و هیأت همراه گفت: این سومین تعامل ما از زمان انتخاب شما به وزارت خارجه است و هر سه تعاملات بسیار سازنده بوده است.

قریشی ادام داد: امروز مجددا به تهران بازگشتم تا در دومین نشست همسایگان هم مرز با افغانستان شرکت  کنم. باعث خرسندی من است که وزیر خارجه روسیه به صورت مجازی در این نشست شرکت می‌کند، چون روسیه هم منافع منطقه‌ای در صلح و ثبات در افغانستان دارد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین افزود: با وزیر خارجه ایران ارزیابی خود از شرایط افغانستان را مطرح و اطلاعاتی را در خصوص تعاملات با طالبان ارائه دادم.

این دیپلمات ارشد پاکستانی خاطرنشان کرد: مواضع ما درباره افغانستان و صلح و ثبات و شکوفایی همسو است و اذعان داشتیم نقش مهمی در این زمینه داریم که باید ایفا کنیم و تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که افغانستان در شرایط دشوار و حساسی است، اظهار داشت:  اگر گام‌های درستی اتخاذ کنیم می‌توانیم این کشور را به ثبات برسانیم، اگر این کشور به ثبات برسد می‌توانیم در مسیر  پیشرفت منطقه حرکت کنیم.

قریشی ادامه داد: از نگرانی‌های موجود آگاه هستیم و پیشنهاد داد یک پلتفرومی را برای همسایگان هم مرز ایران ایجاد کنیم که وزیر خارجه ایران موافقت کرد و اولین نشست هشتم سپتامبر برگزار شد و هر ۶ کشور همسایه افغانستان توانستند بیانیه مشترک صادر کنند که پایه و بنیان تعاملات آتی ما را بنا کرد. فردا با همتایان خود دیدار خواهم کرد که شرایط کنونی را بررسی کنیم و چه اقدامات و گام‌هایی را برای آینده برداریم.

وی گفت:‌ یک پیام یکسان و واحد از این کنفرانس باید مخابره شود و با وزیر خارجه ایران هم رای هستم و مطرح کردم که جامعه بین‌المللی انتظاراتی از طالبان دارد و مساعدت‌های مالی بین‌المللی به افغانستان برای پیشگیری از بروز بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی حائز اهمیت است.

وزیر خارجه پاکستان گفت: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی کمک خواهد کرد باید دید.

وی گفت: سازمان ملل و آژانس‌های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی پلتفروم مهمی دارند و اهمیت اقدام اتحادیه اروپا را خاطرنشان شدیم که کمک کند موج جدیدی از مهاجران را تجربه کنیم و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داددم و گفتیم که تبادلات اخیری که در سطوح امنیتی و سیاسی برقرار شده و دیدار رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان در دوشنبه داشت سازنده بود و ما به این ارتباطات ادامه می‌دهیم چون اهمیت روابط دو کشور را درک می‌کنیم.

وی گفت: درباره شرایط منطقه صحبت کردیم و در خصوص سایر تعاملات منطقه ای صحبت کردیم بی صبرانه منتظر نشست فردا هستیم و صحبت‌های فردا یک برنامه مدونی را پیش روی ما قرار خواهد داد که بتوانیم رونق شکوفایی و امنیت منطقه را به ارمغان بیاوریم.

وی گفت:‌ مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند و به اندازه کافی در رنج بودند و چهار دهه آلام را تحمل کردند و الان حضور ما در اینجا این است که پیام صریح به افغان‌ها بدهیم که ما به عنوان همسایگان در کنار شما در زمان دشوار هستیم.

جزئیات دیدار وزیر خارجه پاکستان با امیرعبداللهیان و شرکت در ضیافت ناهار همتای ایرانی

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه به تهران سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) مورد استقبال رسمی همتای ایرانی خود قرار گرفت.

وزیر خارجه پاکستان پس از آن در ضیافت ناهار همتای ایرانی خود شرکت کرد و وزرای خارجه بر سر میز ناهار به گفت‌وگو نشستند.

تهران روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان درباره تحولات این کشور است.

در نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه شرکت می‌کنند. وزرای خارجه چین و روسیه به صورت مجازی و بقیه وزرا به صورت حضوری در این نشست شرکت خواهند کرد.

در نخستین نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که ۱۷ شهریور ماه به صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شد، توافق شد که دور بعدی این نشست در تهران برگزار شود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این نشست از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود به منظور پیشبرد مذاکرات بین الافغانی خبر داد.

گفتنی است وزیر امور خارجه ایران ۲۶ مهر ماه در تماس تلفنی با همتای پاکستانی ضمن دعوت از وی برای شرکت در نشست همسایگان افغانستان در تهران، مسئولیت حاکمان افغانستان برای تامین امنیت مردم این کشور و مقابله موثر با اقدامات گروه‌های تروریستی را مورد اشاره قرار داد./ فارس

این خبر تکمیل می‌شود.

 

نظر شما