شناسهٔ خبر: 50381895 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنان قاضی‌القضات بوی آشتی ملی و صلح می‌دهد

سخنان و اقدامات حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای برای پذیرش وجود فساد و مقابله با فساد در سیستم قضائی در میان منتقدان هم با استقبال مواجه شده، با توجه به مواضع چند روز اخیر حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای انتظار می‌رود در آینده نزدیک گشایش‌های ملموسی در برقراری عدالت شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - روزنامه شرق نوشت: رئیس قوه قضائیه در واکنش به گزارش فساد برخی قضات در دستگاه عدلیه، روز گذشته گفت: گزارش یک نهاد نظارتی درباره عملکرد یک قاضی به دستم رسید که حقیقتا دلم به درد آمد که این شخص نه به‌خاطر فقر یا کمبود در زندگی، بلکه به‌دلیل تمایلات نفسانی دچار لغزش شده است.

پذیرش وجود فساد در سیستم قضائی ایران مهم‌ترین گام برای اصلاح امور است و حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای از ابتدای شروع به کار خود در مسند ریاست دستگاه قضا، نه در این مورد خاص که به‌طور‌کل نگاهی متفاوت به سیستم مدیریت قضائی داشته و در تصمیم‌گیری‌ها و بیان مواضع خود حتی منتقدان دستگاه قضا را هم با خود همراه کرده است؛ تا جایی که سخنان و اقدامات حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای برای مقابله با فساد در قوه قضائیه در میان اصلاح‌طلبان هم با استقبال مواجه شده و چندی پیش مجید انصاری گفت: «آقای محسنی‌اژه‌ای در این مدت کوتاه اقدامات خوبی را انجام داده‌اند. استمرار این اقدامات در جامعه امیدآفرین خواهد بود».

او با تأکید بر اینکه حجت‌الاسلام اژه‌ای نگاه خوبی در راستای مبارزه با فساد دارد، اضافه کرد: «اقدامات رئیس دستگاه قضا در بحث معرفی گلوگاه‌های فساد در دستگاه‌های اجرائی به وزرا، کمک بزرگی به دولت در بحث پیشگیری از فساد و فسادزدایی از این دستگاه‌ها دارد».

صادقیان، سردبیر روزنامه جوان، نیز معتقد است: «رئیس عدلیه تا اینجای کار توانسته از موافق و مخالف، دلربایی‌هایی داشته باشد. آقای اژه‌ای می‌خواهد نشان دهد برای او اصل استقلال قاضی و قوه قضائیه و بیرون‌ماندن دستگاه عدلیه از ظلم جریان‌های سیاسی به یکدیگر، قابل معامله و تعارف نیست».

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای روز گذشته نیز در جلسه مسئولان عالی قضائی به نکات مهمی اشاره کرد که بازخورد گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. او گفت: ما که می‌خواهیم پرچمدار انقلاب و الگوی حسنه در جهان باشیم، باید بیش از همه به سنگینی مسئولیت توجه کنیم و نباید در مقابل ناملایمات، کمبود‌ها و فشار‌ها صبرمان لبریز شود و از پای درآییم. رئیس دستگاه قضا، اجرای عدالت را از وظایف مهم حکومت دانست و گفت: امروز مردم از نظام اسلامی انتظار اجرای عدالت در همه زمینه‌ها را دارند، نه فقط عدالت در صدور حکم.

او تأکید کرد باید در همه بخش‌ها بر‌اساس عدل رفتار کنیم و تأکید، ولی امر بر تدوین پیوست عدالت‌خواهانه برای همه تصمیمات و مصوبات در همین راستاست.

رئیس قوه قضائیه گفت: وقتی تصمیمی می‌گیریم یا قانونی را تصویب و بخش‌نامه‌ای را صادر می‌کنیم، باید بیندیشیم که سبب تحقق و گسترش عدالت شده یا برعکس موجب ایجاد رانت و انحصار شده است و شکاف طبقاتی را بیشتر و افرادی را از فرصت‌ها محروم می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: خیلی اوقات انسان به‌راحتی زبان باز می‌کند و حرف‌های نادرست می‌زند و مطالبی که نسبت به آن‌ها علم و یقین ندارد بیان می‌کند و توجیه هم می‌کند که دیگران چنین گفته‌اند یا چنین شایعه شده است.

وی تصریح کرد: در شرایط دشوار امروز باید از سرنوشت کسانی که در چهار دهه گذشته به‌دلیل غفلت دچار خطا و انحراف شده‌اند، عبرت گرفت و از خدا، قرآن، نماز، پیامبر اعظم و خاندان او که وسیله تقرب الهی هستند، استمداد بجوییم تا خدا لحظه‌ای ما را در برابر لغزش‌ها رها نکند. سخنان قاضی‌القضات مدت‌هاست بوی آشتی ملی و صلح برای همه می‌دهد؛ تا جایی که چندی پیش گفت منعی برای ورود ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد و راه برای بازگشت ایرانیان باز است. یا دستورات او برای حبس‌زدایی در احکام قضائی و یافتن راه‌حل‌های قانونی برای آزادی زندانیان دارای شرایط آزادی و حتی ایجاد روند بازرسی نتیجه‌بخش از زندان‌ها مانند آنچه در بازدید از بازداشتگاه اوین و زندان زنان رخ داد، تأثیرات مثبتی برای اصلاح روند‌های معیوب گذشته داشته است. این روز‌ها نیز قاضی‌القضات از نگرانی خود بابت طرد‌شدن افراد و پیاده‌شدنشان از کشتی انقلاب می‌گوید که تا مدت‌ها این‌گونه سخنان تابویی غیرقابل نقد بود. سخنان دیروز او نیز در رابطه با عزم دستگاه قضا برای مقابله با فساد درون‌سیستمی، به نقد از ایجاد رانت، فساد و بی‌عدالتی مضاعف علیه مردم با قانون‌گذاری و صدور بخش‌نامه و آیین‌نامه بود که فصل جدیدی از مبارزه با فساد را باز کرده و می‌تواند از اجحاف قانونی در حق مردم جلوگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای حتی بر‌خلاف رویه معمول، با آغاز ریاست خود تغییرات اندکی را در برخی پست‌های قوه قضائیه داده و همه همکاران خود را هم بسیج کرده تا سرعت‌بخش فرایند تحول در دستگاه قضا و در مسیر رفع برخی مشکلات و خدمت بهتر به مردم یا در حقیقت کارآمدتر‌کردن دستگاه قضا شوند. همچنین درِ دفتر رئیس دستگاه قضا به روی مردم عادی هم دیگر بسته نیست و خانواده محکومان امنیتی نیز می‌توانند با او دیدار داشته باشند و در همین راستا با تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

همین گفت‌و‌شنود‌ها سبب شد حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در پایان این دیدار‌ها به غلامحسین اسماعیلی، رئیس وقت حوزه ریاست و القاصی‌مهر، دادستان تهران، مأموریت دهد تا پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار گرفته تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی یا آزادی شوند. رئیس دستگاه قضا به دادستان تهران نیز دستور داد پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند. حتی اوایل شهریور که تصاویری از زندان اوین منتشر شد و حاوی ضرب‌و‌شتم زندانیان از‌سوی زندان‌بانان این زندان بود، طبق روال معمول در انتظار انتشار یک بیانیه برای تکذیب ماجرا بودیم که بر‌خلاف انتظارها، با واکنش حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای برای برخورد با متخلفان روبه‌رو شدیم.

او به دادستان کل کشور دستور داد بدون فوت وقت، درباره زندان اوین و رفتار مأموران با زندانی یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامعی به عمل آورده و نتیجه را به وی گزارش کند. با دستور حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای، هم رئیس سازمان زندان‌ها خود را آماده پاسخ‌گویی کرد و هم دادستان تهران راهی زندان اوین شد. از‌این‌رو، با توجه به مواضع چند روز اخیر حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد گشایش‌های ملموسی در برقراری عدالت باشیم و شاید قضات متخلف هم دیگر احساس در حاشیه امن بودن را از دست بدهند و رخت فساد از سیستم قضائی برچیده شود.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما