شناسهٔ خبر: 50377723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دستان پر مهری که معضل کمبود مدارس را جبران می‌کنند

نزدیک به ۵۰ درصد از مدارس کشور توسط خیرین مدرسه ساز به عنوان یک نهاد مردمی در کنار دولت ساخته شده است و نباید از خیرین مقیم خارج هم غافل ماند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از هر ۲ مدرسه ساخته شده در کشور یکی از مدارس به همت خیرین ساخته شده است و گواه این ادعا اظهارات سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در همایش خیرین مدرسه ساز خارج از کشور است. طبق گفته او نزدیک به ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

این طور که شواهد نشان می‌دهد خیرین مدرسه ساز به عنوان یک نهاد مردمی همراه با دستگاه‌های متولی تامین فضای آموزشی برای تحصیل دانش آموزان و گاه دغدغه مندتر از آن وارد عمل می‌شوند تا فضایی ایمن برای دانش آموزان این سرزمین بسازند.

هرچند همچنان با مشکل مدارس سنگی، کپری و تخریبی که بار‌ها وعده آن از سوی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مطرح شده بود مواجه ایم، اما همین هفته گذشته بود که کاظمی سرپرست آموزش و پرورش از ضرورت خداحافظی با این نوع مدارس که پیشتر ادعای حذف آن داده شده بود، خبر داد.

حال این موضوع مطرح می‌شود که در میان انواع وعده‌های خداحافظی با مدارس نامناسب جایگاه سازمان اجرایی مربوط کجاست، اگر خیرین مدرسه ساز به این عرصه قدم نمی‌گذارند وضعیت فضا‌های آموزشی کشور چطور می‌شد؛ خیرینی که حدود ۲۳ سالی می‌شود همراه آموزش و پرورش و به طور خاص بخش نوسازی مدارس، شده اند تا خلاء‌های‌ این مجموعه را پر کنند.

در ادامه گفت‌وگو‌هایی با خیرین خارج از کشور داشته ایم، همان‌هایی که حتی در زندگی خارج از مرز‌های کشور، فرزندان این مرز و بوم و دغدغه‌های آن‌ها را فراموش نکرده اند.

مدرسه

باباخانی خیر مدرسه ساز خارج از کشور مقیم آلمان اظهار کرد: جامعه‌ای بیشتر به موفقیت دست پیدا می‌کند که بتواند در غالب مجموعه‌ای از استعداد‌ها و توانمندی‌ها با برنامه ریزی دراز مدت برای مشکلات خود چاره اندیشی کند.

او گفت: همه می‌دانیم زیر بنای هر کشوری رابطه مستقیمی با آموزش آن کشور دارد، بسیاری از ما در ایران تحصیل کرده ایم و وامدار کشور عزیزمان هستیم.

رونقی خیر مدرسه ساز مقیم آمریکا اظهار کرد: مدرسه سازی بهترین کاری است که برای آینده کشور می‌توان انجام داد. تجربه کشور‌های جهان و دانش جامعه شناسی می‌گوید، بهترین راه برای نجات جهان فردا سرمایه گذاری روی کودکان، مردان و زنان امروز است.

او افزود: ایران روی دانشگاه ها، دبستان و دبیرستان‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشد و سرمایه گزاری کند. باید برای پیشرفت کشورمان به دانش رو آوریم و سرمایه گذاری روی  آموزشگاه‌ها و دانشگاه از اولویت‌هاست.

رونقی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که منابع در کشور‌ها تمام شدنی است، اما علم و دانش همچنان باقی می‌ماند، دستاورد‌های عقل و تکنولوژی تمام شدنی نیست.

سعیدی دیگر خیر مدرسه ساز خارج از کشور مقیم آمریکا گفت: کشور ما در دهه‌های اخیر مشکلات زیادی داشته داشته است، یکی از راه‌های موثر برای بیرون آمدن از مشکلات مجهز شدن به علم و دانش است. کار بزرگ مدرسه سازی در ایران می‌تواند قدمی بسیار ارزشمند در این راه باشد.

او افزود: همه ما در این راه باید اقدام کنیم تا مطمئن شویم که تمام فرزندان کشور ایران از نعمت رفتن به مدرسه و کسب دانش برخوردار باشند. تمام فرزندان ایران باید از این نعمت الهی و حق انسانی برخوردار باشند و در کسب دانش بکوشند. این کار خیری است که همه ایرانی‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور باید به آن اقدام کنند.

فقیهی خیر مدرسه ساز مقیم امارات اظهار کرد: از آنجایی که امر مدرسه سازی مایه نجات آدمی از ظلمت به سوی روشنایی است؛ تمام راه‌های سعادت و تعالی از مسیر آن می‌گذرد؛  سلامت روان و فکر افراد جامعه باعث رشد و شکوفایی جامعه بشری خواهد شد، وظیفه انسانی ایجاب می‌کند که با سرمایه‌ موجود  به رشد فکری جامعه ایرانی کمک کنیم.

فقیهی افزود: هرچند که ما فرسنگ‌ها دور از وطن زندگی می‌کنیم، اما دغدغه خاطرمان وضعیت کسانی است که باید آینده کشور را بسازند، بنابراین از اندوخته‌ای که کسب کردیم برای توفیق علمی کودکان کشور ایران صرف می‌کنیم.

او تصریح کرد: امید داریم با کار‌های اندک ما نتایج درخشان علمی در ایران برای دانش آموزان به بار خواهد آمد. سرمایه گذاری بیشتر خیرین خارج از ایران در گرو آگاهی داشتن بیشتر آن‌ها از کمبود‌ها و همین طور توفیق‌های علمی دانش آموزان است.

همه این اظهارات گوشه ای از دغدغه هایی است که مردمانی فرسنگ ها دورتر از وطن برای نسل آینده این کشور داشتند تا خلا راه های نرفته و کارهای انجام نشده  نظام آموزشی در حوزه فضای آموزشی را پر کنند تا دانش اموزان از حداقل های ممکن یعنی کلاس درسی بدون آسیب برای سلامت و حفظ جانشان بهره مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما