شناسهٔ خبر: 50377630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی دستمزد بازیگران در مقایسه با دستمزد اقتصادی جامعه؛

خشایار راد: دستمزد بازیگران بر مبنای تخصص، داشته‌ها و آموزش‌ها تغییر می‌کند

یگانه پاکستانی

بازیگر سریال‌های طنز درخصوص دستمزد بازگران گفت: دستمزد بازیگران بر مبنای تخصص، داشته‌ها و آموزش‌ها تغییر می‌کند.

صاحب‌خبر -

خشایار راد را معمولا با سریال‌های طنز تلویزیون و آثار کمدی سینما به خاطر داریم. او که در «خانه به دوش» رضا عطاران بیش از همیشه دیده شد، با آثاری چون «کاتیوشا»، «آقای الف»، «خوابگاه دختران» در سینما درخشیده و با «کوچه اقاقیا»، «متهم گریخت»، «زندگی به شرط خنده» «خوش‌نشین‌ها»، «زن بابا» «دزد و پلیس» و .... یکی از پایه های ثابت طنز سیما محسوب می شود.

 بازیگر «خانه به دوش» در خصوص فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر در یک سریال به نام «قصه هزار افسون» به کارگردانی سعید عباسی  به ایفای نقش می‌پردازم. «قصه هزار افسون» عنوان سریالی برای شبکه نمایش خانگی به کارگردانی سعید عباسی است که این روزها در مرحله تولید قرار دارد. این سریال برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید می شود و من در این قصه نقش راننده کامیون را ایفا می‌کنم و در این کامیون محموله مهمی قرار داد که طی قصه برخی از افراد قصد سرقت از این ماشین را دارند و در زمان روایت سریال مجبور می شوند تا راننده کامیون را به گروگان بگیرند تا از او بازجویی کنند.

او در این خصوص که آیا بازخوردها از سریال خوب خواهد بود یا خیر؟ بیان کرد: تیم تصویربرداری و کارگردانی و هنرمندانی که جلوی دوربین به ایفای نقش می‌پردازند سعی‌شان بر این است تا خروجی اثر بسیار خوب باشد و مخاطب آن را بپسندد. اما با وجود سلیقه های متفاوت باید دید که تا چه اندازه این سریال می‌تواند موفق عمل کند.

این بازیگر در این خصوص که با توجه به اینکه گروه های هنری و عوامل فیلمسازی واکسینه شدند آیا برای گروه شما نیز این الزام وجود داشت یا خیر؟ تصریح کرد: من و تمامی عوامل این سریال قبل از اینکه وارد این پروژه شویم واکسینه شدیم.

این بازیگر در خصوص میزان تولیدات در دوران کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا بسیاری از پروژه‌ها راکد مانده و دستور از بالا صادر شده بود که تمامی پروژه‌ها چه برای سینما و چه برای تلویزیون  تعطیل شوند. درحال حاضر به دلیل اینکه بیشتر گروه‌های فیلمسازی و هنری واکسینه شدند شرایط روی غلتک افتاده و درواقع ادامه کار از سر گرفته شده و همان گروه ها و کارهایی که به نوعی از کار عقب افتاده بودند و کارشان خوابیده بود دوباره و مجدد راه افتاده است.

او در این خصوص که چرا تفاوت زیادی بین دستمزدهای بازیگران وجود دارد؟ بیان کرد: معمولا بر مبنای تخصص و داشته ها و آموزش ها قیمت ها نیز تغییر می کند ولی در این میان استثنا هایی نیز وجود دارد که تعداد آن ها به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسد. البته چهره و فیزیک نیز در این امر بی تاثیر نیست. کلیت ماجرا بر مبنای تجربه و زمان فعالیت های هنری هنرمندان است که دستمزد شان بالا و پایین می شود و علاوه بر آن نیز باید درس مربوطه را خوانده باشد.

راد در خصوص این که آیا دستمزدش در بازیگری با وضعیت اقتصادی امروز مطابقتی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: خیر، اگر بخواهیم حقوق و دستمزدها را با اقتصاد امروز بسنجیم باید گفت دستمزد هیچ کدام از مردم با وضعیت حاضر مطابقت ندارد. 

خشایار راد در پایان و در این خصوص که چه در خواستی از وزیر فرهنگ و رئیس تلویزیون دارد؟ خاطرنشان کرد: باید دید عملکرد این دو عزیز چگونه خواهد بود؟ آیا در توان‌شان است از پس درخواست‌های ما بر آیند تا بعد با خیال راحت از خواسته های خود حرفی به میان آورم.

بیشتر بخوانید:

  • پروانه معصومی: در اکثر مواقع میزان دستمزد بازیگران به میزان توانایی بازیگر در جذب مخاطب بستگی دارد/در دستمزد بازیگران عدالتی برقرار نیست!
  • ممیزی ها در ریزش مخاطبان تلویزیون تاثیری ندارند/کثرت مخاطبان برگ برنده رسانه ملی/ رقابت شبکه نمایش خانگی با تلویزیون بی معنی است

نظر شما