شناسهٔ خبر: 50360681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ماموستا عبدالسلام محمدی در گفتگو با مهر:

تربیت روحانیون وحدت محور از راهکارهای تحقق وحدت اسلامی است

امام جمعه دهگلان گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده جوامع اسلامی همه مسلمانان موظف هستند در راستای وحدت، همگرایی و برادری گام برداشته و به ایفای نقش بپردازند.

صاحب‌خبر -

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه استکبار جهانی همواره در اندیشه سلطه یافتن بر جوامع اسلامی است، اظهار داشت: حضور مؤثر دشمن زمانی تثبیت می‌شود که افرادی در بین مسلمانان و فرق و مذاهب اسلامی به عنوان پیاده نظام دشمن داعیه اسلام را داشته باشند اما در عمل با بیان و طرح مسائل اختلافی و رسانه‌ای کردن آنها احساسات سایر فرق و مذاهب اسلامی را جریحه دار کرده و اعتقادات آنان را زیر سوال ببرد.

امام جمعه دهگلان با اشاره به اینکه اسلام کامل‌ترین و برگزیده‌ترین دین الهی است، عنوان کرد: دشمنانی که منافع خود را در کشورهای اسلامی دنبال می‌کنند به دنبال غارت منابع مالی و ثروت معنوی این کشورها است. روش او در رسیدن به اهدافش ایجاد تفرقه، تنش و جنگ‌های مذهبی است.

وی در خصوص موانع وحدت تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در بدو تأسیس و استقرار مسئله وحدت اسلامی و همگرایی اسلامی را به عنوان یک اصل قرار داد. هفته وحدت در بین مسلمانان اهل سنت و تشیع هفته میمون و مبارکی است. از موانع مهم وحدت می‌توان به توجه نکردن نسبت به ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و آسیب‌های امت اسلامی اشاره کرد در این زمینه باید بزرگان مذاهب اسلامی صحبت و روشنگری کنند.

ماموستا محمدی حفظ همگرایی، وحدت، عزت و ارزش امت اسلامی را ضامن پیروزی در برابر توطئه دشمنان دانست و گفت: دشمن با اجیر کردن عده‌ای عالم‌نما و در اختیار قرار دادن ابزارهایی چون رسانه و شبکه‌های مجازی قصد تفرقه افکنی و دامن زدن به اختلافات را دارد تا جنگ مذهبی راه بیاندازد.

امام جمعه دهگلان با اشاره به اینکه مسلمانان در بیش از ۹۰ درصد آموزه‌های دینی و اعتقادات فرق مختلف اسلامی مشترک هستند، عنوان کرد: مسلمانان آن ۱۰ درصد اختلاف باقی مانده را باید با سکوت، مهربانی یا بحث علمی رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه اهل سنت شیوه و روش وهابیت و سلفیت در دعوت به عقیده و باور خود را قبول ندارند، تصریح کرد: از گذشته تا کنون علمای چهار مذهب اهل سنت از متقدمین و متاخرین نسبت به وهابیت، سلفیت، تکفیری‌ها و کسانی که به ائمه اطهار (ع) و مذاهب امت اسلامی هجمه وارد می‌کنند اعتراض داشتند و در رد آنها کتاب‌های متعددی نوشتند.

ماموستا محمدی با بیان اینکه وهابیت خود را سلف صالح معرفی می‌کند، گفت: سلف صالح همان اهل بیت، ائمه و اصحاب پیامبر (ص) و ائمه مذاهب اسلامی بودند. وظیفه جامعه اسلامی در برابر سلفیت و وهابیت آن است که به صورت عالمانه، فرهنگی و کارشناسانه بایستند.

امام جمعه دهگلان با اشاره به اینکه علما و روحانیون دغدغه مند باید فکر وحدت و همگرایی را تبلیغ و ترویج کنند، گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده جوامع اسلامی همه مسلمانان موظف هستند در راستای وحدت، همگرایی و برادری گام برداشته و به ایفای نقش بپردازند.

وی یکی از راهکارهای تحقق وحدت را تربیت عالمان دینی و روحانیون وحدت محور دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول این سال‌ها از علمای انقلابی، علمای تقریبی و وحدت محور حمایت چندانی نشده است، حمایتی که ایشان را دلخوش و امیدوار به فعالیت‌های بیشتر کند. علمای وحدت محور همیشه در حاشیه بوده و مورد حمله و هجمه قرار گرفتند.

نظر شما