شناسهٔ خبر: 50359668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افتتاح آزمایشگاه نانوتکنولوژی در تاجیکستان با مشارکت ایران

سفیر ایران در تاجیکستان با رئیس دانشگاه ملی این کشور دیدار و آزمایشگاه فناوری نانو را افتتاح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «محمد تقی صابری» سفیر ایران و «قابل‌جان خوشوقت‌زاده»، رئیس دانشگاه ملی تاجیکستان با یکدیگر دیدار و سپس آزمایشگاه فناوری نانو را افتتاح کردند.

در جریان این دیدار در مورد گسترش همکاری­‌های علمی و آموزشی فناوری­‌های نوین جدید تبادل نظر صورت گرفت و تاکید شد که دستگاه‌های جدید اهدایی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به دانشگاه ملی در سفر به «دوشنبه» می‌­تواند بهترین گام در جهت همکاری­‌های علمی باشد.

خاطر نشان شد که این دستگاه­‌ها با حمایت رئیس جمهور ایران و به ابتکار سفیر کشورمان در تاجیکستان به دانشگاه ملی این کشور اهدا شده است.

در ادامه این ملاقات تأکید شد که رئیس دانشگاه شرایط مساعدی را برای استفاده از دستگاه‌­های اهدایی ایجاد کرده و در نزد پژوهشکده علمی تحقیقاتی دانشگاه آزمایشگاه فناوری نانو را تأسیس داد.

در این رابطه با حمایت سفارت، «حسین گیلانی» کارشناس حوزه نانوتکنولوژی ریاست جمهوری اسلامی ایران، به مدت یک هفته به پژوهشکده علمی تحقیقاتی دانشگاه ملی تاجیکستان دعوت شد و برای مسئولان و کارمندان این پژوهشگاه نحوه استفاده از دستگاه­‌ها را آموزش داد.

خوشوقت­ زاده همچنین ابراز کرد که این اقدام رویای قدیمی استادان علوم طبیعی است و به اجرای اهداف «بیست سال مطالعه و توسعه علوم طبیعی، دقیق و ریاضی در علوم و آموزش» (2020  تا 2024) کمک می­‌کند.

پس از این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با رئیس دانشگاه ملی این کشور و نمایندگان ساختارهای مختلف دانشگاه مذکور دیدار و آزمایشگاه فناوری نانو را در پژوهشکده علمی تحقیقاتی این دانشگاه افتتاح و مورد بهره برداری قرار دادند.

در جریان این مراسم اشاره شد که دستگاه‌­های جدید برای تحقیقات در زمینه‌های علوم طبیعی، از جمله شیمی، فیزیک، زمین ­شناسی و زیست­ شناسی سودمند است.

ضمناً تأکید شد که فناوری نانو از سال 2001 در ایران در حال توسعه است و این کشور از نظر تولید فناوری نانو رتبه چهارم را در جهان دارد.

انتهای پیام/ح

نظر شما