شناسهٔ خبر: 50358721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با تلاش شرکتی دانش‌بنیان؛

تابلو‌های برق عایق‌شده با گاز به بازار‌های بین‌المللی راه یافت

تابلو‌ها دستگاهی است که در شبکه توزیع برق به کار گرفته می‌شود که عایق بندی این تابلو‌ها به وسیله گاز سبب می‌شود تا توزیع برق با مشکل مواجه نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ جواد قربانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «لاوان تابلو» که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: شرکت لاوان تابلو در زمینه تولید تابلو‌های برق عایق شده با گاز فعالیت می‌کند. این تابلو‌ها در شبکه توزیع برق به کار گرفته می‌شود. عبارت GIS به معنای عایق بندی شده به وسیله گازاست. تابلو برق GIS به دلیل یکپارچگی و عایق بندی مناسب، در زمان اتصال و قطع جریان دچار آرک ARC نمی‌شود.

آرک یا قوس الکتریکی، ناشی از وقوع اتصال کوتاه بین دو جسم یا الکترود با سطح پتانسیل مختلف است. آرک انرژی بسیار زیادی را در یک زمان کوتاه آزاد می‌کند و به شدت خطرناک است. در اکثر مواقع از گاز هگزا فلوراید گوگرد به عنوان گاز عایق در تابلو برق استفاده می‌شود که این خطر را کاهش می‌دهد.

تابلو‌های GIS فضای کم تری را اشغال می‌کند
محل استفاده از تابلو برق عایق شده با گاز در صنایع تولیدی، نیروگاه‌ها، میادین نفت و گاز و پتروشیمی‌ها است. تابلو GIS مناسب شرایط محیطی با رطوبت بالا و فضای فیزیکی محدود است.

تابلو برق عایق گاز در قیاس با تابلو برق عایق هوا، فشرده‌تر بوده و فضای کم تری به خود اختصاص می‌دهد. به علت قرارگیری گاز مورد استفاده در درون محفظه خلاء، امکان فشرده سازی ابعاد تابلو حتی تا ۵۰ درصد نیز وجود دارد. در نتیجه تجهیزات و قطعات داخلی می‌توانند نزدیک‌تر به هم جانمایی و نصب شوند.

تابلو GIS از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌تر از مدل عایق هوا است. تابلو برق عایق گاز دارای مصارف عمده‌ای در کشور است. به علت فشرده بودن، قیمت مناسب و امکان نصب در شرایط آب و هوایی سخت، اقبال مصرف کنندگان به این تابلو برق در حال گسترش است.

از جمله مزیت‌های تابلو عایق‌شده با گاز، ایمنی بیشتر نسبت به آن دسته از محصولاتی است که به‌واسطه هوا عایق بندی شده‌اند و طبق آزمایشات نیز دوام بیشتری دارند.

صادرات تابلو‌های ایران‌ساخت به کشور‌های همسایه
تابلو برق عایق‌شده با گاز که در ایران تولید شده است، حدود ۵ هزار دلار قیمت دارد در حالی که قیمت نمونه خارجی در حدود ۶۵۰۰ دلار است. قیمت مناسب و کیفیت خوب این دستگاه سبب شد تا کشور سوریه ۴۰۰ دستگاه تابلو ایران‌ساخت سفارش داده و پس از آن نیز کشور عراق با ۳۰۰ نمونه در شمار کشور‌های وادکننده این محصول ایران‌ساخت قرار بگیرد.

قربانی، با اشاره به این که تولید تابلو‌های برق توانسته ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند و علاوه بر این مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور شود. تا پیش از این تابلو‌های GIS از خارج از کشور وارد می‌شد، اما خوشبختانه با تلاش نیروی انسانی داخلی موفق به تولید این محصول شدیم.

نظر شما