شناسهٔ خبر: 50358698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گلایه استرالیا از روند کند تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیانش در افغانستان

علی مدنی

تصرف افغانستان توسط طالبان، باعث اخلال در کار بازرسان در زمینه دست یافتن به شواهد ارتکاب جنایات جنگی سربازان نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته رئیس دفتر تحقیقات ویژه استرالیا، دسترسی به شاهدان، مدارک و مکان‌های موجود در افغانستان در نتیجه وضعیت موجود "اگر در حال حاضر نگوییم که غیرممکن است، اما شدیدا دشوار شده است".

با این حال بر اساس این گزارش، ۱۰ تیم از بازرسان توانسته‌اند در خارج از این کشور به شواهد و سرنخ‌هایی دسترسی پیدا کنند.

کریس مورایتیس، مدیر کل دفتر تحقیقات ویژه استرالیا در جلسه ارزیابی سنای این کشور گفت: بازرسان من بسیار باتجربه هستند. من بسیار مطمئن هستم که آنها همه مسیرها را پیگیری خواهند کرد.

او تاکید کرد: "منابع مختلف دیگری نیز وجود دارند که می‌توانیم آنها را مورد بررسی قرار دهیم."

مورایتیس تایید نکرد که آیا پرونده‌های تحقیقات دیگری درباره جنایات پرسنل ارتش استرالیا به جز پرونده‌های ۱۹ نفر اصلی ذکر شده در گزارش موسوم به گزارش بریرتون وجود دارند یا خیر، اما تنها تأیید کرد که گزارش تحقیقات به دفتر او ارجاع شده است.

مورایتیس گفت هنوز زود است که در خصوص تبرئه هر یک از ۱۹ فرد در این مرحله تصمیم گرفته شود.

در گزارش بریرتون آمده است که ۳۹ افغان توسط نیروهای ویژه استرالیایی طی ۲۳ حادثه کشته شده‌اند. در این گزارش به فرمانده ارتش استرالیا توصیه شد که ۳۶ مورد را نیز به جهت تحقیقات کیفری به پلیس فدرال استرالیا ارجاع دهد.

انتهای پیام

نظر شما